Netbutikker: Over 30 % større omsætning på Black Friday

Danskerne har i høj grad taget Black Friday til sig. Udsalgsdagen fyldte 5 gange mere på nettet end november sidste år, og 63 % af netbutikkerne havde et salg, der var mere end 30 % større end på en almindelig fredag.

En undersøgelse blandt FDIHs medlemmer viser, at 63 % af netbutikkerne havde et Black Friday-salg, der var mere end 30 % større end på en almindelig fredag. Kommentarer til undersøgelsen afslører, at nogle netbutikker endda har haft væsentlig højere omsætning: 

”..ja 10x så mange bestillinger og 8x omsætning” til

”Højeste enkeltdag nogensinde + 800 % ”

 

Undersøgelsen viser også, at Black Friday levede op til netbutikkernes forventninger, og gav nye kunder. Hele 95 % gentager udsalgsfesten til næste år. 56 % af e-handlerne fravalgte udsalgsfænomenet, blandt andet for at fokusere på julesalget. Andre vurderede, at dagen ikke ville give mersalg. Alligevel vil Black Friday dog vokse, da 36 % af e-handlerne, som ikke deltog i år, forventer at deltage til næste år.

Black Friday var en spontan beslutning

”Vi konstaterer at der næsten er sket en fordobling i antallet af netbutikker, som holder Black Friday sammenlignet med 2013. E-handlerne kan i højere grad mærke presset fra forbrugerne og konkurrenterne, da hele 4 ud af 10 netbutikker, som holdt Black Friday i år, fortalte at det var en spontan beslutning i ugen op til fredagen,” siger Annette Falberg, adm. direktør i Foreningen for Dansk Internethandel, FDIH.

 

”Og baseret på svarene fra vores e-butikker deltager mange flere næste år, da 36 % som ikke havde Black Friday tilbud i år, svarer at de hopper med på bølgen i 2015. Det er værd at bemærke, at knap halvdelen af netbutikkerne med Black Friday-udsalg oplevede at få kontakt med nye kunder, så det er næppe overraskende, at alle Black Friday-butikker fra i år, også er med til næste år. Det amerikanske udsalgsfænomen er kommet for at blive, også på nettet.”

Pakkeforsendelser steg med 63 %

EDI-Soft, der leverer forsendelsessoftware til store dele af e-handlen, har også registreret Black Fridays popularitet blandt de danske forbrugere. ”Sammenlignet med Black Friday i 2013 steg antallet af pakker til private modtagere på denne dag i år med 63 %,” fortæller Steffen Pasgaard, Koncern Direktør i EDI-Soft.

Steffen Pasgaard fra EDI-Soft tilføjer yderligere: ”Black Friday er blevet startskuddet til årets julehandel på nettet, som alle indikationer tyder på bliver den største nogensinde. Både butikker og transportører får historisk travlt i december, når danskerne skal købe deres julegaver.”

”Det er ikke kun danskerne der har fået øjnene op for Black Friday og juleshopping på nettet. Også andelen af pakker sendt fra de danske webshops til udlandet er for opadgående. Særligt vores naboer i Sverige kan lide at handle i de danske webshops, og de har således i denne weekend stået for 49 % af alle udlandspakkerne. Lige i hælene på Sverige finder vi Norge, Finland og Tyskland med en andel på henholdsvis 25 %, 13 % og 5 %.

Udfordringer fra udlandet

Selvom Black Friday vinder indpas herhjemme er de danske webshops i hård konkurrence med udenlandske webshops, især fra USA, hvor udsalgsdagen stammer fra. ”Danskerne er gået helt amok. Vi har aldrig haft så mange registrerede forsendelser på Black Friday før, og jeg forstår godt at mange hopper med på vognen for tilbuddene er helt ekstreme,” fortæller Michael Brønnum Boye, Managing Director i ShopUSA som håndterer lager, fragt, told og moms i forbindelse med køb i USA. Black Friday er altså efterhånden en global udsalgstrend, som er kommet for at blive.

Del med dit netværk

LinkedIn Facebook Twitter

Kommentarer

3. dec 2014 Jacob Ledager

Spændende BF har givet så meget. Vi er med fra næste år af, det er da helt sikkert!

