Forbrugerombudsmanden politianmelder skjult reklame på Instagram

Ford er blevet politianmeldt for at få kendte mennesker til at poste billeder af Ford-biler på Instagram, uden at det tydelig fremgik, at det var reklame. Ford er ikke enig i Forbrugerombudsmandens vurdering

Har du været på Instagram, har du måske set, at nogle kendte mennesker tilsyneladende har interesseret sig for bilmærket Ford. De kendte personers bil-billeder er blevet uploadet efter aftale med virksomheden, og derfor er det reklame. Problemet er bare, at det ifølge Forbrugerombudsmanden ikke har fremgået tydeligt nok, at der var tale om reklamer og ikke blot en sund interesse for Ford-biler. Derfor har Forbrugerombudsmandens politianmeldt virksomheden.

Ford mener, at det klart fremgår, at der er tale om reklame, da ”#Ford”, ”#Ford-Danmark”  fremgår af opslagene.

Forbrugerombudsmanden mener til gengæld, at opslagene burde have været markeret som reklame, fx ved brug af ord som ’’reklame”, ’’annonce” og ’’sponsoreret indlæg”. Det skriver Forbrugerombudsmanden i en pressemeddelelse.

FDIH har lavet en guide til, hvordan du kan angive, at en omtale af et produkt på blogs, Facebook, Instagram etc. er reklame.

Hvad siger markedsføringsloven?

Ifølge markedsføringslovens § 4 skal en reklame fremstå således, at den klart vil blive opfattet som en reklame uanset dens form og uanset, i hvilket medium den bringes.

Hvis en privatperson omtaler et produkt, er der kun tale om reklame, hvis det sker efter aftale med den erhvervsdrivende. Forbrugerombudsmanden skal bevise, at der er indgået en aftale. Der skal dog ikke meget til, før man siger, at der er en aftale. Er det aftalt med en privatperson, at han eller hun skal vise produktet frem, skal den erhvervsdrivende sikre sig, at det fremgår tydeligt, at der er tale om reklame.

Når den nye markedsføringslov træder i kraft 1. juli 2017, vil reglen antagelig blive skærpet, idet der ikke længere kun vil være tale om reklame, hvis en privat persons omtale af et produkt sker efter aftale med den erhvervsdrivende. Efter de nye regler vil der (kunne) være tale om reklame, hvis en erhvervsdrivende har en ”kommerciel hensigt” med fx at stille et produkt gratis til rådighed for fx en blogger.

Del med dit netværk

LinkedIn Facebook Twitter

Skriv kommentar

Har du et spørgsmål?

Niels Ralund
Adm. Direktør
Tina Morell Nielsen
Jurist & Chefkonsulent
Henrik Theil
Kommunikationschef
Søren Willemoes
Kommunikationsmedarb.
Micha Hansson
Medlemsservice- og webmanager
Simon Bjerremann
Analysechef
Niels Preysz
Projektchef
Anders Thesbjerg Tang
Netværksansvarlig
Charlotte Ahm
Projektleder
Pernille Trieb
Projektleder
Kim Bruno-Lindby
Event & Marketingchef