Danmark, vi mister balancen!

Danske forbrugere køber hvert år for tre gange så meget i udenlandske netbutikker, som resten af verdens forbrugere samlet set bruger i danske netbutikker. Det skaber en skadelig ubalance, som koster samfundet arbejdspladser og vækst. Politikerne skal derfor sikre bedre vilkår.

FDIH har bidraget til Erhvervsstyrelsens netop udsendte analyse, der tager temperaturen på dansk nethandel. Analysen viser, at patienten umiddelbart har det godt, og at vi kan forvente, at væksten for dansk e-handel vil stige de kommende år. Desværre er der også grund til bekymring. Tallene afslører nemlig, at mens den samlede danske web-omsætning ligger i omegnen af 100-120 mia. kr., så står eksporten kun for 5-10 mia. kr.

”Vi glæder os over væksten, men vi må også tage de realistiske briller på og sige, at vi simpelthen halter efter, når det kommer til at sælge til udlandet. Danske forbrugere handler for ca. 26 mia. kr. i udenlandske netbutikker, mens danske netbutikker kun eksporterer for 5-10 mia. kr. Det er en markant ubalance, som er meget bekymrende,” siger Foreningen for Dansk Internethandels adm. direktør Niels Ralund.

Vi halter efter, når det kommer til at sælge til udlandet.

- Niels Ralund

Erhvervsstyrelsens tal stemmer overens med FDIH E-handelsanalyse, der viser, at top tre over de 20 mest brugte netbutikker i Danmark er udenlandske. 

Ifølge Niels Ralund er der flere faktorer, som gør det svært for de danske netbutikker at konkurrere med udlandet. Ubalancen skyldes blandt andet høj moms og urimelige fragtomkostninger.

”Vi har nogle meget dygtige nethandlere i Danmark, men det er svært at vinde kampen mod eksempelvis en tysk eller engelsk konkurrent, der kan tilbyde samme vare til en markant lavere pris og samtidig kan sende varen billigere til Danmark, end hvis kunden købte varen i sin egen danske baghave. Sådan er det i øjeblikket, og derfor skal politikerne tage ansvar og se nærmere på de vilkår, som danske netbutikker arbejder under.”

De urimelige fragtomkostninger, som ofte skyldes internationale postaftaler, er allerede blevet adresseret og vil være en del af FDIH’s fremtidige arbejde.

Ét er, at vi ikke sælger nok til udlandet, men det bliver i den grad alvorligt, hvis også de danske forbrugere kvitter de hjemlige butikker for at handle hos udenlandske giganter.

- Niels Ralund

Samfundsskadeligt

Den store forskel på import og eksport i dansk e-handel skal tages alvorligt, hvis ikke vi skal se væksten forsvinde til udenlandske giganter som eksempelvis Zalando og Amazon, der netop har offentliggjort endnu et kanonregnskab.

”I takt med, at de store internationale giganter bliver endnu større, så vokser behovet for at sikre danske netbutikker mere konkurrencedygtige vilkår. Ét er, at vi ikke sælger nok til udlandet, men det bliver i den grad alvorligt, hvis også de danske forbrugere kvitter de hjemlige butikker for at handle hos udenlandske giganter. Netbutikkerne får på sigt svært ved at overleve, og samfundet kommer til at miste arbejdspladser og gå glip af skatteindtægter - digital handel er simpelthen det, vi skal leve af,” siger direktøren og forklarer, at han desværre godt kan forstå, at de britiske, tyske og andre købestærke kunder ikke kigger mod Danmark, hvis de kan få samme vare til bedre pris på deres hjemmemarked. 

Fødderne i jorden

Sund fornuft siger, at hvis man skal holde balancen, er det nemmest at stå på to ben. Den logik skal de danske politikere tage til sig, hvis de, som erhvervs- og vækstministeren har givet udtryk for, vil bekæmpe ubalancen i dansk e-handel. Det ene ben skal fokusere på de konkurrencemæssige fordele, som udenlandske netbutikker har – vi skal eksempelvis arbejde fair internationale postaftaler og for at udligne momsen samtidig med, at vi sikrer, at de udenlandske netbutikker betaler den moms, de skal, når de sælger til danske forbrugere. Dét skal EU koncentrere sig om i stedet for eksempelvis at tvinge netbutikker til at sælge til hele EU's befolkning. 

Det andet ben skal fokusere på at skabe et mere digitaliseret samfund (vi halter efter vores nordiske konkurrenter), som uddanner e-handelskøbmænd, der har viden og idéer, som kan slå igennem både i Danmark og udlandet.

”Vi må ikke glemme, at næsten hver femte danske e-handelsvirksomhed har opgivet at hyre nye medarbejdere, fordi kvalifikationerne mangler. Hvis vi ikke sikrer talentudviklingen, så bliver det endnu sværere at tage kampen op i fremtiden,” siger Niels Ralund.

FDIH vil i den kommende tid kontakte partiernes erhvervsordførere for at sætte endnu mere fokus på udfordringerne for danske netbutikker.

Skriv kommentar
Har du brug for hjælp?
?
Send os et spørgsmål

Hvis du har et spørgsmål, så efterlad os en besked og vi vil svare tilbage hurtigst muligt.

Tak for din besked! Der skete en fejl, prøv igen
Vores persondatapolitik