Manglende tillid skræmmer kunderne væk

Gebrokkent sprog, dårlige anmeldelser og manglende kontaktoplysninger får forbrugerne til at søge mod nye græsgange, fordi de mister tilliden til netbutikken, viser analyse fra FDIH.

Analysens resultat er ifølge adm. direktør i FDIH Niels Ralund forventeligt.

”Det er sund fornuft at have styr på sprog, handelsbetingelser og kontaktoplysninger, men analysen understreger, at det er bydende nødvendigt for netbutikkerne, hvis de vil have kundens tillid. Undersøgelsen viser nemlig, at blot 15 % af forbrugerne vil kontakte en netbutik, hvis de er usikre på, om den lever op til kundens forventninger. For forbrugerne er det tillid ved første blik eller ingen tillid, og er der ingen tillid, så glipper salget sandsynligvis også.”

Bliv klogere på, hvordan du sikrer tilfredse kunder til Konverteringsdagen 2016

Dårlige anmeldelser koster kunder, tillid sikrer dem

Analysen viser også, at dårlige brugeranmeldelser er den værste fjende for netbutikkerne. Således vil otte ud af ti kunder (80 %) fravælge en netbutik, hvis butikken får dårlige anmeldelser. 

”Det er svært at kontrollere brugernes anmeldelser, men det er forholdsvis nemt at formulere tydelige handelsbetingelser, vise dine kontaktoplysninger og lave nogle præcise og flotte produktbeskrivelser og billeder. Derfor kan butikkerne gøre meget for at sikre kundens tillid og køb,” siger Niels Ralund.

For netbutikkerne er de tillidsskabende tiltag en god forretning. Således viste FDIH E-handelsanalyse fra 2015, at godt halvdelen af forbrugerne (53%) ikke undersøger andre webshops, før de handler varer i samme kategori som deres seneste køb.

”Det er interessant, fordi det på nettet er hurtigt og nemt at sammenligne priser. Alligevel ser vi, at hvis kunderne har haft en god oplevelse med netbutikken, så er det også den, de benytter sig af næste gang – vel at mærke uden at ose rundt på andre sider. Det understreger, hvor vigtig tilliden er,” siger Niels Ralund.

 

Kommentarer

9. jun 2017 Anders

Analyse fra fidh som viser at 81% af kunderne hopper videre til konkurrenten hvis produktfotos eller produktbeskrivelserne er dårlige.

9. jun 2017 Charlotte Pedersen

Analyse fra fdih viser bl.a at 81 % hopper videre til konkurrenten når produktbeskrivelse eller produktbilleder er dårlige. Wellmore er heldigvis godt med :-)

Skriv kommentar

Har du et spørgsmål?

Niels Ralund
Adm. Direktør
Tina Morell Nielsen
Jurist & Chefkonsulent
Henrik Theil
Kommunikationschef
Søren Willemoes
Kommunikationsmedarb.
Niels Preysz
Medlemschef
Micha Hansson
Webmaster & Medlemservice-ansvarlig
Esben Carbac Hansen
Salgsansvarlig
Simon Bjerremann
Analysechef
Anne K. Hansen
Eventchef
Pernille Trieb
Projektleder - er pt. på barsel
Birgitte Warming Juul
Projektleder
Magnus Glenn Hansen
Projektleder
Anna Risbjerg Omann
Studentermedhjælper - medlemsservice
Andrea Skou Pojezny
Studentermedhjælper - event
Frederik Holmershøj
Juridisk studentermedhjælper
Har du brug for hjælp?
?
Send os et spørgsmål

Hvis du har et spørgsmål, så efterlad os en besked og vi vil svare tilbage hurtigst muligt.

Tak for din besked! Der skete en fejl, prøv igen