Stort potentiale i apps

De danske smartphoneejere har fået appetit for apps som eksempelvis Mobile Pay og Momondo. Virksomhederne udnytter dog ikke det store potentiale for personlig kommunikation og mersalg, som apps giver.

Otte ud af ti danskere (77%) har en smartphone, og en stor del af disse ejere har hentet eller købt apps. FDIH’s analyse viser således, at godt halvdelen (40 %) af de adspurgte danskere har købt apps det seneste år, og hver tiende (9,6 %) har købt fem eller flere apps. Analysen viser dog også, at brugerne ikke i særlig høj grad anvender apps til at købe varer:

”Der er endnu ikke et stort forbrug på køb i app. Således har tre ud af fire (75,4%) ikke købt ydelser eller større adgang i app’en, når først den er hentet. Det er lidt overraskende, men er selvfølgelig også udtryk for, at der ligger et stort potentiale, hvis virksomhederne kan få brugerne til at købe direkte gennem appen” siger Niels Ralund, adm. direktør i FDIH.

Apps kan give loyale kunder og værdifuld viden

Analysens resultater overrasker ikke Brian Egerup Kjærulff, CEO & Co-Founder hos Mobtimizers, som er et mobil-bureau med speciale i mobilstrategi, analyse og optimering af mobile kanaler og apps. Han opfordrer danske virksomheder til at tage apps alvorligt:

“Tidsforbruget og forbrugeradfærden rykker hen på apps og mobilt web. Mobilen skaber derved øgede muligheder for at bygge brand, loyalitet og salg. Det er de mobile løsninger fra Den Blå Avis og Irma gode eksempler på. Men mange traditionelle danske virksomheder underinvesterer i mobilen, og løsningerne giver ikke forbrugeren mulighed for at købe. Vores anbefaling er, at virksomhederne bygger business cases for mobile løsninger, og at de eksperimenterer mere. De fleste virksomheder har allerede den nødvendige data.”

Brian Egerup Kjærulff påpeger, at køb i apps er en god mulighed for øget indtægt, men en app giver også andre muligheder:

”Danske virksomheder har et stort vækstpotentiale, hvad angår handel i apps, fordi det bliver mere naturligt for den gennemsnitlige forbruger at købe i apps og på mobilen. Udviklingen drives af apps som Easypark, Momondo og AirBnB, der har virkelige gode løsninger. Vores data viser også, at kunderne bruger længere tid i apps end på desktop- og mobilbrowsere. Desuden er der en klar tendens til at mange forbrugere siger ja til at modtage push-beskeder. Det giver virksomheder en unik mulighed for personlig, kontekstuel og rettidig kommunikation med den enkelte kunde. Virksomheder, der mestrer den personlige kommunikation, sælger simpelthen mere”. 

Skriv kommentar

Har du et spørgsmål?

Niels Ralund
Adm. Direktør
Tina Morell Nielsen
Jurist & Chefkonsulent
Henrik Theil
Kommunikationschef
Søren Willemoes
Kommunikationsmedarb.
Niels Preysz
Medlemschef
Micha Hansson
Webmaster & Medlemservice-ansvarlig
Esben Carbac Hansen
Salgsansvarlig
Simon Bjerremann
Analysechef
Anne K. Hansen
Eventchef
Pernille Trieb
Projektleder - er pt. på barsel
Birgitte Warming Juul
Projektleder
Magnus Glenn Hansen
Projektleder
Anna Risbjerg Omann
Studentermedhjælper - medlemsservice
Andrea Skou Pojezny
Studentermedhjælper - event
Frederik Holmershøj
Juridisk studentermedhjælper
Har du brug for hjælp?
?
Send os et spørgsmål

Hvis du har et spørgsmål, så efterlad os en besked og vi vil svare tilbage hurtigst muligt.

Tak for din besked! Der skete en fejl, prøv igen