Facebook gør klar til betalinger inden for EU

Facebook har fået en licens til at håndtere online betalinger fra den irske nationalbank, og betalingsfunktionen i Messenger app’en vil gælde for hele EU. Licensen åbner for, at Facebook kan blive en enorm markedplads, hvor kunder og butikker mødes.

De mange millioner brugere af Facebook i EU kan snart se frem til, at de også kan bruge app’en Messenger  til betalinger til andre Facebook-brugere. Betalingsfunktionen i Messenger findes allerede i USA, men det er først nu, at Facebook har fået tilladelse til at håndtere betalingstjenester i Europa.

Det er den irske nationalbank, Central Bank of Ireland, der i oktober udstedte tilladelsen til Facebook Payments International Limited (FBPIL), som herefter har licens til udstedelse af "e-penge” og håndtering af "betalingstjenester." Når tilladelsen er udstedt i et EU-land giver den også ret til at drive samme tjenester i resten af de 27 medlemslande.

For virksomheder og særligt netbutikker er det i høj grad interessant, at det forlyder, at det sociale netværks betalinger ikke kun skal gælde betalinger til venner, men også betalinger til virksomheder.

”Udviklingen i retning af, at sociale netværk samt producenter af soft- og hardware vil kunne håndtere kundernes betaling har været ventet, og den er senest beskrevet i Nationalbankens rapport i år om nye aktører på betalingsområdet. Nu har Facebook taget et første afgørende skridt, og set gennem e-handlens øjne vil det være logisk, at den følges op af andre initiativer fx en markedspladsfunktion, så det sociale medie tilbyder e-handel integreret med egen platform. Om det er en god eller skidt udvikling må afgøres af, om kunderne tager det til sig, og ikke mindst hvad det kommer til at koste for netbutikkerne”, siger kommunikationschef Henrik Theil, FDIH.

Den nye funktion bliver ikke mindre interessant af, at mange danskere bruger sociale medier – og særligt Facebook – til at finde deres næste køb. Ifølge FDIH E-handelsanalyse følger godt hver fjerde dansker (26 %) virksomheder på sociale medier og blogs. Facebook er klart den mest brugte inspirationskilde:

”Med tilladelsen er vi rykket lidt tættere på muligheden for, at forbrugerne kan købe direkte af butikken på Facebook. Det bliver meget spændende at følge,” siger Henrik Theil.

Del med dit netværk

LinkedIn Facebook Twitter

Skriv kommentar

Har du et spørgsmål?

Niels Ralund
Adm. Direktør
Tina Morell Nielsen
Jurist & Chefkonsulent
Henrik Theil
Kommunikationschef
Søren Willemoes
Kommunikationsmedarb.
Micha Hansson
Medlemsservice- og webmanager
Simon Bjerremann
Analysechef
Niels Preysz
Projektchef
Anders Thesbjerg Tang
Netværksansvarlig
Charlotte Ahm
Projektleder
Pernille Trieb
Projektleder
Kim Bruno-Lindby
Event & Marketingchef