Medlemmerne spørger: ”Genopstår” fortrydelsesretten, når en vare ombyttes?

Hvis en vare er købt på nettet, og den ombyttes på grund af en mangel, kan kunden så fortryde den ombyttede vare?

En forbruger havde købt et køleskab i en webbutik. Desværre viste det sig, at der var en fejl ved køleskabsdøren, og 2 måneder efter købet blev køleskabet ombyttet til et tilsvarende køleskab i overensstemmelse med købelovens regler. Da kunden modtog det ombyttede køleskab, meddelte hun den erhvervsdrivende, at hun ville fortryde købet.

Den erhvervsdrivende ville derfor vide, om fortrydelsesretten ”genopstår” ved ombytning.

Svaret er nej!

Når der indgås en aftale om køb af en vare ved fjernesalg, har forbrugeren 14 dages fortrydelsesret efter forbrugeraftaleloven. Fortrydelsesretten løber fra kunden får varen i fysisk besiddelse.

Hvis varen ombyttes efter købelovens § 78, fordi den oprindeligt leverede vare var mangelfuld, bliver der ikke indgået en ny fjernsalgsaftale, og der løber derfor ikke nogen ny fortrydelsesfrist.

Har den erhvervsdrivende derimod ikke oplyst korrekt om fortrydelsesretten på et varigt medium, efter forbrugeraftalelovens § 8, stk. 1, nr. 9, løber fortrydelsesretten videre i indtil 1 år og 14 dage. I den situation vil forbrugeren stadig kunne udnytte sin fortrydelsesret. Det er derfor meget vigtigt at give korrekte oplysninger om fortrydelsesretten.

Del med dit netværk

LinkedIn Facebook Twitter

Kommentarer

4. jan 2017 Mikael

Hvordan står man så, når butikken selv ved ombytning krediterer den oprindelige faktura og giver kunden en ny faktura? Vi har selv tolket det som, at så er der tale om et ny aftale og giver derved vores forbrugere 14 dages fortrydelsesret. Modsat hvis producenten ombytter enheden for os, så tilbyder vi det ikke.

5. jan 2017 Tina Morell

Jeg mener stadig, at der er tale om en ombytning - i hvert fald hvis det er samme produkt, og kunden ikke får pengene udbetalt til fri disposition. I bør dog som erhvervsdrivende gøre jer selv den tjeneste at skrive "ombytning" eller lignende på den nye faktura. Når varen ombyttes løber der en ny reklamationsperiode på 24 måneder. Det er formentlig derfor, I giver kunden en ny faktura.

Skriv kommentar

Har du et spørgsmål?

Niels Ralund
Adm. Direktør
Tina Morell Nielsen
Jurist & Chefkonsulent
Henrik Theil
Kommunikationschef
Søren Willemoes
Kommunikationsmedarb.
Micha Hansson
Medlemsservice- og webmanager
Simon Bjerremann
Analysechef
Niels Preysz
Projektchef
Kim Bruno-Lindby
Event & Marketingchef
Anders Thesbjerg Tang
Netværksansvarlig
Charlotte Ahm
Projektleder