Det tyske marked – hvordan agerer den tyske forbruger?

Det tyske marked er snublende tæt på Danmark, og med 56 mio. potentielle kunder over 14 år, der regelmæssigt er på nettet, er det en nærliggende mulighed for at udvide forretningen. Men man bør kende markedet, reglerne og forbrugerne, inden man går i gang.

FDIH har været til konference om det tyske marked i Dansk-Tysk Handelskammer. Händlerbund var til stede og fortalte om den tyske forbruger, og hvad man skal være særligt opmærksom på.

Undgå at få en ”Abmahnung”

Selvom tyskerne ikke har en forbrugerombudsmand, som vi kender det fra Danmark, så er håndhævelse af reglerne tilsyneladende endnu mere effektiv og striks end herhjemme.

Forbrugerorganisationer og andre erhvervsdrivende, der opdager, at en web-butik ikke overholder oplysningsforpligtelserne efter forbrugerrettighedsdirektivet, e-handelsdirektivet, persondatareglerne mv. har mulighed for at sende en ”Abmahnung” med et erstatningskrav. En abmahnung er et ”trusselsbrev” fra en advokat, med et krav om at ændre praksis og et erstatningskrav. Er man ikke enig i kravet, kan det indbringes for retten.

Abmahnungen er ofte anvendt i Tyskland: Hver 3. web-shop oplevede i 2014 at få en abmahnung, og hver 6. af disse abmahnungen var på 2.000 euro eller derover.

Händlerbund oplyste følgende om de tyske forbrugere:

  • De tyske forbrugereer meget grundige og kritiske. De læser handelsbetingelser og alt andet, inden de handler.
  • De kender deres rettigheder.
  • De foretrækker at handle i tysksprogede forretninger.
  • De lægger vægt på sikkerhed og foretrækker en butik, der har et e-handels mærke.
  • De forventer et hurtigt og nemt check out.
  • De lægger vægt på hurtig og billig levering.
  • De lægger vægt på højt serviceniveau.
  • De er vant til at blive tilbudt gratis retur. (Måske ændrer forbrugerrettighedsdirektivet dette hen ad vejen.)
  • De fortryder 50 % af deres køb. Jo langsommere levering, desto flere fortrydelser. Giv detaljeret information om varen, det giver færre fortrydelser.

Betaling

  • Tyskerne er vant til og foretrækker at modtage en regning, som de betaler, når fortrydelsesfristen er udløbet. (Det er muligt for en web-shop at tegne en forsikring, der dækker den økonomiske risiko i den forbindelse. Tysk ejendomsforbehold giver gratis varekreditsikring.)
  • 34 % bruger kreditkort.
  • Tyskerne bruger meget ofte PayPal. Andre ofte anvendte betalingsmetoder er ELV, GiroPay, Sofort Überweisung, Ratepay og Cash on delivery.

Salgskanaler

Händlerbund anbefaler, at man evt. tester markedet via en af de mest anvendte markedspladser i Tyskland (eBay.de anbefales som den bedste for begyndere).

  • eBay.de, Amazon.de MeinPaket.de, Zalando eller Rakuten.de

Tyskerne er meget aktive på sociale medier:

  • 72 % er på Facebook, 38 % på YouTube, 10 % er på Twitter

Husk Emballageafgift!

I Tyskland er den, der markedsfører et produkt ansvarlig for, at der oprettes en detail-emballage ordning. Der findes forskellige udbydere bl.a. Grüner Punkt. Afgiftssatser og indberetningsfrekvens afhænger af eksportvolumen. Der skal som minimum betales 140 euro om året.

Hvor er der hjælp at hente?

Det er muligt at få hjælp via et medlemskab af Händlerbund, hvor man kan få juridiske tekster/handelsbetingelser mv., juridisk rådgivning osv. Der findes forskellige medlemsordninger til forskellige priser, alt efter behov.  

Læs mere hos Händlerbund (tysk)

Læs om Dansk-Tysk Handelskammer

Læs Eksportrådets magasin Eksportfokus 1/2014 om Tyskland  

Denne nyhed er forbeholdt FDIH medlemmer

Hvis du er medlem af FDIH, kan du læse resten af indholdet ved at logge ind herunder.

Kommentarer

19. maj 2015 Thomas

Det er utroligt så stor forskel der kan være på markederne her i europa, både med hensyn til, hvordan man driver forretning, men også hvordan forbrugerne færdes og agerer på nettet. Selvom tyskland ligger tæt på Dk, så er det stadig langt andereledes at drive webshop på dette marked end her. Jeg var f.eks. ansat i en større tøjvirksomhed i nogle år, og her var lige præcist Tyskernes måde at købe tøj på på nettet helt anderledes end i de nordiske lande (Danmark var dog på vej til at blive lige sådan). Her købte tyskerne nemlig typisk 5 par jeans, 7 par sjkorter, 10 par trøjer - valgte 1 par jeans og måske en trøje, og sendte så resten tilbage. Dette giver selvsagt nogle svære forretningsbetingelser i lige netop tyskland på dette marked. Og ja...så var der også de her ”Abmahnungs” - men det er en helt anden historie :-)

Skriv kommentar
Har du brug for hjælp?
?
Send os et spørgsmål

Hvis du har et spørgsmål, så efterlad os en besked og vi vil svare tilbage hurtigst muligt.

Tak for din besked! Der skete en fejl, prøv igen
Vores persondatapolitik