Ny juridisk guide om gavekort

Få styr på de regler, der gælder, når du sælger gavekort eller udleverer gratis gavekort som led i din markedsføring.

Salg og brug af gavekort rejser mange tvivlsspørgsmål. Reglerne er komplicerede, og når gavekortene er elektroniske, gælder der på flere punkter andre regler end for de gammeldags fysiske gavekort.

FDIH guider dig til, hvordan du håndterer salg af gavekort online og giver dig svar på de mest almindelige spørgsmål om gavekort. Guiden redegør for følgende emner:

  1.        Gavekorts gyldighedsperiode.
  2.        Fortrydelsesret ved køb af gavekort.
  3.        Kontant indløsning af gavekort.
  4.        Krav om tilladelse til udstedelse af gavekort.
  5.        Betaling ved anvendelse af gavekort til køb på nettet.
  6.        Gavekort ved samtykke til nyhedsbrev.
  7.        Gratis gavekort.

Elektroniske gavekort anses ofte som elektroniske penge eller betalingssurrogater efter betalingstjenesteloven. Kravene i betalingstjenesteloven til indløsning og anmeldelse blev lempet i starten af 2015. Se også på hvilke punkter kravene er blevet lempet. 

Download guiden her (kun for medlemmer)

Del med dit netværk

Kommentarer

27. nov 2017 Karina

Jeg har fået et gavekort af min kæreste, til en guldsmedsforretning. Som lukket sidste. Jeg har ikke set nogen steder at de vil lukke butikken. Og de sagde til os da vi var inde og prøve at ringe at der ikke var nogen udløbsdato på mingavekort. Nu står jeg med 4500 kr. gavekort Som jeg ikke kan få indløst grundet at jeg ved at spare op til en alliance ring. Med venlig hilsen Karina

28. nov 2017 Søren

Hej Karina En ærgerlig sag, men vi kan ikke hjælpe dig. Du skal have fat i Forbrugerrådet. Mvh. FDIH

16. apr 2018 Villy Antonsen

Hej ! Jeg købte en værdi bevis , på nettet hos deal hunter til et 4 dages ophold for 2 pers. til en værdi af ca 1700,00 kr. På grund af , alvorlig sygdom , nåede jeg ikke at få brugt v.beviset før udløsdatoen . deal hunter har nu meddelt at pengene er tabt , er det juridisk- rigtig. På forhånd tak for svaret ! M.v.h.Villy Antonsen.

17. apr 2018 Tina Morell

Hej Villy Du har som udgangspunkt ikke krav på a få beløbet udbetalt efter kontantindløsningsreglen, men der kan være andre forhold, der gør sig gældende. Jeg vil anbefale, at du kontakter ankenævnet for hotel, restaurant og turisme og spørger, hvad dine rettigheder er.

25. apr 2018 Eva jensen

Har fået et gavekort med udløbsdato på et år 29 april 2017 -29 april 2018 Ringer så og vil bestille tid til behandling Men ingen tider før meget senere Vil så købe produkter i stedet og ta'r op til butikken , Men den er lukket , søger på fb og ser at de har ferielukket fra den 21 april til d 29 april Kan jeg gøre noget .. Mvh EVA JENSEN

26. apr 2018 Tina Morell

Hej Eva. FDIH er en interesseorganisation for erhvervsdrivende. Vi kan ikke rådgive forbrugere. Du kan få hjælp i Konkurrence og forbrugerstyrelsen. Find mulighederne her. https://www.forbrug.dk/artikler/forbrug/om-forbrugdk/kontakt/ Mvh Tina

25. nov 2018 Tove Pilgaard

Hvis man har fået et gavekort til et gods, og ikke har mulighed for at benytte det, har men ret til at få pengene retur??????

26. nov 2018 Tina Morell

Hej Tove Det kommer an på, om det er et papir-gavekort eller et elektronisk gavekort. Da jeg går ud fra, at du er forbruger. Jeg vil derfor foreslå, at du henvender dig til Forbrugerstyrelsen. Du finder kontaktoplysninger på på www.forbrug.dk Er du erhvervsdrivende, må du lige ringe til mig, så kan jeg bedre vejlede dig.

13. feb 2019 Mette

Jeg fik gavekort til rema 1000. Da jeg ville bruge det, var pengene brugt, mens kortet har været i min varetægt. Hvordan er det muligt?

13. feb 2019 Søren FDIH

Hej Mette Det ved jeg desværre ikke. Du skal nok have fat i Remas kundeservice. Mvh. Søren /FDIH

13. feb 2019 Tina Morell

Hej Mette Det er meget mærkeligt. Jeg kan desværre ikke svare på, hvordan det er muligt. Mvh Tina

8. aug 2019 Ida

1) Hvis man som virksomhed har glemt at anføre at gavekortet er personligt, kan det så benyttes af andre? Eller er gavekort i udgangspunktet personlige hvis intet er anført? 2) Hvis man som virksomhed ikke kan "levere varen" indenfor nødvendig tid, har kunden så ret til returnering? (I dette tilfælde opfølgende skønhedsbehandlinger med bestemt tidsinterval. Hvis kunden har booket, men man må aflyse pga sygdom, flytning af lokaler etc.) Mvh

8. aug 2019 Tina Morell Nielsen/FDIH

Hej Ida Som udgangspunkt siger man, at et gavekort er et ihændehaverbevis, hvis det ikke er udstedt til en bestemt person. Dvs. at man kun skal levere ydelsen til den, der er i besiddelse af gavekortet. Du skriver, at det i det konkrete tilfælde drejer sig om et gavekort til skønhedsbehandlinger: Det er tidligere af Forbrugerklagenævnet blevet betragtet som forudbetaling af en ydelse. Misligholder man den aftale ved ikke at levere sin ydelse rettidigt, og er misligholdelsen væsentlig, kan kunden formentlig hæve aftalen for den del, hun ikke har haft nytte af. Er gavekortet elektronisk, kan man kunden kræve restværdien indløst kontant efter betalingslovens regler.

Skriv kommentar

Har du et spørgsmål?

Niels Ralund
Adm. Direktør
Tina Morell Nielsen
Jurist & Chefkonsulent
Henrik Theil
Kommunikationschef
Søren Willemoes
Kommunikationsmedarb.
Niels Preysz
Medlemschef
Micha Hansson
Webmaster & Medlemservice-ansvarlig
Esben Carbac Hansen
Salgsansvarlig
Simon Bjerremann
Analysechef
Anne K. Hansen
Eventchef
Pernille Trieb
Projektleder - er pt. på barsel
Birgitte Warming Juul
Projektleder
Magnus Glenn Hansen
Projektleder
Anna Risbjerg Omann
Studentermedhjælper - medlemsservice
Andrea Skou Pojezny
Studentermedhjælper - event
Frederik Holmershøj
Juridisk studentermedhjælper
Har du brug for hjælp?
?
Send os et spørgsmål

Hvis du har et spørgsmål, så efterlad os en besked og vi vil svare tilbage hurtigst muligt.

Tak for din besked! Der skete en fejl, prøv igen