Ugens medlem: Virksomhederne kan meget mere, end de selv tror

Danske virksomheder undervurderer, hvor meget de kan gøre på digitale medier for selv små budgetter, lyder det fra ugens medlem, der opfordrer virksomhederne til at sigte efter de lavthængende frugter. I første omgang.

Har du planer om at bruge en stor bid af dit marketingbudget på at hyre et digitalt bureau, bør du lige trække vejret en ekstra gang. Sådan lyder det ganske overraskende fra Mathias Hougaard, der er direktør i KompetenceKanalen A/S, som netop hjælper virksomheder med digital markedsføring: 

”Vi vil selvfølgelig gerne have flere kunder i folden. Men mit vigtigste budskab er faktisk, at især mange mindre virksomheder undervurderer, hvor lavt frugterne egentlig hænger, når det kommer til online markedsføring. De tror, at mange af de kendte værktøjer kræver langt større budget og viden, end tilfældet er. Sandheden er, at man for meget beskedne midler kan starte en markedsføringsstrategi, der bliver starten på den positive likviditetsspiral, der efterfølgende bliver grundlaget for virksomhedens vokseværk. De kan altså selv gøre meget for mindre budgetter, inden de får brug for professionel hjælp.” 

Sandheden er, at man for meget beskedne midler kan starte en markedsføringsstrategi.

- Mathias Hougaard

Netop fordi virksomheder faktisk kan gøre meget selv, er der dog også brug for de digitale bureauer, hvis man for alvor vil skille sig ud: 

”Virksomhederne bliver dygtigere og dygtigere til på egen hånd at udnytte de digitale markedsføringsplatforme og afsætningskanaler. Det betyder, at konkurrencen øges, og at det kræver mere end hidtil, når du skal skille dig ud kompetencemæssigt. Man skal med andre ord være virkelig dygtig for at høre til ”de virkelig dygtige.” Og så bliver det pludselig nødvendigt at få professionel hjælp udefra. Herudover vil den effektive markedsføringsstrategi afføde en travlhed i forretningen, der gør det næsten umuligt, at stå for alle processor selv.” 

Pas på med spredehagl 

Ifølge Mathias Hougaard skal virksomheder, der vil gøre en forretningsmæssig forskel med digital markedsføring, blive skarpere på, hvordan de vil bruge de forskellige kanaler: 

”Mange virksomheder tror, at de skal være til stede på alle kanaler, men hvis du har begrænsede budgetter og ressourcer, er det ofte en dårlig og dyr strategi at skyde løs med spredehagl. Du får simpelthen for lidt data fra for mange kanaler, så det er svært at måle effekten.” 

I stedet bør virksomhederne vælge ganske få kanaler, som de til gengæld måler på for at vurdere, hvad der virker og ikke virker. 

Hvis man vælger blot et par kanaler til at begynde med, så mindsker man også risikoen for at drukne blandt de mange andre, der også vil være på side 1 på Google og have flest følgere på Facebook.

”Tag for eksempel søgemaskineoptimering, som er meget populært. Her vinder du på kvalitet og vedholdenhed. Det er svært, hvis du samtidig skal være skarp på alle mulige andre kanaler. Til gengæld er det en yderst rentabel forretning, når effekten viser sig, og derfor er det værd at satse på” forklarer direktøren. 

Man skal med andre ord være virkelig dygtig for at høre til ”de virkelig dygtige.” Og så bliver det pludselig nødvendigt at få professionel hjælp udefra.

- Mathias Hougaard 

Sælger du legetøj eller dukkehuse og legkøkkener? 

Et andet populært værktøj er Google Adwords, hvor det selvfølgelig også handler om at lave en strategi, inden man kaster sig selv og budgetterne ud i det. 

”Når man begynder er det en fordel, at man fokuserer på de produktgrupper, man ved, man er stærk i. Det kan både være i forhold til, hvor stort udvalg man tilbyder, men naturligvis også i forhold til, hvor konkurrencedygtig man er på priserne. Så har man en legetøjsbutik, kan man i stedet for at fokusere på ”legetøj” fokusere på dukkehuse, løbecykler og legekøkkener. Når kunden søger på de produkter, vil de typisk have en klar interesse og købsintention, og dermed vil du få en bedre konvertering og ROI (Return On Investment). 

KompetenceKanalen har igennem otte år arbejdet sammen med LirumLarumLeg, der med direktør Anja Lytzen i spidsen allerede fra begyndelsen fokuserede benhårdt på at indsamle data og høste de føromtalte lavthængende frugter:  

”Efterfølgende kunne vi tillade os at fokuserer på bredere områder som f.eks. at få webshoppen i top på Google på konkurrenceprægede søgeord.  Søgeordet ”legetøj” var brandingmæssigt det vigtigste og SEO-mæssigt det sværeste. Vi arbejdede på det sideløbende med de mere nu-og-her omsættende aktiviteter, og efter ni måneder lå webshoppen i top tre på ordet ”legetøj”, hvor den i dag ligger ret stabilt på 1. pladsen.”

Del med dit netværk

Skriv kommentar

Har du et spørgsmål?

Niels Ralund
Adm. Direktør
Tina Morell Nielsen
Jurist & Chefkonsulent
Henrik Theil
Kommunikationschef
Søren Willemoes
Kommunikationsmedarb.
Niels Preysz
Medlemschef
Micha Hansson
Webmaster & Medlemservice-ansvarlig
Simon Bjerremann
Analysechef
Mikkel Roh Bøgebjerg
Projektleder/ medlemsservice
Anne K. Hansen
Eventchef
Pernille Trieb
Projektleder - er pt. på barsel
Birgitte Warming Juul
Projektleder
Magnus Glenn Hansen
Projektleder
Ditte Rogild Andersen
Studentermedhjælper - medlemsservice
Frederik Holmershøj
Juridisk studentermedhjælper
Tine Lauritsen
Ba.jur.
Har du brug for hjælp?
?
Send os et spørgsmål

Hvis du har et spørgsmål, så efterlad os en besked og vi vil svare tilbage hurtigst muligt.

Tak for din besked! Der skete en fejl, prøv igen