Fradrag for værdiforringelse - hvordan er reglerne i Tyskland?

Et medlem spurgte FDIH, om de tyske regler for fradrag for værdiforringelse ved fortrydelse af varer omfatter emballagen ligesom i Danmark. Det gør de, men reglerne fortolkes mere restriktivt i Tyskland.

Et medlem, der solgte møbler via en tysk web-shop, fik en henvendelse fra en tysk forbruger vedrørende web-shoppens handelsbetingelser. Det fremgik af medlemmets handelsbetingelser, at hvis originalemballagen ikke blev tilbageleveret ved udnyttelse af fortrydelsesretten, ville der blive fratrukket 25 % i den samlede købspris.

Forbrugeren overvejede at købe et møbel, men mente ikke, at medlemmets handelsbetingelser levede op til de tyske regler.

Medlemmet oplyste, at det drejede sig om et møbel, der var pakket ind i plastik, og hvis originalindpakningen var væk, måtte medlemmet sende varen til tredje part, som kunne etablere en ny indpakning, inden varen kunne sælges igen som brugt.

Det fremgår af forbrugerrettighedsdirektivets artikel 14:“The consumer shall only be liable for any diminished value of the goods resulting from the handling of the goods other than what is necessary to establish the nature, characteristics and functioning of the goods.”Direktivet siger intet om emballagen.

FDIH rettede henvendelse til sin tyske søsterorganisation, Händlerbund, for at høre, om de tyske regler for fradrag for værdiforringelse ved udnyttelse af fortrydelsesretten også omfatter emballagen.

Händlerbund svarede:

Efter tysk ret kan den erhvervsdrivende foretage et fradrag i købsprisen svarende til emballagens værdi, hvis emballagen har en værdi og den er en del af varen.

Det er fx tilfældet, hvis der er tale om et smykke, der bliver leveret i fx en boks. Hvis det derimod bare er emballage, som bruges til transport af varen, vil der ikke kunne foretages fradrag.

Det var Händlerforbundets opfattelse, at der ikke kunne foretages fradrag for værdiforringelse, når der er tale om en vare, der er emballeret i plastic for at beskytte varen under transporten.

I øvrigt vil der ikke kunne foretages fradrag for emballagens værdi, når emballagen er ødelagt eller brudt, hvis brud på emballagen var nødvendig for at kunden kunne undersøge og prøve varen på samme måde som i en forretning.

Hvis der er tale om en emballage, der har en værdi, og som er en del af varen, kan den erhvervsdrivende kun fratrække værdien af emballagen, men derimod ikke udgifter forbundet med at skaffe en ny emballage og gøre varen klar til salg.

Denne nyhed er forbeholdt FDIH medlemmer

Hvis du er medlem af FDIH, kan du læse resten af indholdet ved at logge ind herunder.

Skriv kommentar
Har du brug for hjælp?
?
Send os et spørgsmål

Hvis du har et spørgsmål, så efterlad os en besked og vi vil svare tilbage hurtigst muligt.

Tak for din besked! Der skete en fejl, prøv igen
Vores persondatapolitik