Medlemmerne spørger: Kan en kunde klage over fejl ved 2. sorteringsvarer?

Et medlem spurgte FDIH, om en kunde vil kunne klage over fejl ved en vare, der er solgt til nedsat pris som en 2. sorteringsvare. FDIH svarer.

Man har normalt sagt, at en vare, der sælges til nedsat pris som en 2. sorteringsvare, ikke vil være mangelfuld, hvis der er kosmetiske småfejl, som er forventelige ved en 2. sorteringsvare. Det kan fx være tøj med små vævefejl, porcelæn med små fejl i glasuren o. lign.

Det betyder i praksis, at kunden ikke kan klage over disse fejl, men kunden kan reklamere, hvis der er andre mere væsentlige fejl ved varen.

FDIH’s råd til medlemmerne
FDIH’s råd til medlemmerne er, at man under alle omstændigheder nævner, hvilke fejl kunden må være forberedt på, når en vare sælges som 2. sortering.

Årsagen til, at vi anbefaler det, er, at der efter købelovens § 77 ikke kan tages generelle forbehold ved salg af varer – fx kan en vare ikke sælges ”som beset” eller ”som den er og forefindes”. Der er ikke nyere praksis fra Forbrugerklagenævnet, der viser, om udtrykket 2. sorteringsvare anses for et sådant ulovligt forbehold. Hvis der er tale om et ulovligt forbehold, vil det ikke have nogen betydning, og kunden kan klage over alle fejl – også dem der var årsag til prisnedsættelsen.

Denne nyhed er forbeholdt Dansk Erhverv medlemmer

Hvis du er medlem af Dansk Erhverv, kan du læse resten af indholdet ved at logge ind herunder.

Skriv kommentar
Har du brug for hjælp?
?
Send os et spørgsmål

Hvis du har et spørgsmål, så efterlad os en besked og vi vil svare tilbage hurtigst muligt.

Tak for din besked! Der skete en fejl, prøv igen
Vores persondatapolitik