De ældre klikker og shopper løs på nettet

Danskerne er EUs mest digitale befolkning, og især de ældre øger deres brug af nettet. Således er andelen af de ældste, der e-handler, fordoblet i løbet af 5 år, viser nye tal fra Danmarks Statistik.

Danmark topper EUs digitale indeks DESI, og det kan ikke undre, når man læser Danmarks Statistik nyeste udgave af ”IT-anvendelsen i befolkningen”. Titlen er nok ikke voldsomt ophidsende, men den rummer en guldgrube af informationer om, hvordan vores digitale forbrug af både fysiske dimser og tilstedeværelsen i det digitale univers udvikler sig.

”Det giver et præcist billede af danskerne i 2016, som samtidig er standardiseret, så vi kan følge udviklingen i forhold til resten af EU. Der er dog en tillægsgevinst, fordi Danmarks Statistik ikke nøjes med EU-standarden på 16-74 år, men i samarbejde med Ældresagen fastholder kortlægningen af det digitale forbrug for de ældste borgere mellem 75-89 år. Det tegner et spændende billede af en befolkningsgruppe, der ikke er hjælpeløs på nettet, men som i høj grad tilegner sig digitale færdigheder, inklusiv handel på nettet, ” konstaterer kommunikationschef Henrik Theil, FDIH.

E-handel stiger stærkt hos de ældre

77 pct. af alle danskere mellem 16-89 år har handlet på nettet inden for det seneste år, og det svarer til en stigning på 12 pct. point i forhold til 2011, hvor det var 65 pct. Men stigningen over den 5 års periode er ulige fordel mellem aldersgrupperne. Hos de 16-44-årige handler 9 ud af 10 på nettet i 2016, og det er stigning på 6-8 pct.point i forhold til 2011.

Til gengæld er væksten meget højere, jo ældre borgerne bliver. De 65-74 årige har øget andelen af nethandlende til 59 % mod 34% for 5 år siden. Hos de 75-89 årige er sket mere end en fordobling, så godt hver fjerde (27 %) handler på nettet, mens de i 2011 kun var hver ottende (12 %).

Kilde: Danmarks Statistik.

”De ældre er en attraktiv kundegruppe, som i høj grad har glæde af de fordele med bekvemmelighed og stort udvalg, som e-handlen tilbyder. Tallene svarer fint til den udvikling, som FDIH har kortlagt omkring dagligvarehandel på nettet, hvor vi ser, at ældre medborgere i høj grad griber muligheden for at klare de daglige indkøb online og få varerne bragt hjem,” siger Henrik Theil fra FDIH.

 Vidste du, at 

  • Stadig flere bruger en mobiltelefon eller smartphone til at få adgang til internettet fra 31 pct. i 2011 til 73 pct. i 2016.
  • Én ud af tyve mellem 16 og 89 år er ikke online i 2016. I de laveste aldersgrupper bruger alle internettet. Andelen, der ikke er på nettet, stiger markant med alderen for borgere over 45 år.
  • På fem år er andelen af dem, der aldrig anvender internet, faldet fra 12 pct. til 5 pct.
  • Fire ud af fem borgere mellem 16-89 år har anvendt internettet til at finde oplysninger på offentlige myndigheders hjemmesider.
  • Tre ud af fire oplever, at processen var meget overskuelig eller overskuelig sidste gang de indsendte en blanket til det offentlige
  • 90 pct. af befolkningen sender og modtager e-mails. Borgere mellem 75-89 år har også taget e-post til sig: Hver anden anvender e-mail i 2016.
  • Kun én ud af fire internetbrugere fravælger at have en profil på sociale medier. Hver tredje internetbruger anvender én eller to sociale netværkstjeneste. 42 pct. bruger mindst tre sociale netværkstjenester.
  • Facebook er det mest anvendte sociale medie i Danmark - to ud af tre har en profil på Facebook. Det svarer til ca. 3,1 mio. danskere.
  • Snapchat, Instagram og LinkedIn har hver især godt over 1 mio. danske brugere.
  • Mænd handler hyppigere end kvinder – og for større beløb

Kilde: Danmarks Statistik

Læs mere hos Danmarks Statistik, hvor hele publikationen gratis kan hentes som pdf.

Kilde: Danmarks Statistik.

Del med dit netværk

LinkedIn Facebook Twitter

Skriv kommentar

Har du et spørgsmål?

Niels Ralund
Adm. Direktør
Tina Morell Nielsen
Jurist & Chefkonsulent
Henrik Theil
Kommunikationschef
Søren Willemoes
Kommunikationsmedarb.
Micha Hansson
Medlemsservice- og webmanager
Simon Bjerremann
Analysechef
Niels Preysz
Medlemschef
Anders Thesbjerg Tang
Netværksansvarlig
Charlotte Ahm
Projektleder
Pernille Trieb
Projektleder
Kim Bruno-Lindby
Event & Marketingchef