Analyse: Danske netbutikker venter stigende salg til udland

8 ud af 10 danske e-handelsvirksomheder er i gang med eller vil sælge til udenlandske kunder, især i nabolandene, viser analyse fra Deloitte og FDIH. Forventningerne til væksten på eksportsalget er høje uden at være urealistiske, men FDIH ønsker øget politisk fokus på og rådgivning til eksportparate danske e- handlere.

Pressemeddelelse udsendt 8. oktober 2014

14/10-2014 RETTELSE - Tal i figur og tekst om udlandshandel i 2014 stemmer ikke overens - det rigtige fra figuren er 23 mia. kr. 

Deloitte og FDIHs årlige tjek af netbutikkernes eksportindsats viser, at 8 ud af 10 netbutikker har salg til udlandet eller overvejer det i den nærmeste fremtid. Eksporten via nettet sker primært til forbrugere i Sverige, Norge og Tyskland, og der er pæne forventninger til væksten. Mere end halvdelen (56 %) af de virksomheder, der er i gang i udlandet, faktisk forventer vækst i den udenlandske handel på 11 % eller mere, viser en ny analyse fra Deloitte og FDIH af danske netbutikkers internationale e-handel.

”Det er godt at så mange netbutikker eksporterer, og at der er pæne vækstforventninger. Vi må samtidig se i øjnene, at den digitale grænsehandel er præget af en stor e-handelsubalance. Så vi skal selvfølgelig tage konkurrencen op med udenlandske konkurrenter såvel i Danmark som på deres hjemmebane, så danske netbutikker sælger direkte til udenlandske kunder,” siger Annette Falberg, adm. direktør i FDIH, Foreningen for Dansk Internethandel.

Analysen viser, at de butikker, der fokuserer på eksport online, primært er de samme som også mærker konkurrencen fra udenlandske konkurrenter. 

Danske forbrugere lagde 12 mia. kr. i udenlandske netbutikker i 2013, og det vil stige til omkring 23 mia. kr. i 2014.  Desværre kommer der kun omkring 3 mia. kr. retur til dansk e-handel, så e-handelsubalance er meget konkret i dagligdagen, da 70-80 % af netbutikkerne faktisk kan mærke konkurrencen fra udlandet.

De udenlandske netbutikkers andel af det danske marked stiger i øjeblikket  så kraftigt, at næsten halvdelen af danskerne e-handel vil gå til udlandet efter 2020.

 ”Vi skal slå de udenlandske konkurrenter med deres egne våben, så vi skal blive endnu bedre til at udnytte eksportpotentialet, og det er mange gange større med den nuværende eksport. Globalt stiger e-handlen, og vi oplever en stigendende handelsparathed hos forbrugere over hele verden. ”

Cirka 3,3 millioner danskere handler på nettet, og de udgør kun en lille del af de 264 mio. e-handelskunder i EU, som i 2013 brugte over 2.700 milliarder kroner på e-handel. Væksten i Europas e-handel ligger på over 15 % årligt.

”Vi skal blive bedre til at få øje på og indtage nye markeder udover vores naboer.  I FDIH ønsker vi os en øget professionalisering af eksporten, så der både satses på nye markeder og en udvikling af forretningen, hvor man allerede er til stede. Det er ikke kun gjort med øget markedsføring af den eksisterende butik, det er fx også værd at overveje varesortiment og udvalg, da vi ved at forbrugerne i alle lande elsker nettet, fordi det giver adgang til endnu flere varer,” forklarer Annette Falberg.

”Dansk detailhandel er under pres fra udlandet, og vi forventer politisk opbakning og handling, som sikrer vækst og arbejdspladser, ved at vi får adgang til viden og rådgivning om eksportmulighederne for e-handelsvirksomheder. Vi skal også undgå, at stramme danske vilkår og regler bliver en hæmsko i konkurrencen med de udenlandske butikker.”

Der er ganske enkelt behov for konkret hjælp til danske detailhandlere. På hjemmebanen kan det ske via rådgivning rettet mod virksomheder med detailsalg, ligesom Eksportrådet og de danske ambassader på de udenlandske detailmarkeder hjælper med at kortlægge markeder og ”åbne døre” på linje med den eksporthjælp som store industri- og eksporterhverv har nydt godt af.

En dedikeret og målrettet eksportindsats er dog svær at løfte i mange virksomheder, især for de næsten  2/3 af de adspurgte (63 %) i analysen, som er virksomheder med under 10 ansatte.

”Så små virksomheder kan have svært ved selv at iværksætte analyser af nye markeder eller finde alle de nødvendige oplysninger til at intensivere eller nyudvikle deres eksportindsats. De står forrest i køen til at få rådgivning hjemme og en vurdering af deres eksportparathed og muligheder på udenlandske markeder, så de ved, hvor de kan og skal sætte ind,” konkluderer Annette Falberg.

Kommentarer

25. nov 2014 anders aagaard andresen

test

Skriv kommentar

Har du et spørgsmål?

Niels Ralund
Adm. Direktør
Tina Morell Nielsen
Jurist & Chefkonsulent
Henrik Theil
Kommunikationschef
Søren Willemoes
Kommunikationsmedarb.
Niels Preysz
Medlemschef
Micha Hansson
Webmaster & Medlemservice-ansvarlig
Esben Carbac Hansen
Salgsansvarlig
Simon Bjerremann
Analysechef
Anne K. Hansen
Eventchef
Pernille Trieb
Projektleder - er pt. på barsel
Birgitte Warming Juul
Projektleder
Magnus Glenn Hansen
Projektleder
Anna Risbjerg Omann
Studentermedhjælper - medlemsservice
Andrea Skou Pojezny
Studentermedhjælper - event
Frederik Holmershøj
Juridisk studentermedhjælper
Har du brug for hjælp?
?
Send os et spørgsmål

Hvis du har et spørgsmål, så efterlad os en besked og vi vil svare tilbage hurtigst muligt.

Tak for din besked! Der skete en fejl, prøv igen