Dagligvarer til døren hitter hos pensionister og børnefamilier

Pensionister og børnefamilier har taget køb af dagligvarer på nettet til sig, og væksten i 2014 på en milliard kroner ekstra sidste år drives af stigende efterspørgsel i flere aldersgrupper. Så dagligvarekategorien er steget fra 4 % til 6 % af danskernes 132 mill. køb på nettet. Og potentialet er fortsat kæmpestort.

Pressemeddelelse 13. februar 2015

Kategorien ”Dagligvarer, mad og drikke” var en af årets højdespringere i FDIH e-handelsanalyse 2014, fordi danskerne i 2014 brugte 1 mia. kr. mere end i 2013, så omsætningen i kategorien steg fra 2 mia. kr. til 3,1 mia. kr. i 2014. Det betød også, at 6 % af de 132 millioner e-handler i 2014 gik til at købe dagligvarer, mad og drikke på nettet. 

Kategorien dækker over dagligvarer, bestilling af færdiglavet mad (take-away), måltidskasser i abonnement, delikatesser, vin og spiritus mm. Det er især dagligvarerne, som springer i øjnene, da de nu udgør 35 % af handlerne i kategorien, og de har trukket hovedparten af væksten.
 

Dagligvarer, mad og drikke – e-handel 2014 


Kilde: FDIH e-handelsanalyse 2014

”Efter en lidt langsom start på onlinesalget af dagligvarer rykker det nu for alvor i denne kategori. Når vi lægger dagligvarer (35 %) og madabonnementerne (9 %) sammen, så står de næsten for halvdelen af alle køb (44 %) i kategorien. Det er varer, som indgår i den daglige husholdning og madlavning. Så der er åbenlyst et behov i mange befolkningsgrupper fra børnefamilier over de midaldrende til pensionisterne for at klare de daglige indkøb online, og ikke mindst få varerne leveret lige til døren,” forklarer Annette Falberg.

FDIH e-handelsanalyse viser følgende om dem, som har købt varer i kategorien ”Dagligvarer, mad og drikke”:

  • 6 ud 10 pensionister (+65 år) købte dagligvarer eller har et madabonnement
  • 5 ud af 10 børnefamilier købte dagligvarer eller har et madabonnement
  • 5 ud af 10 midaldrende (51-64 år) købte dagligvarer eller har et madabonnement
  • De unge under 25 år og singlerne mellem 26-50 år køber primært ”take-away”

”Det kan selvfølgelig overraske, at pensionisterne er i front, men det giver god mening. De har især glæde at kunne få varerne leveret hjemme, og jo ældre de bliver, jo oftere bruger de muligheden, fremfor at hjemmehjælperen skal klare det. Til gengæld køber de sjældent ”take-away”.  En travl hverdag og øget fokus på bekvemmelighed er mit bud på, hvorfor børnefamilier og de midaldrende er i top, når der bestilles mad eller abonneres på madordninger som måltidskasser, frugt, grønt og fisk,” siger Annette Falberg.

Dagligvarer og madabonnementerne omsatte i 2014 for knapt 1,4 mia. kr. Børnefamilierne er den dominerende gruppe, så de lagde den største del af omsætningen, tæt fulgt af de midaldrende og pensionisterne, så de tre grupper stod for køb til en værdi af godt 1,1 mia. kr. i de to varegrupper.

Geografisk er det især i København og på Sjælland at det er populært. Det kan også aflæses i butikkernes top 20, hvornemlig.com nu placerer sig på 19. plads, og deres distributionsområde er netop hovedstadsområdet.


Dagligvarer kan blive største varegruppe på nettet

Danskerne samlede indkøb af dagligvarer i både fysiske butikker og på nettet, er på over 100 mia. kr. årligt, og derfor tror FDIH på, at online salget i gruppen dagligvarer, mad og drikke på 3,1 mia. kr. vokser sig meget større i løbet af ganske kort tid. Væksten i 2014 er blot et forvarsel om den udvikling, der er på vej.

”Børnefamilierne er allerede de flittigste brugere på nettet, og de har et lille forspring, når det gælder køb af dagligvarer via e-handel. Men da andre befolkningsgrupper også  er meget aktive, så må vi konstatere, at kunderne er til stede på nettet, så nu mangler vi bare flere netbutikker med dagligvarer, der leveres over hele landet. Det kan blive den største varegruppe på nettet,” siger Annette Falberg, FDIH.

Del med dit netværk

LinkedIn Facebook Twitter

Kommentarer

14. feb 2015 Jan

En interessant udvikling. Jeg er helt enig i, at det kan blive den største varegruppe på nettet.

