Danskerne rykker dagligvarehandlen fra køen til nettet

Danskerne handler i stigende grad dagligvarer på nettet, men det kæmpe potentiale er ikke forløst endnu. Myter står i vejen, viser ny undersøgelse fra FDIH.

Knap en tredjedel af danskerne har handlet dagligvarer på nettet det sidste halve år, og det viser, at danskerne i stigende grad tager dagligvare-netbutikker til sig, siger Niels Ralund adm. direktør i FDIH:

”Danskerne bevæger sig i stigende grad væk fra køen i supermarkedet og ind på nettet. Vi kan se, at de, der handler dagligvarer på nettet, er meget tilfredse, og en tredjedel (33,5 %) vil købe mere eller meget mere online i fremtiden. Godt en fjerdedel (26,5 %), som ikke tidligere har handlet på nettet, vil gerne prøve at handle online indenfor de næste seks måneder. Det viser, at der er et kæmpe potentiale i handel med dagligvarer på nettet.”

Forventninger hos offline-kunder (974 besvarelser)

Forventninger hos online-kunder (275 besvarelser)

Philip Thestrup, som er direktør for kunderelationer hos Aarstiderne, kan genkende resultaterne:

”FDIHs undersøgelse bekræfter vores oplevelse af, at kunderne i stadigt større omfang køber intelligente løsninger, som eksempelvis måltidskasser, på nettet, og at mange flere forventer at købe fremover. De næsten 25 %, der forventer at købe dagligvarer på nettet næste år, stiller selvsagt store krav til virksomhederne om at levere en god førstegangsoplevelse med at købe mad på nettet, så de deler deres positive erfaringer med andre.”

Myter står i vejen

Danskerne har fået øjnene op for handlen med dagligvarer på nettet, men hvis potentialet skal forløses i højere grad, kræver det, at flere prøver at handle på nettet første gang. Undersøgelsen viser nemlig, at mange forbrugere er usikre, indtil de prøver at købe ind til dagligdagen på nettet:

”Halvdelen af forbrugerne savner at mærke varen i hånden, fordi de er usikre på kvaliteten, og en fjerdedel af danskerne har en forventning om, at det er dyrere at handle på nettet. Vi skal have aflivet de myter, for de står i skærende kontrast til den faktiske oplevelse, som online-forbrugerne har med både pris og kvalitet”, siger Niels Ralund. 

 Forventninger hos offline-kunder (974 besvarelser)

Oplevelse hos online-kunder (220 besvarelser)

Dagligvarehandlen er en meget stor del af det samlede danske forbrug, men online andelen er kun på 3 %.

Derfor er potentialet for vækst stort, siger Niels Ralund og påpeger, at FDIH forventer, at niveauet for online dagligvarehandel i 2015 vil udgøre 4,07 milliarder kroner, hvilket svarer til en stigning på godt 31 % i forhold til sidste år. 

Fakta:

  • 30 % af danskerne har handlet dagligvarer online indenfor de seneste 6 måneder
  • 19 % af onlinekunderne handler rutinemæssigt mindst hver anden uge
  • 26 % af offline-kunderne vil sandsynligvis handle online inden for de næste 6 måneder

 

Yderligere informationer: Kommunikationschef Henrik Theil, FDIH, mobil 20 96 56 67

Philip Thestrup fra Aarstiderne kan kontaktes for yderligere informationer, mobil 22 700 705

Del med dit netværk

Kommentarer

11. jan 2016 Kenny Lyskjær

Vi har også oplevet en øget interesse igennem det sidste halve år på siden www.maaltidtildoeren.dk. Flere og flere danske får interesse i at få leveret maden til direkte til deres hoveddør. Det gør hverdagen betydelig lettere for børnefamilierne og gør det lettere at overskue en stresset hverdag.

12. jan 2016 Søren Willemoes

Hej Kenny, Det lyder godt, at også I oplever, at flere danskere handler dagligvare på nettet. Held og lykke:) Mvh. Søren/FDIH

11. feb 2016 A. Hansen

Ja, enig med jer. Efterspørgslen på nem og hurtig aftensmad til hoveddøren er markant stigende. At rugbrød, pizza og suppe er danskernes 3 yndlingsspise, viser også i mine øjne at der er behov for nemmere, hurtigere og billigere alternativer til aftensmaden, som fx måltidskasser. Det mærker vi også på www.debedstemaaltidskasser.com ;) Tak for artiklen Søren!

11. feb 2016 Søren Willemoes

Hej Hansen, Selv tak, og tak for kommentaren. Ja, det er vist ingen tvivl om, at det er den vej udviklingen går. Fokus på levering og udvalg er uden tvivl noget af det, der skal være fokus på. Pizza, rugbrød og suppe skal dog ikke undervurderes:)

Skriv kommentar

Har du et spørgsmål?

Niels Ralund
Adm. Direktør
Tina Morell Nielsen
Jurist & Chefkonsulent
Henrik Theil
Kommunikationschef
Søren Willemoes
Kommunikationsmedarb.
Niels Preysz
Medlemschef
Micha Hansson
Webmaster & Medlemservice-ansvarlig
Simon Bjerremann
Analysechef
Mikkel Roh Bøgebjerg
Projektleder/ medlemsservice
Anne K. Hansen
Eventchef
Pernille Trieb
Projektleder - er pt. på barsel
Birgitte Warming Juul
Projektleder
Magnus Glenn Hansen
Projektleder
Ditte Rogild Andersen
Studentermedhjælper - medlemsservice
Frederik Holmershøj
Juridisk studentermedhjælper
Tine Lauritsen
Ba.jur.