Må du lægge dit katalog i pakken, når du sender varer til dine kunder?

Forbrugerombudsmanden har udtalt, at det ikke er lovligt at lægge reklame ned i pakken med varer, hvis kunden står på Robinsonlisten.

Efter markedsføringsloven, kan personer frabede sig personligt adresseret reklame ved at lade sig registrere på ”Robinsonlisten”. Hvis en person står på listen, kan erhvervsdrivende ikke lovligt sende en reklame, der er påført personens navn og adresse, til den pågældende.

En personligt adresseret reklame kan fx være en reklame, der er lagt ned i en adresseret kuvert, en reklame der er lagt ned i en kuvert med et kontoudtog stilet til en bestemt kunde eller en brochure, der er påtrykt kundens navn og adresse.

Nu har Forbrugerombudsmanden så udtalt, at en pakke, der er forsynet med navn og adresse, sidestilles med et personligt adresseret brev, og at pakken derfor ikke må indeholde reklame, hvis modtageren er på Robinsonlisten.

Problemet er ikke helt lille, da over 900.000 danskere er tilmeldt Robinsonlisten.

Hvad kan du gøre for at undgå problemer?

Enten må du indhente dine kunders samtykke til, at der lægges en reklame ned i pakken ved fremsendelse af varen til kunden. Det kan du fx gøre i forbindelse med, at kunden bestiller varer i din butik, på samme måde som, når kunden giver e-mail permission.

Hvis du har kundens samtykke, kan du sende adresseret reklame til kunden, selvom han eller hun er registreret på Robinsonlisten.

Du kan selvfølgelig også vælge at tjekke Robinsonlisten, inden du vedlægger reklamen, så du undgår at sende til dem, der står på listen. Robinsonliste fås gratis som zip-filer hos cpr-registret. Læs mere her

Det mener FDIH

”Det er en meget restriktiv fortolkning af loven, der påfører erhvervslivet urimelige byrder, selvom der ikke er noget beskyttelsesbehov”, siger informationschef i FDIH, Henrik Theil, som tilføjer:

”Vores medlemmer er i hård konkurrence med udenlandske virksomheder som Zalando, Amazon, CDON.COM m.fl., der ikke er underlagt tilsvarende strenge krav. FDIH vil kæmpe for, at der kommer ens regler i EU, så danske virksomheder ikke bliver sat i en konkurrencemæssigt vanskeligere situation”.

Baggrund

Det fremgår af markedsføringslovens § 6, stk.3, at erhvervsdrivende ikke må rette uanmodet henvendelse til personer ved brug af andre midler til fjernkommunikation end elektronisk post og telefax, hvis personen har frabedt sig dette. En person kan frabede sig denne type markedsføring ved at lade sig registrere på Robinsonlisten eller ved at give besked direkte til den erhvervsdrivende.

Overtrædelse af bestemmelsen kan straffes med bøde.Læs referat af Forbrugerombudsmandens udtalelse her

 http://www.forbrugerombudsmanden.dk/Sager-og-praksis/Markedsfoeringsloven/Sager-efter-markedsfoeringsloven/spam0/Det-er-som-udgangspunkt-lovligt-at-laegge-flyers-med-reklame-i-pakker

 

Tilbud om kursus

Vil du vide mere om e-mailmarkedsføring og Robinsonlisten kan du tilmelde dig FDIH’s jurakursus den 22. september 2015 i Århus eller den 24. september 2015 i København. Kurset er åbent for både medlemmer og ikke-medlemmer. (link)

 

Denne nyhed er forbeholdt FDIH medlemmer

Hvis du er medlem af FDIH, kan du læse resten af indholdet ved at logge ind herunder.

Skriv kommentar
Har du brug for hjælp?
?
Send os et spørgsmål

Hvis du har et spørgsmål, så efterlad os en besked og vi vil svare tilbage hurtigst muligt.

Tak for din besked! Der skete en fejl, prøv igen
Vores persondatapolitik