4. dec 2014 Rolf Andersen

63% af dem der holdt Black Friday, mærkede en omsætningsstigning på over 30% i forhold til en almindelig fredag. Hvordan er det tilsvarende tal for dem, som IKKE fejrede Black Friday? Hvor stor en del af stigningen skyldes at det var dagen før lønningsdag, samt at julegavesæsonen så småt er startet d. 27. nov., og hvor meget skyldes reelt set Black Friday?

4. dec 2014 Esben Bock

Der er selvfølgelig en hel del sammenfald af årsager, som Rolf er inde på. Men når eventet bliver hypet nok og generelt udbredt, vil det nok være endnu nemmere at se, at danskerne - forbrugere og butikker - har taget BF konceptet til sig.

4. dec 2014 Linda Højgaard Christiansen

Hej Rolf Ifølge vores undersøgelse fortæller netbutikkerne, som ikke holdt Black Friday, at de ikke kan mærke forskel på omsætningen. Dog overvejer 36 % af dem at holde Black Friday til næste år, og cirka hver 10. butik uden Black Friday-tilbud fik forespørgsler fra kunder om de havde særlige tilbud. Vi kan desværre ikke sige noget om, hvor en del af stigningen andre faktorer som lønningsdag osv. skyldes, men der er en klar stigning i omsætning og pakkeforsendelser i forhold til fredagen før udsalgsdagen og samme dag i 2013. Mvh. Linda, FDIH

5. dec 2014 Svend Christensen

Utroligt at et amerikansk fænomen så hurtigt kan kopieres til Europa - det er jo på tværs af kontinentet.

5. dec 2014 Martin

Vores webshopkunder har virket ganske begejstrede for Black Friday konceptet, men som Rolf pointerer, så er lønningsdag generelt en god dag, så hvad der skyldes hvad kan være svært at bestemme med sikkerhed. Vores kunder har dog specifikt kommenteret at BF havde en væsentlig betydning for dem.

6. dec 2014 Dennis Drejer

Vi havde i hvert fald en ret vild dag på www.rito.dk

6. dec 2014 Winkwink.dk

Spændende.. vi havde også en god dag i fredags :-)

9. dec 2014 Kris

Imponerende som omsætningen kan stige!

12. dec 2014 Varmeshop.no

Vi oplevede ikke noget interessant i vores norske webshop, og jeg syntes heller ikke vi har noteret noget specielt i Norge. Men Norge er også lidt bag dk på de nye marketing tiltag.

18. dec 2014 Patrick - Unisport

Det var også en kæmpe succes hos Unisport.dk!

7. jan 2015 Michael

Interessant nok oplevede vi også en stigning, på trods af, at vi ikke afholdte nogle specielle black friday tilbud. Tror en samlede købelyst hos forbrugerne blev skabt igennem alle de tilbud - som så også påvirkede butikker som ikke afholdte disse.

10. apr 2015 Esben Schaarup

Det tyder på Black Friday slår alt andet. Vi kan holde fødselsdage, Januar udsalg osv., men intet slår BF. Det kan anbefales at "varme kunderne op" 2-3 uger før BF med nedtælling, så eksploderer det ekstra meget på dagen.

16. apr 2015 Jesper Jensen

Enig med Esben og forventer også, at Black friday d. 27 november 2015 slår alle tidligere rekorder.

1. aug 2015 Jeppe

Ja, der er vist stadig en god slat vækst i antallet af folk der har fået øjnene op for Black friday i danmark. :)

11. aug 2015 Marlene

Man hører kun positive historier fra shops, der har holdt Black Friday, så det bliver helt sikkert stort...og større i 2015.

Skriv kommentar

Har du et spørgsmål?

Niels Ralund
Adm. Direktør
Tina Morell Nielsen
Jurist & Chefkonsulent
Henrik Theil
Kommunikationschef
Søren Willemoes
Kommunikationsmedarb.
Micha Hansson
Medlemsservice- og webmanager
Simon Bjerremann
Analysechef
Niels Preysz
Projektchef
Anders Thesbjerg Tang
Netværksansvarlig
Charlotte Ahm
Projektleder
Pernille Trieb
Projektleder
Kim Bruno-Lindby
Event & Marketingchef