14. feb 2015 Søren Lodberg Therkildsen

Dejligt virtuel dagligvarehandel vinder frem. En fordel for yderområderne i DK når det kan leveres her. Det kan blive tidsbesparende for forbrugeren og aflaste for de trivielle indkøb. Ser vi lidt længere frem i tiden, så ligger der vel en udfordring i fælles rammer omkring dagligvarehandel så logistikken og services udføres ensartet ;)

17. feb 2015 Daniela Edemann

Jeg har også selv overvejet at springe med på den bølge, da dagligvareindkøb godt kan være noget af et irritationsmoment, når man er på vej hjem efter en lang arbejdsdag og flere timers kørsel.

17. feb 2015 Rasmus bilforsikring

For mange må der være en god tidsbesparelse at hente. Ofte er butikkerne dog dejligt tæt på, og derfor er der lidt længere vej før alle prøver det. Personligt bor jeg i gåafstand fra en Super Brugsen, og så føles det fjollet at bestille online.

17. feb 2015 Mads ege

Jeg benytter mig af Nemlig.com flere gange om måneden. Jeg synes det er så dejligt at man sparer en masse tid, samtidig med man slipper for impulskøb - mere eller mindre.

18. feb 2015 Nicolaj Nielsen

En stigning fra 4% til 6% er en voldsom stigning for feltet, så man kan håbe på, at det er på rigtige vej. Efter at have testet alle udbydere på markedet (over flere omgange), kan jeg også kun se, at det går den rigtige vej. Folk er ved at indse mulighederne for at købe dagligvarer på nettet - samtidig er leverandørerne ved at tilpasse deres service tilstrækkelig til, at selv de skeptiske kan se ideen i det. Forventer en voldsom vækst, hvor "de travle danske familier" i højere grad vil prissætte den ekstra opnået tid ved at købe dagligvarer online.

25. feb 2015 Emil

Set i forhold til hvor meget potentiale som markedet har, er det underligt at flere ikke kaster sig seriøst ind i kampen. Osuma virker mildest talt som en halvhjertet "Just Eat" inden for online supermarkeder, hvor man kan have sin tvivl omkring distribution mv. når det ikke er "ren e-handel". Nemlig og Irma giver det et seriøst skud, mens Super Bedst til min store forundring helt har lukket og slukket, mens de i månedsvis har ventet på Meny. Hvor bliver Dansk Supermarked og Rentan-gruppen af i kampen her?

4. apr 2015 Ole Petter Wie

Rrr

8. maj 2015 Holger Søndergård

Jeg håber snart meny begynder ,får jeg handlede meget ved superbest .

25. maj 2015 John fra måltidtildøren.dk

Salg af dagligvarer på nettet tror jeg stadig kun er i begyndelsesstadiet. Børnefamilier, med en stresset hverdag, kan få så meget livskvalitet, ved at købe sin mad online og få leveret den til døren. Her kan man evt benytte www.maaltidtildoeren.dk, og finde et overblik over måltidskasser. Det er i hvert fald det, som jeg selv har oplevet!

19. jun 2015 Morten

Det er da også mega genialt. I London bærer de dagligvarerne helt op i lejligheden og de ting, der skal i fryseren er i blå poser, i køleskabet i hvide poser. Det er virkeligt gennemtænkt

17. aug 2015 Mogens Carlsen

Vi kommer til at se mange flere services, der bringer til døren. Fx har vi succes med at hente og bringe rense- og vasketøj til døren. Særligt mange der ønsker at få vasket og strøget skjorterne.

2. nov 2015 Kurt Richard Bech

Hvor får nogle kan man bruge i Frederikshavn handle online og få leveret til døren?

11. feb 2016 A. Hansen

Uden tvivl at nettet bliver brugt mere og mere til at handle madvarer. Se bare Aldi og Irma som tager nye midler i brug og på www.debedstemaaltidskasser.com mærker vi også stigning i efterspørgslen.

19. jul 2016 Søren Rokkjer

Det er kun et spørgsmål om tid før den digitale dagligvarer handel overhaler den fysiske. Og så går det med raketfart derfra. Mange fysiske butikker vil lukke. Mit bud er at inden 10 år er 70% af dem væk. Inden 5 år er 35% væk. Og hvis ikke DS og Coop for alvor kommer ud af busken, så kan de ikke indhente Shobr, Nemlig og alle de andre. De kan ikke tro at de med penge blot kan købe sig ind i gamet. Kun et opkøb af Nemlig er vejen ind på markedet. Også spændende med de mange nicheservices, som fx måltidskasserne, som helt sikkert kommer til at finde et marked. Vh. Søren www.online-supermarkeder.dk

Skriv kommentar

Har du et spørgsmål?

Niels Ralund
Adm. Direktør
Tina Morell Nielsen
Jurist & Chefkonsulent
Henrik Theil
Kommunikationschef
Søren Willemoes
Kommunikationsmedarb.
Micha Hansson
Medlemsservice- og webmanager
Simon Bjerremann
Analysechef
Niels Preysz
Projektchef
Anders Thesbjerg Tang
Netværksansvarlig
Charlotte Ahm
Projektleder
Pernille Trieb
Projektleder
Kim Bruno-Lindby
Event & Marketingchef