Danskerne tjekker sjældent andre netbutikker inden køb

I halvdelen af handlerne tjekker kunderne ikke andre netbutikker inden køb. Dog med markante forskelle inden for varegrupper, viser Dansk e-handelsanalyse.
Der er også tal fra maj på impulskøb, hvor mobilen tager førertrøjen.

Danskerne udnytter ikke alle mulighederne for at sammenligne priser og varer på nettet, og det overrasker FDIH, at 53 % af kunderne slet ikke har foretaget et tjek af varer og priser i andre butikker inden køb.  Der er dog store udsving, når vi ser på forskelle mellem varegrupperne, hvor tekniske produkter udløser mange flere tjek end køb af dagligvarer.

Dansk e-handelsanalyse sætter fokus på planlagte ctr. impulskøb, og her har mobilen taget førertrøjen. 41 pct. af køb via mobiltelefon er "impulskøb", mens det kun er det halve (22 %) på pc'en.

”Det ligger lige for, at vi bruger mobilen til en spontan handel, fordi vi altid har den på os. Så der er ikke langt fra inspiration til køb. Det er lidt sværere at bevarer impulsen, hvis man først skal have liv i en pc. Så uanset om man er på farten eller sidder hjemme i sofaen, så er mobilen eller tabletten altid inden for rækkevidde og klar med det samme – også til e-handel,” konstaterer kommunikationschef Henrik Theil, FDIH. 

Del med dit netværk

Kommentarer

20. jun 2014 Martin Dyrhøj

Det overrasker mig rigtig meget, at danskerne er så dårlige til at sammenligne priser. Der er efterhånden rigtig mange internetbaserede services, hvor det er uhyggeligt nemt at sammenligne forhandlerne på kryds og tværs. Jeg bruger selv rigtig meget tid på at besøge forskellige butikker for at finde de billigste priser. Det kommer selvfølgelig også meget an på, hvilke produkter man kigger efter. Når det gælder tøj og elektronik, kan man hurtigt spare rigtig mange penge.

21. jun 2014 Hans Poulsen

Tror at de fleste danskere har en foretrukken shop de handler i. I dag er der mange andre faktorer end kun pris. Leveringssikkerhed, support og fri levering samt retur er vigtige parametre.

23. jun 2014 Steen Christensen

Jeg tror det er for besværligt at finde de samme produkter og sammenligne deres priser når man f.eks. handler tøj. Det er meget nemmere med hvidevarer eller andet elektronik hvor man som regel kan finde produkterne nemt via et varenummer eller unikke specifikationer. Dog havde jeg også regnet med at der var lidt flere der forsøgte at finde de bedste priser :).

27. jun 2014 Tobias

Det er faktisk utrolig overraskende for mig. Mit indtryk var helt klart, at prissammenligningsportaler som Pricerunner, Kelkoo osv. var ekstremt vigtige som internetbutik, specielt når det kommer til de lidt dyrere varer. Men nu nævner I også de "tekniske produkter", som jo netop udgør en stor del af de dyre indkøb online. Egentlig giver det meget god mening, at jo mindre (og mere besværligt) ens device man sidder på er, jo mere skal man virkelig ville have en vare nu og her for at gå ind og købe den. Men mon ikke det primært er små investeringer der foretages via telefonen?

5. aug 2014 Morten Storgaard

Ja det er temmelig overraskende. Jeg tror dog også at det i høj grad skyldes, at mange af de danske shops efterhånden er større brands, da vi er så lille et land, at der ikke er plads til mange store shops i hver kategori. Så man kender shoppen i forvejen, og derfor tjekker man ikke i øvrigt..

5. aug 2014 Maria Fredgaard

Interessant at mobilen i høj grad bruges til impulskøb. Jeg tror der er mange af os der kan lære noget af dette, og få gjort vores shops klar til mobilerne. Vi har netop lavet vores shop med brætspil klar, og er spændte på om der ryger flere spil afsted nu hvor vi kan tage imod ordrer fra mobilen :) Tak for endnu en rigtig fin analyse!

10. aug 2014 David

Det overrasker godt nok også mig... Jeg har for vane altid at tjekke mange forskellige hjemmesider for at finde produktet billigst... Dog kan jeg godt se, at drejer bestillingen sig om f.eks en Macbook, som koster det samme alle steder (både fysiske butikker og online), er der ingen umiddelbar grund til at bruge lang tid på at tjekke tonsvis af onlineshops...

28. aug 2014 Hatstore.no

Overraskende!

29. nov 2014 Martin Steno

Heldigvis er der da os, der laver de sammenligninger for forbrugerne og skaffer tilbud fra forskellige leverandører, og vi oplever faktisk en markant fremgang.

25. jan 2015 Rolf Hansen

Det er ganske overraskende at tallet er så højt. Folk har åbent ikke en opfattelse af at der er nok at spare til at det kan svare sig at bruge nogle få minutter ekstra på at finde noget billigere. Er dog sikker på at større køb ser noget anderledes ud, f.eks. i forhold til elevationssenge

Skriv kommentar

Har du et spørgsmål?

Niels Ralund
Adm. Direktør
Tina Morell Nielsen
Jurist & Chefkonsulent
Henrik Theil
Kommunikationschef
Søren Willemoes
Kommunikationsmedarb.
Niels Preysz
Medlemschef
Micha Hansson
Webmaster & Medlemservice-ansvarlig
Simon Bjerremann
Analysechef
Mikkel Roh Bøgebjerg
Projektleder/ medlemsservice
Anne K. Hansen
Eventchef
Pernille Trieb
Projektleder - er pt. på barsel
Birgitte Warming Juul
Projektleder
Magnus Glenn Hansen
Projektleder
Ditte Rogild Andersen
Studentermedhjælper - medlemsservice
Frederik Holmershøj
Juridisk studentermedhjælper
Tine Lauritsen
Ba.jur.
Har du brug for hjælp?
?
Send os et spørgsmål

Hvis du har et spørgsmål, så efterlad os en besked og vi vil svare tilbage hurtigst muligt.

Tak for din besked! Der skete en fejl, prøv igen