Hver tredje netbutik forventer stor stigning i julesalg

Hver tredje netbutik venter mere end 10 % højere omsætning i julen 2014 end året før. E-handlen som helhed får et julesalg over 2 mia. kr. mener FDIHs Annette Falberg. Julehandlen online udgør over 20 pct. af julesalget, og dermed bliver mere end hver 5. julegave købt på nettet i 2014.

Pressemeddelelse 29. oktober 2014

31.okt.: FEJL rettet: Dato for Black Friday er rettet fra 29. til 28. november i sidste afsnit

Julen er de glade forventningers tid, ikke mindst i nethandlen, hvor mere end hver tredje netbutik venter en stigning på mindst 10 % i julehandlen i forhold til året før, viser en undersøgelse blandt FDIHs medlemmer i slutningen af oktober.

”Julen er afgørende for mange netbutikker, fordi de henter en stor del af årets omsætning i netop november og december. Så det er rigtigt glædeligt, at forventningerne er høje, og alt peger jo på, at vi igen i år sætter markant omsætningsrekord. FDIHs første estimat på årets julehandel online ligger på over 2 mia. kr., og dermed runder e-handel mindst 20 % af julesalget - altså bliver hver 5. julegave i år købt på nettet,” siger adm. direktør Annette Falberg.

Over halvdelen af netbutikkerne henter mere end 20 % af årets omsætning i november og december. Faktisk henter hver 10. netbutik over 40 % eller mere af årets omsætning i løbet af de to måneder, så der er udsigt en travl tid.

Eller som én af butikkerne i undersøgelsen skrev i en kommentar i undersøgelsen:

Det er altid en udfordring, ikke mindst i forhold til manpower, når salget 5-10 dobles fra sommer til jul, for så at falde igen. De sidste 3-4 uger op til jul betyder mere og mere for vores årsomsætning.

”For langt de fleste butikker, der er velforberedte til julen, og som går i gang i god tid, er der udsigt til endnu en god jul på nettet. Men kampen om kundernes gunst er hård, og med nye tiltag som udsalgsdagen ”Black Friday” den 28. november skal man være hurtig til at tilpasse sig. Jeg er dog sikker på, at de fleste butikker nu er klar og knapt kan vente,” siger Annette Falberg

 Og endnu en kommentar fra undersøgelsen

Kom nu JUL :-) 

 

Kommentarer

30. okt 2014 Morten - nordiskspil.dk

Vi er også rigtig spændte på julen, da det er vores første rigtige julesalg, hvor vi har fokus på juleprodukter (brætspil). Interessant at se, at det alligevel er et fåtal der henter den største del af årets omsætning i julemånederne..

30. okt 2014 Naja Helene Hertzum

Er der nogen forskel på, hvordan websalget fordeler sig på kategorier i julen sammenlignet med resten af året (er der fx mere salg af ... tøj på nettet i julen?). Eller er fordelingen den samme som resten af året? Kh Naja

30. okt 2014 Thomas - couchshoppers.com

Så husk at julegavekøb i webshops er diskrete køb - så sørg for at jeres webshops er optimerede til smartphones og iPads - ikke kun designet men også til betalingen er gennemført.

5. nov 2014 Frederik

Vores travleste måned er faktisk November. Næsten alt vores salg er B2B, så vores kunder har ikke tid til at købe ind hos os I December :-)

23. nov 2014 Glasfiber

Ja min sløveste måned er sjovt nok december. Ingen vil rode med glasfiber i julen.

23. nov 2014 Håndvarmer

Jeg håber bare på en god uge 7.

Skriv kommentar

Har du et spørgsmål?

Niels Ralund
Adm. Direktør
Tina Morell Nielsen
Jurist & Chefkonsulent
Henrik Theil
Kommunikationschef
Søren Willemoes
Kommunikationsmedarb.
Niels Preysz
Medlemschef
Micha Hansson
Webmaster & Medlemservice-ansvarlig
Esben Carbac Hansen
Salgsansvarlig
Simon Bjerremann
Analysechef
Anne K. Hansen
Eventchef
Pernille Trieb
Projektleder - er pt. på barsel
Birgitte Warming Juul
Projektleder
Magnus Glenn Hansen
Projektleder
Anna Risbjerg Omann
Studentermedhjælper - medlemsservice
Andrea Skou Pojezny
Studentermedhjælper - event
Frederik Holmershøj
Juridisk studentermedhjælper
Har du brug for hjælp?
?
Send os et spørgsmål

Hvis du har et spørgsmål, så efterlad os en besked og vi vil svare tilbage hurtigst muligt.

Tak for din besked! Der skete en fejl, prøv igen