Danskerne tjekker gerne kundeanmeldelser på nettet

Godt halvdelen af danskerne tjekker anmeldelser online inden de køber en vare, men kun 3 ud af 10 kunder bidrager selv med at anmelde et e-handelskøb, viser FDIH e-handelsanalyse.

Pressemeddelelse udsendt 26. marts 2015

Danske forbrugere vil gerne vide mere om den vare, de er ved at købe online, især når det gælder tekniske produkter eller rejser samt billetter til kulturarrangementer. Derimod tjekkes der sjældent anmeldelse ved køb af dagligvarer, mad og drikke.

Mens over halvdelen af forbrugerne læser anmeldelser, så er det knapt en tredjedel, der selv bidrager med anmeldelser baseret på egne oplevelser, og de skriver hellere om oplevelsen af butikken end om selve varen. 30 % har således indenfor de seneste 6 måneder foretaget minimum én anmeldelse af en netbutik, mens 25 % har foretaget minimum én vareanmeldelse.

FDIH e-handelsanalyse viser også, at der er markant forskel mellem kvinder og mænd samt i forskellige aldersgrupper. 32 % af mændene og 28 % kvinderne har foretaget en anmeldelse af en netbutik.

Hele 37 % af de 18-29 årige har foretaget en butiksanmeldelse indenfor de seneste 6 mdr.

”Tallene viser, at købsoplevelsen har markant betydning for kundens holdning og lyst til at dele den med andre. Så der er flere anmeldelser af butikker end varer, og de yngre kunder, der også bruger nettet mere intensivt end ældre, giver meget oftere deres mening til kende,” konstaterer Annette Falberg fra FDIH, Foreningen for Dansk Internethandel.

 

Uændret købelyst på nettet

Danskerne lægger fortsat en stor del af deres forbrug på nettet, så alene i februar brugte de danske forbrugere 6,9 mia. kr. på e-handel, viser FDIH e-handelsanalyse.

Samlet set handlede danskerne 12,5 mio. gange på internettet i februar 2015, og omfanget af e-handel i årets første to måneder peger på en uformindsket vækst i danskernes e-handel.

Beklædning fastholder sin førsteplads

Varekategorien ”Tøj, sko og smykker” fastholder sin førsteplads som de oftest handlede varer, så knapt hver femte handel (19 %) sker i denne kategori. Det svarer til 2.352.000 handler i februar, og de havde en samlet værdi på 1,23 mia. kr.

De to næste varegrupper har næsten lige store andel af handler, nemlig 15 %. Men hvor ”Film, musik, bøger, spil og legetøj” kun omsatte for 481 mio.kr i februar, så hentede ”Rejser og Kulturoplevelser” en omsætning på 1,62 mia. kr.. Den meget højere omsætning skyldes, at det gennemsnitlige køb i kategorien er markant højere end i andre kategorier.

I alt har 1.203 forbrugere i Wilkes onlinepanel svaret på spørgsmål om e-handel i februar 2015.

Del med dit netværk

LinkedIn Facebook Twitter

Kommentarer

28. mar 2015 Inkasso

Har FDIH nogle ide om hvor kunderne typisk læser disse anmeldelser? Er TrustPilot dominerende på området eller Google Plus og lignende sociale tjenester i lige så høj grad ved at vinde indpas?

30. mar 2015 Kristoffer Føns

Spændende tal!

5. apr 2015 Signe

Det er yderst overraskende, at der er 37% i kategorien auto, både- og cykeludstyr som slet ikke tjekker anmeldelser og lignende! Inden for cykling er der i hvert fald god grund til at tjekke, hvad andre mener om produkter, forhandlere osv.

7. apr 2015 Maja

Spændende analyse, hvor det ville være yderst interessant at finde ud af om brugeranmeldelse konkret har en effekt på selve købet og hvordan danske webshops kan implementere brugeranmeldelser, så det giver mest mening for kunderne og selvfølgelig øger konverteringen.

7. apr 2015 Linda Højgaard Christiansen

Hej alle Svarene på jeres spørgsmål kan I finde i rapporten:-) Mvh. Linda, FDIH

9. maj 2015 Brian

Tallene i sig selv er spændende - men mere spændende synes jeg er, om tallet er stigende eller faldende. Jeg forestiller mig faldende, da Trustpilot især har haft mange negative sager på det seneste?

18. jun 2015 Henrik

Det er bare lige det at mange af de anmeldelser er falske, det syntes jeg desværre tit jeg oplever...:-(

23. jun 2015 Peter Maler

Jeg mener at man skal tage alle anmeldelser med et "gran salt". Det kan være med til at give et indtryk af den pågældende virksomhed. Men man bør ikke dømme en virksomhed kun ud fra eksempelvis Trustpilot.

Skriv kommentar

Har du et spørgsmål?

Niels Ralund
Adm. Direktør
Tina Morell Nielsen
Jurist & Chefkonsulent
Henrik Theil
Kommunikationschef
Søren Willemoes
Kommunikationsmedarb.
Niels Preysz
Medlemschef
Micha Hansson
Webmaster & Medlemservice-ansvarlig
Simon Bjerremann
Analysechef
Mikkel Roh Bøgebjerg
Projektleder/ medlemsservice
Anne K. Hansen
Eventchef
Pernille Trieb
Projektleder
Birgitte Warming Juul
Projektleder
Magnus Glenn Hansen
Projektleder
Ditte Rogild Andersen
Studentermedhjælper - medlemsservice
Frederik Holmershøj
Juridisk studentermedhjælper
Tine Lauritsen
Ba.jur.