Skal kortgebyret tilbagebetales ved fortrydelse?

Et medlem spurgte FDIH, om et evt. opkrævet kortgebyr skal tilbagebetales ved fortrydelse af et køb.

Et medlem spurgte FDIH, om et evt. opkrævet kortgebyr skal tilbagebetales ved fortrydelse af et køb.

Svaret var, at kortgebyret ikke skal tilbagebetales.

FDIH begrundede svaret således:

Det fremgår af forbrugeraftalelovens § 22, stk. 1, at den erhvervsdrivende skal tilbagebetale ”alle beløb”, herunder eventuelle forsendelsesomkostninger, som er modtaget fra forbrugeren, når en aftale fortrydes.

Det fremgår imidlertid af lovens bemærkninger til § 22 (lovens forarbejder): ”Tilbagebetalingspligten omfatter dog ikke gebyr for anvendelse af et betalingsinstrument, som den erhvervsdrivende skal afregne til tredjemand, f.eks. indløseren af det pågældende betalingsinstrument.”

Hvad gælder i andre EU-lande?

I Danmark spiller en lovs forarbejder en meget stor rolle ved fortolkning af en lov. Man fortolker normalt en lov i overensstemmelse med lovens forarbejder. Ovennævnte bemærkninger forekommer dog overraskende, da de ikke stemmer med ordlyden i loven og i direktivet. I kan derfor ikke være sikre på, at den samme lempelige fortolkning vil gælde i andre EU-lande.

Denne nyhed er forbeholdt FDIH medlemmer

Hvis du er medlem af FDIH, kan du læse resten af indholdet ved at logge ind herunder.

Skriv kommentar
Har du brug for hjælp?
?
Send os et spørgsmål

Hvis du har et spørgsmål, så efterlad os en besked og vi vil svare tilbage hurtigst muligt.

Tak for din besked! Der skete en fejl, prøv igen
Vores persondatapolitik