Kampen om det digitale dagligvaremarked bliver landsdækkende

Danskerne handler i stigende grad shampoo, gulerødder og mælk på nettet, og den voksende handel med dagligvarer får nu nemlig.com, Osuma og Coop til at opruste i kampen for at vinde det danske marked. Potentialet er stort, men ingen har endnu for alvor knækket tjen-penge-nøden.

Der er fart på den digitale handel med dagligvarer, som ifølge en analyse fra FDIH i 2015 voksede med 31 % i forhold til 2014. Analysen viste ligeledes, at 30 % af danskerne har handlet dagligvarer online indenfor de seneste 6 måneder, at 19 % af onlinekunderne handler rutinemæssigt mindst hver anden uge, og at 26 % af offline-kunderne sandsynligvis vil handle online inden for de næste seks måneder.

Hør Stefan Plenge fortælle om nemlig.coms strategi til FDIH E-handelskonference & Messe 2016 

Den udvikling er ikke gået ubemærket hen hos de store spillere på markedet, som alle har planer om at sætte sig forrest i feltet og knække koden i forhold til at tjene penge på at bringe dagligvarer ud til de købeglade forbrugere. De tre største konkurrenter udvider derfor i øjeblikket med nye tiltag. Coop har i 2016 videreudviklet Irma.dk’s online-tjeneste for at kunne levere dagligvarer til hele landet og efter en svær opstart, der ifølge direktør for coop.dk MAD Morten Viktor gav nogle ”velfortjente tæsk” er der nu fremgang for giganten.

Osuma.dk, der er en af landets onlinepionerer, kunne efter flere år med underskud i første kvartal af 2016 præsentere et overskud. Osuma.dk forventer i 2016/17 at udvide leveringsområderne og optimere distributionen yderligere.

Slaget over Bæltet

Dermed er dømt landsdækkende kamp om det digitale dagligvaremarked, for nemlig.com, der i øjeblikket servicerer hovedstadsområdet, udvider nu forretningen til også at dække store dele af Jylland med udgangspunkt i Østjylland. Ifølge stifter og adm. direktør Stefan Plenge forventer nemlig.com at omsætte for over en mia. kr. i 2016, hvoraf udvidelsen i Jylland vil bidrage med 100 mio. kr. i de første 12 måneder.

Hos FDIH hilser adm. direktør Niels Ralund den øgede digitalisering af dagligvaremarkedet velkommen:

”Danskerne bevæger sig i stigende grad væk fra køen i supermarkedet og ind på nettet. De, der handler er tilfredse og vil handle mere, mens de, der endnu ikke har prøvet det, forventer at handle på nettet. Det viser, at der er et kæmpe potentiale i handel med dagligvarer på nettet. Derfor bliver det ekstremt spændende at se, hvem og hvordan der knækker koden og for alvor begynder at tjene penge på den digitale handel.”

På FDIH E-handelskonference og Messe 2016 bliver den digitale dagligvarehandel sat på dagsordenen af blandt andre Stefan Plenge (nemlig.com), Jan Madsen (Coop) og Lars Munch Johansen (shobr.com)

Kommentarer

23. aug 2016 Anders Clement-Hermansen

Det kunne være interessant at høre mere om, hvordan man kan tjene penge på handlen. Det nævnes i under overskriften som et emne, men behandles ikke i artiklen. Hvilke faktorer har betydning, hvordan skal man optimere, spiller teknologi en rolle? Det må være muligt at identificere. Muligvis Osuma's eksempel kunne inspirere hertil.

23. aug 2016 Søren Willemoes

Hej Anders Ja, det er meget interessant. Og helt sikkert noget, som de tre herre vil komme ind på til E-handelskonferencen 2016. Jeg skal hilse og sige, at det er ret svært at få virksomhederne til at fortælle om deres strategi, teknologi osv., fordi markedet er ekstremt konkurrencepræget. Forhåbentligt kan vi komme nærmere ind på det efter konferencen. Mvh. Søren/FDIH

Skriv kommentar

Har du et spørgsmål?

Niels Ralund
Adm. Direktør
Tina Morell Nielsen
Jurist & Chefkonsulent
Henrik Theil
Kommunikationschef
Søren Willemoes
Kommunikationsmedarb.
Niels Preysz
Medlemschef
Micha Hansson
Webmaster & Medlemservice-ansvarlig
Esben Carbac Hansen
Salgsansvarlig
Simon Bjerremann
Analysechef
Anne K. Hansen
Eventchef
Pernille Trieb
Projektleder - er pt. på barsel
Birgitte Warming Juul
Projektleder
Magnus Glenn Hansen
Projektleder
Anna Risbjerg Omann
Studentermedhjælper - medlemsservice
Andrea Skou Pojezny
Studentermedhjælper - event
Frederik Holmershøj
Juridisk studentermedhjælper
Har du brug for hjælp?
?
Send os et spørgsmål

Hvis du har et spørgsmål, så efterlad os en besked og vi vil svare tilbage hurtigst muligt.

Tak for din besked! Der skete en fejl, prøv igen