Udenlandske netbutikker smutter under Skats radar

Danske netbutikker bliver mødt af unfair konkurrence, og statskassen går hvert år glip af et kæmpe millionbeløb, fordi Skat ikke sikrer, at udenlandske netbutikker betaler den korrekte moms. Det sker på trods af, at Skat for et år siden fik de nødvendige redskaber.

For præcis 366 dage siden fik Skat en række nye værktøjer, der skulle gøre det nemmere at indkræve den korrekte moms fra udenlandske netbutikker, der sælger til danske kunder. De nye værktøjer ligger dog efter et år stadig helt ubrugte i Skats værktøjskasse, viser et svar fra skatteministeren. Det irriterer Niels Ralund, adm. direktør i FDIH:

”Det her er et kæmpe problem for både de hårdtarbejdende danske netbutikker og statskassen, og jeg synes, at det er forkasteligt, at Skat ikke gør mere for at indkræve den korrekte moms fra udlandet. Det er både dybt konkurrenceforvridende og hamrende dyrt for Danmark.”

SKAt fik med nye regler mulighed for at undersøge, om danske betailngskort blev brugt på udenlandske sider, og derfor blev det nemmere at undersøge, om butikkerne skulle betale moms i Danmark.

Ifølge FDIHs E-handelsanalyse bruger danske forbrugere i år ca. 30 mia. kroner i udenlandske netbutikker, som i dag skal betale dansk moms, hvis de sælger for mere end 280.000 kr. til danske forbrugere. FDIH estimerer, at den danske statskasse årligt går glip af 500-600 mio. kr. Og det beløb kan stige, da danskernes digitale grænsehandel er støt stigende.

Fra glæde til frustration

Tidligere i december præsenterede EU-kommissionen et nyt momsforslag, der blandt andet ville sænke momsgrænsen til 75.000 kr. FDIH har i mange år kæmpet for en ny og moderne momslovgivning, og derfor blev forslaget modtaget med glæde. De nye afsløringer om Skats inaktivitet mindsker dog glæden:

”Det er et rigtig godt forslag, som vil sikre mere fair konkurrence for de danske e-handlere, men hvis Skat ikke undersøger, om de udenlandske butikker så betaler momsen, så hjælper det jo ikke meget. Derfor vil jeg på det kraftigste opfordre politikerne til at sikre, at Skat faktisk benytter de værktøjer, som de har fået.”

Del med dit netværk

LinkedIn Facebook Twitter

Kommentarer

23. dec 2016 Marc

Hele moms-strukturen er utidssvarende, og baseret på gamle tider hvor der ikke var reel mulighed og værktøjer at fx en engelsk virksomhed lavede "fjern"-salg til en dansker i Danmark. Det har Internet jo ændret på. Løsningen mth moms er nem men myndighederne sover, og sandsynligvis forstår de slet ikke hvordan handel fungerer i dag. En nem løsning er at en virksomhed i stedet skal afregner moms for al salg til alle EU-modtagerlande til EN og kun egen lokal skattemyndighed, i stedet for alle de enkelte lande. Hver lokal skattemyndighed agerer så agent for de andre udenlandske skattemyndigheder, og afregner med hinanden. Virksomheder slipper samtidig for en masse unødig papirarbejde. De fleste regnskabsprogrammer kan jo allerede håndtere den slags. Problemet er at myndigheder forstår bare ikke Internets natur, og derfor altid indføre besværlige molbo løsninger. Men det kan løses på under et halvt år - og så i praksis.

1. jan 2017 Søren Eriksen

Det er vel "bare" at tvinge alle til at bruge "one stop moms" som digitale services ydere skal - eller er der noget jeg har misforstået?

1. jan 2017 Marc

Ja, "one stop moms" og i hvert enkelt salg til sats for modtager land, Danmark 25%, England 20% osv.

Skriv kommentar

Har du et spørgsmål?

Niels Ralund
Adm. Direktør
Tina Morell Nielsen
Jurist & Chefkonsulent
Henrik Theil
Kommunikationschef
Søren Willemoes
Kommunikationsmedarb.
Micha Hansson
Medlemsservice- og webmanager
Simon Bjerremann
Analysechef
Niels Preysz
Medlemschef
Anders Thesbjerg Tang
Netværksansvarlig
Charlotte Ahm
Projektleder
Pernille Trieb
Projektleder
Kim Bruno-Lindby
Event & Marketingchef