Forbrugerklagenævnet: Ikke altid hele købesummen retur

Forbrugerklagenævnet fastslår nu, at kunden ikke altid kan få den fulde købesum tilbage for en mangelfuld vare, når varen har været brugt i længere tid.

Forbrugerklagenævnet fastslår nu, at kunden ikke altid kan få den fulde købesum tilbage for en mangelfuld vare, når varen har været brugt i længere tid

Hvis en kunde har krav på at lade købet gå tilbage, fordi varen er mangelfuld, har det tidligere været praksis, at kunden skulle have hele købsprisen tilbagebetalt.

Forbrugerklagenævnet ændrer nu praksis: Hvis kunden har haft nytte af at bruge varen uden problemer i længere tid, kan den erhvervsdrivende foretage et fradrag i kundens krav på tilbagebetaling. Fradraget fastsættes på baggrund af varens forventede levetid, købsprisen og den periode forbrugeren har haft nytte af at bruge varen.

Denne nye praksis vedrører den situation, hvor en vare har en mangel efter købeloven – ikke den situation hvor kunden udnytter sin fortrydelsesret ved nethandel. Afgørelserne har betydning både ved nethandel og butikssalg.

Hvordan skal dette tolkes?

FDIH mener, at praksis indtil videre lidt forsigtigt kan tolkes således: Hvis din kunde har kunnet bruge en vare uden problemer i ca. 1 år eller derover, vil du som udgangspunkt kunne fratrække et beløb, der svarer til nytteperiodens andel af købsprisen set i forhold til varens forventede levetid. Vær opmærksom på, at nævnet fastsætter levetiden til en længere periode, end du ville have gjort.

Hvis der har været flere fejl på varen eller andre forhold, der har gjort, at forbrugeren ikke har haft nytte af at bruge den, kan der formentlig ikke foretages et fradrag i tilbagebetalingskravet.

Praksis er stadig begrænset, og du må derfor være forsigtig, når du fastsætter et eventuelt fradrag for nytte. Er du i tvivl, eller har du en sag, der er ved at blive indbragt for Forbrugerklagenævnet, kan du altid bede FDIH om et råd. 

Kort beskrivelse af sager, som er afgjort:

  • Mobiltelefon, købspris 2.436 kr., forventet levetid 3 – 4 år, brugt 11 måneder. Forbrugerklagenævnet fratrak 800 kr. for brug i tilbagebetalingskravet.
  • Mobiltelefon, købspris 4.400 kr., forventet levetid 3 – 4 år, brugt i mindst 1½ - 2 år. Forbrugerklagenævnet fratrak 2.000kr. i  tilbagebetalingskravet.
  • Mobiltelefon, købspris 5.099 kr., forventet levetid 4 – 5 år, brugt i mindst 14 mdr. Forbrugerklagenævnet fratrak 1.300 kr. i tilbagebetalingskravet.
  • Computer, købspris 4.455 kr., forventet levetid 4 - 5 år, brugt i knapt 2 år. Forbrugerklagenævnet fratrak 2.000kr. i tilbagebetalingskravet.
  • Handsker, købspris 1.150 kr., forventet levetid 4 - 5 år, brugt knapt 2 år. Forbrugerklagenævnet fratrak 400 kr. i tilbagebetalingskravet.
  • Fladskærms-tv brugt i 4 år. Højesteret fratrak 10 % af købesummen pr. år i tilbagebetalingskravet.

Hvornår har en kunde krav på at hæve købet – dvs. at få købsprisen tilbage

Hvis en vare har en medfødt fejl, er den mangelfuld. En vare er fx mangelfuld, hvis den viser sig at have en fabrikations- eller materialefejl. En vare kan også have en mangel, hvis du eller producenten har givet forkerte oplysninger om varen eller har undladt at give oplysninger, som forbrugeren har brug for for at vurdere, om han vil købe varen.

Forbrugeren har krav på at få pengene tilbage for en mangelfuld vare, hvis du ikke sørger for at ombytte den til en fejlfri vare eller foretager gratis reparation inden rimelig tid. Sørg derfor for at behandle reklamationer hurtigst muligt.

Kan manglen ikke repareres eller er det ikke muligt at levere en tilsvarende fejlfri vare, kan kunden hæve købet, hvis manglen ikke er uvæsentlig.

Del med dit netværk

Kommentarer

2. feb 2015 Mikkel hauger

Meget interessant artikel. Hvad med børnetøj? F.eks en flyver dragt der er det et udbredt fænomen at når det bliver forår så får man en bølge af vintertøj tilbage. Kan man tillade sig at sige at en flyverdragt eller et par vinterstøvler har en forventet levetid på en sæson? - barnet er jo vokset ud af den til den efterfølgende sæson.

2. feb 2015 Tina Morell Nielsen

Hej Mikkel Ja, hvis en flyverdragt eller et par børnestøvler er brugt en vintersæson, vil jeg mene, at de som udgangspunkt har været brugt den forventede levetid. Navnlig, hvis varerne bærer præg af at have været brugt meget. Hvis man kan se, at støvlerne eller flyverdragten kun er brugt ganske lidt, bliver fradraget formentlig mindre. Nogle ting kan jo bruges igen af et andet barn. Jeg vil holde øje med praksis og informerer, hvis der bliver truffet nogle interessante afgørelser. Venlig hilsen Tina / FDIH

20. feb 2015 christoffer

Jeg synes også det er lidt svært at sige om kunden burde have alle pengene tilbage eller ej. Det er selvfølgelig meget afgørende hvilket produkt der er tale om og hvor længe kunden har brugt det. I nævner dette eksempel:  Computer, købspris 4.455 kr., forventet levetid 4 - 5 år, brugt i knapt 2 år. Forbrugerklagenævnet fratrak 2.000kr. i tilbagebetalingskravet. Det lyder helt fair synes jeg. at sige den har opbrugt næsten det halve af levetiden og næsten det halve fratrukket.. Det er helt sikkert også de først 2 år computeren er god. I den prisklasse synes jeg hurtigt de bliver dårlige - Hvis man bruger dem ofte.

Skriv kommentar

Har du et spørgsmål?

Niels Ralund
Adm. Direktør
Tina Morell Nielsen
Jurist & Chefkonsulent
Henrik Theil
Kommunikationschef
Søren Willemoes
Kommunikationsmedarb.
Niels Preysz
Medlemschef
Micha Hansson
Webmaster & Medlemservice-ansvarlig
Simon Bjerremann
Analysechef
Mikkel Roh Bøgebjerg
Projektleder/ medlemsservice
Anne K. Hansen
Eventchef
Pernille Trieb
Projektleder - er pt. på barsel
Birgitte Warming Juul
Projektleder
Magnus Glenn Hansen
Projektleder
Ditte Rogild Andersen
Studentermedhjælper - medlemsservice
Frederik Holmershøj
Juridisk studentermedhjælper
Tine Lauritsen
Ba.jur.
Har du brug for hjælp?
?
Send os et spørgsmål

Hvis du har et spørgsmål, så efterlad os en besked og vi vil svare tilbage hurtigst muligt.

Tak for din besked! Der skete en fejl, prøv igen