Medlemmerne spørger: Må jeg forhåndsafkrydse ”ja tak til elektronisk reklame”?

Er det lovligt at forhåndsafkrydse ”ja-tak til elektronisk reklame”, som nogle transportselskaber gør? Ja, men kun når bestemte betingelser er opfyldt, lyder det fra FDIH’s jurist, som påpeger, at regeringen har udformet et udkast til en ændring af markedsføringsloven, som kan give flere virksomheder samme mulighed

Efter markedsføringslovens § 6, kan man kun sende elektronisk reklame til nogen, der forudgående har anmodet om at få elektronisk reklame. (Forhåndsafkrydset ”ja-tak” kan ikke anvendes.)

Men hvis du modtager kundens elektroniske adresse i forbindelse med et køb, kan du på visse betingelser sende reklame for dine ”egne tilsvarende varer eller tjenesteydelser” uden at have et egentligt samtykke.

Reglen er nem at bruge for virksomheder, der sælger færgebilletter, flybilletter og lignende, hvor man bare kan sælge mere af det samme. Virksomheder med et bredt varesortiment har derimod vanskeligere ved at bruge undtagelsen, da de har svært ved at opfylde kravet om, at det skal være ”egne tilsvarende varer eller tjenesteydelser”.

Regeringen har foreslået, at markedsføringsloven ændres, så alle virksomheder kan sende reklame for andre varer og ydelser, hvis kunden er informeret om, at han eller hun fx vil få tilbudsmails indenfor dit varesortiment. FDIH støtter udkastet, som i øjeblikket er i høring.

Hør mere om reglen

FDIH holder Brief om e-mail-markedsføring og prismarkedsføring den 16. august i København og den 18. august i Århus. FDIHs jurist Tina Morell gennemgår reglen og betingelserne for at bruge den og orienterer dig om regeringens forslag til lempelse af kravene. Der er stadig ledige pladser.

Kort om den gældende undtagelse til spamforbuddet

Det er kun lovligt sende mails til en tidligere kunde uden et egentligt samtykke, hvis følgende betingelser alle er opfyldt: 

  • Kunden har oplyst sin mailadresse i forbindelse med et køb af en vare eller tjenesteydelse. 
  • Kunden er ved afgivelsen af mailadressen tydeligt blevet oplyst om, at mail-adressen vil blive brugt til at sende reklamemails, og kunden skal samtidig have mulighed for let og gebyrfrit at sige nej tak til dette.
  • I mailen må der kun reklameres for produkter, der svarer til dem, som kunden købte, da han/hun afgav sin mailadresse.
  • Kunden skal have mulighed for let og gebyrfrit at sige nej tak til flere henvendelser ved hver reklamemail.

Du kan læse mere om den gældende regel i Forbrugerombudsmandens spamvejledning

Skriv kommentar
Har du brug for hjælp?
?
Send os et spørgsmål

Hvis du har et spørgsmål, så efterlad os en besked og vi vil svare tilbage hurtigst muligt.

Tak for din besked! Der skete en fejl, prøv igen
Vores persondatapolitik