Medlemmerne spørger: Må man betinge deltagelse i en konkurrence af samtykke til nyhedsbrev?

Må du få kunderne til at give samtykke til dit nyhedsbrev ved at tilbyde dem at deltage i en konkurrence, og må du betinge køb af en vare/tjenesteydelse af et samtykke til nyhedsbrev?

Deltagelse i en konkurrence:

Ja, du må gerne tilbyde dine kunder at deltage i en konkurrence, hvis de giver samtykke til at modtage dit elektroniske nyhedsbrev. Men det skal fremgå tydeligt, at kunden siger ja til nyhedsbrevet, når han eller hun deltager i konkurrencen. Samtykket skal være konkretiseret, og det skal kunne tilbagekaldes. Se nedenfor.

Kan du betinge salg af en vare eller en tjenesteydelse af, at kunden giver samtykke til nyhedsbrev?

Et samtykke skal gives frivilligt. Det er ikke frivilligt, hvis kunden kun kan købe en vare eller en ydelse, hvis kunden samtidig giver samtykke til markedsføring. Du kan derimod godt tilbyde kunden at købe en vare eller en tjenesteydelse til nedsat pris, hvis kunden giver samtykke til markedsføring, når kunden samtidig kan købe varen eller ydelsen til fuld pris uden at give samtykke til markedsføring. Samtykket skal være konkretiseret, og det skal kunne tilbagekaldes. Se nedenfor.

Læs Forbrugerombudsmandens udtalelse 

Hvad siger loven?

Du må ikke sende elektronisk reklame til nogen, medmindre de forudgående har givet samtykke til det.

  • Samtykket skal når som helst kunne trækkes tilbage, uden at kunden mister den lovede fordel (fx en vinderchance eller en rabat).
  • Samtykket skal være konkretiseret og informeret og givet frivilligt:
    • Det skal være klart for kunden, at han giver et samtykke. Det er fx ikke nok, at det fremgår af handelsbetingelserne.
    • Det skal konkretiseres, hvilken type produkter kunden vil modtage reklame for – fx tøj, sko, hvidevarer, møbler, audio- video produkter, fødevarer osv. Det er ikke nok at skrive ”modtag vores nyhedsbrev med de bedste tilbud og rabatter”. Læs Forbrugerombudsmandens udtalelse  
    • Samtykket skal gives frivilligt: Det er efter Forbrugerombudsmandens opfattelse ikke frivilligt, hvis køb af en vare eller en ydelse er betinget af, at kunden giver samtykke til elektronisk markedsføring, og varen eller ydelsen ikke kan købes hos dig, uden at kunden giver samtykke.
    • Det bør fremgå, hvordan kunden modtager reklamen: Pr. mail, sms, brev, andet. Hvis du bruger udtrykket ”elektronisk post” dækker det både e-mail og sms.
    • Det bør fremgå, hvem kunden vil modtage reklame fra, medmindre det fremgår af sammenhængen, at reklamen kommer fra din virksomhed. (Fx ”modtag vores nyhedsbrev”)

Denne nyhed er forbeholdt Dansk Erhverv medlemmer

Hvis du er medlem af Dansk Erhverv, kan du læse resten af indholdet ved at logge ind herunder.

Skriv kommentar
Har du brug for hjælp?
?
Send os et spørgsmål

Hvis du har et spørgsmål, så efterlad os en besked og vi vil svare tilbage hurtigst muligt.

Tak for din besked! Der skete en fejl, prøv igen
Vores persondatapolitik