Medlemmerne spørger om vejledende priser

Må vejledende pris og salgsprisen stå side om side ?
Medlemmet havde ikke tænkt sig at angive en besparelse i forhold til den vejledende pris, men alene at oplyse den vejledende pris.

 

Et medlem spurgte FDIH, om man må oplyse den vejledende pris for en vare samme sted, som man oplyser sin salgspris.  Medlemmet havde ikke tænkt sig at angive en besparelse i forhold til den vejledende pris, men alene at oplyse den vejledende pris.

Det er langt fra er sikkert, at en vare bliver solgt til den vejledende pris af nogen. Derfor vil brug af den vejledende pris som sammenligningsgrundlag for et besparelsesudsagn normalt være vildledende.

Efter Forbrugerombudsmandens retningslinjer, må man ikke direkte eller indirekte sammenligne sin egen pris med den vejledende pris, medmindre

  • man kan dokumentere, at man selv har solgt varen til den vejledende pris i mindst 6 uger forud for annonceringstidspunktet, eller
  • man kan dokumentere, at den vejledende pris reelt er markedsprisen – dvs. at et repræsentativt udsnit af de forretninger, det r rimeligt og relevant at sammenligne sig med, sælger varen til den vejledende pris.

Selv om man ikke direkte sammenligner sin pris med den vejledende pris og angiver en besparelse, vil en sammenstilling med den vejledende pris være en indirekte prissammenligning.

Svaret til medlemmet var derfor, at det ikke spiller nogen rolle, at der ikke angives en besparelse. Retningslinjerne for prissammenligninger skal alligevel overholdes.

Baggrund

Efter markedsføringslovens § 3 må prissammenligninger og prisoplysninger må ikke være vildledende.

Forbrugerombudsmanden har i sine ”Retningslinjer for prismarkedsføring” fortolket vildledningsforbuddet og givet eksempler på, hvordan man giver oplysning om priser og besparelser, hvis man vil være sikker på, ikke at overtræde vildledningsforbuddet. Retningslinjerne er udarbejdet i samarbejde med bl.a. FDIH, Dansk Erhverv, DI og FEHA samt Forbrugerrådet.

 

Denne nyhed er forbeholdt Dansk Erhverv medlemmer

Hvis du er medlem af Dansk Erhverv, kan du læse resten af indholdet ved at logge ind herunder.

Skriv kommentar
Har du brug for hjælp?
?
Send os et spørgsmål

Hvis du har et spørgsmål, så efterlad os en besked og vi vil svare tilbage hurtigst muligt.

Tak for din besked! Der skete en fejl, prøv igen
Vores persondatapolitik