Hænger butikken selv på en prisfejl?

Fejl i priser på hjemmesider betyder ofte, at netbutikken er tvunget til at sælge til den annoncerede men forkerte pris. Der er dog undtagelser, når kunden burde indse, at prisen var forkert.

Medlemmerne spørger:

Flere medlemmer har henvendt sig til FDIH, fordi der har været prisfejl på deres site. De spørger, om de er forpligtet til at sælge til den forkerte pris

Svaret er, at der normalt er indgået en bindende aftale, når kunden har lagt varen i kurven og afgivet sin bestilling. Man er dog ikke forpligtet til at levere varen til den forkerte pris, hvis man godtgør, at kunden vidste eller burde have vidst, at der var tale om en prisfejl.

Hvornår er prisen bindende?

Når en kunde har lagt varen i kurven og afsendt bestillingen, vil der normalt være indgået en bindende aftale. Dvs. at man som erhvervsdrivende er nødt til at levere varen til den aftalte pris. Hvis man nægter at levere varen, har kunden krav på at få udbetalt differencen mellem den forkerte pris og den pris, kunden skal betale for at købe varen billigst muligt et andet sted.

Forbehold for prisfejl og udsolgte varer kan ikke gøres gældende, når der er indgået en bindende aftale.

Aftalen er alligevel ikke bindende, hvis kunden er i ”ond tro”

Hvis den erhvervsdrivende sandsynliggør, at kunden vidste eller burde vide, at der var tale om en fejl, er den erhvervsdrivende alligevel ikke bundet af aftalen. Det fremgår af aftalelovens § 32, stk. 1.

Kommer du i den situation, at du er kommet til at skrive en forkert pris, må du overveje, om du kan bevise, at kunden burde have indset, at der var tale om en fejl.

Forhold der taler for, at kunden burde have indset, at der var tale om en prisfejl.

  • Prisen ligger langt under den pris, andre web-shops udbyder samme vare til.
  • Kunden har købt flere af de nedsatte varer, end man normalt bruger - fx hvis en kunde køber 3 barnesenge eller 3 computere, men ikke hvis kunden køber 3 håndklæder.
  • Der er oplyst korrekt pris om varen andre steder på dit site, som kunden kan have set.
  • Man kan normalt slet ikke få en vare af den pågældende type til den anførte pris – fx hvis en bærbar pc er sat til salg for 600 kr. Men det gælder derimod ikke, hvis et meget avanceret kamera er sat til salg for 2.500 kr., selvom det burde have kostet 14.000 kr. Det vil kun en kunde med særlig forstand på kameraer kunne indse. Du må i så fald kunne sandsynliggøre, at kunden har viden om den type varer.

Forhold der taler for, at kunden ikke burde have indset, at der var en prisfejl.

  • Hvis du reklamerede med ”udsalg” eller lignende, har kunden grund til at tro, at det er derfor, varen er meget billig.
  • Hvis differencen mellem den pris, varen sælges til andre steder, og den fejlagtige pris ikke er særlig stor.

Det er altid en konkret vurdering/afvejning, om kunden burde have indset, at der var tale om en fejl.

Få noget godt ud af situationen

Hvis du kommer i den situation, at der er oplyst en pris, som du ikke kan sælge varen til, så må du forklare kunden om situationen. Giv samtidig kunden et godt tilbud, som kunden også bliver glad for. Fx en anden fordelagtig pris, som du kan leve med. På den måde vil du måske kunne lukke de fleste sager.

Hvis kunden vil klage

Hvis kunden fastholder aftalen, kan kunden klage til Forbrugerklagenævnet. Nævnet kan behandle sagen, hvis den pris, kunden forlanger at få varen til, er på 800 kr. eller derover. (Hvis der er tale om tøj, tekstiler og sko er undergrænsen dog 500 kr.) Undergrænsen sættes op til 1.000 kr./650 kr. den 1. oktober 2015.

En kunde kan også klage til Forbrugerombudsmanden. Kunden har dog ikke krav på at få sin klage behandlet dér. Hvis Forbrugerombudsmanden tager sagen op til behandling, vil du modtage et høringsbrev, og du vil have mulighed for at lukke sagen der.

Denne nyhed er forbeholdt FDIH medlemmer

Hvis du er medlem af FDIH, kan du læse resten af indholdet ved at logge ind herunder.

Kommentarer

16. jul 2015 Erik

Spændende. Hvad skal der til for at kunden burde vide at det var en fejl? Her tænker jeg bl.a. på urealistisk lave priser. Kunden ved jo godt at butikken ikke kan sælge til denne pris, og fortsat tjene penge på handlen. Men derfor behøver prisen jo ikke at være en fejl, da butikker af og til sælger med tab for at lokke kunder til. Vil man derfor nogenside kunne godtgøre at kunden vidste at prisen var en fejl?

16. jul 2015 Tina / FDIH

Ja, der er mange eksempler på, at en sælger har kunnet bevise, at kunden burde have indset, at der var tale om en prisfejl. Men, som du skriver, vil kunden ofte kunne være i god tro, hvis der annonceres med, at det er stærkt nedsatte priser eller lignende.

23. jul 2015 Emil

Hvad så hvis man i sine betalingsbetingelser har skrevet at man tager forbehold for prisfejl? Hvordan er man så stillet?

1. aug 2015 Patric

Hvis vi siger at en vare normalt koster 1000 kr. Og vi ved en fejl har prissat den til 700 kr. Så vil kunden være i god tro og skal have varen til den annoncerede pris? Men hvis vi har prissat varen Forkert til f.eks. 100kr så kan vi godt argumentere for at der er lavet en fejl i prismærkningen? Er det sådan det skal forstås?

Skriv kommentar
Har du brug for hjælp?
?
Send os et spørgsmål

Hvis du har et spørgsmål, så efterlad os en besked og vi vil svare tilbage hurtigst muligt.

Tak for din besked! Der skete en fejl, prøv igen
Vores persondatapolitik