FDIH og Ecommerce Europe: Forbrugerrettighedsdirektivet skal ændres

E-handlens organisationer i EU mener, at flere vildskud i Forbrugerrettighedsdirektivet, bør rettes inden gennemførelsen næste år. FDIHs høringssvar til den kommende danske lovgivning peger på samme fejl, men FDIH anerkender også, at i forhold til direktivteksten er lovudkastet nok det bedst opnåelige.

Ecommerce Europe og de tilsluttede nationale organisationer sender i disse dage breve til politikere og embedsfolk i hele Europa for at gøre opmærksom på, at Forbrugerrettighedsdirektivet har alvorlige mangler. Direktivets bestemmelser om fortrydelsesret og tilbagebetaling er til skade for e-handlen og burde ændres, inden det gennemføres i EUs medlemsstater.

”Vi erkender, at det næppe er realistisk at få rettet direktivet, inden ikrafttræden i juni 2014. Men vi vil igen og igen gøre opmærksom på, at direktivet er lovsjusk, og der skal i hvert fald sættes en dato på for revidering af direktivet, så de uheldige formuleringer bl.a. om fortrydelsesret trods brug af varen og tilbagebetaling før returnering af varen fjernes,” konstaterer public affairs chef Henrik Theil fra FDIH.

Henrik Theil er medlem af Ecommerce Europes arbejdsgruppe om regulering og rammevilkår for e-handel, hvor der er brugt meget tid på direktivet.

”Vi kan se, at tolkningen af direktivet ikke er ens fra land til land inden for EU, så den harmonisering, der skulle fremme e-handlen, må EU-kommissionen og desværre også netbutikker kigge langt efter. Det bedste FDIH kan sige om direktivet er, at det fik e-handelsorganisationerne i Danmark, Frankrig og Holland til at etablere en fælles forening – Ecommerce Europe. Foreningen er interesseorganisation for europæisk e-handel med 10 nationale foreninger og en lang række internationale virksomheder som medlemmer.” 

Høringssvar: Forbrugerrettighedsdirektivet er et makværk, men der er fornuft i dansk betænkning

”I Danmark har en arbejdsgruppe i Justitsministeriet arbejdet hårdt for at skrive en betænkning og fremlægge et udkast til en brugbar dansk lovgivning ud af direktivteksten. Vi ser helst, at man slet ikke implementerer direktivet, men det er et naivt håb. Så trods vores modstand mod direktivet anbefaler vi i FDIHs høringssvar, at Folketinget følger arbejdsgruppen betænkning og bemærkninger,” siger Henrik Theil.

FDIH har sammen med en lang række europæiske e-handelsorganisationer fra det første forligsudkast i Europaparlamentet peget på, at direktivet er et juridisk makværk med flere uhensigtsmæssigheder og selvmodsigelser, både som følge af sproglige og indholdsmæssige uklarheder.

Direktivet bærer i sin endelige form præg af, at der mangler indsigt i e-handlens vilkår og den praktik, der er en forudsætning for, at e-handlen fungerer tilfredsstillende for såvel køber som sælger. Derfor er flere bestemmelser om især fortrydelsesret og returnering direkte skadelige for e-handlen, ikke mindst handlen over landegrænser, og dermed går direktivet direkte imod formålet, nemlig at fremme e-handel i EU.

Det politiske forlig i EU, der fik direktivet vedtaget i november 2011, indeholder efter FDIHs opfattelse en mistænkeliggørelse af virksomhederne, samtidig med at forbrugerne er forsøgt gjort ansvarsfrie for egne handlinger. En sådan skævvridning af ansvarsfordelingen mellem parterne i en handel er utilfredsstillende og dybt uhensigtsmæssig, og det fremmer ikke e-handelen.

”Vi arbejder nu hårdt på at gøre både vores egne folketingsmedlemmer og de danske medlemmer af Europaparlamentet opmærksomme på, at direktivet skal ændres. Desværre når vi nok at se gennemførelsen af direktivet i flere lande, indedn der sker ændringer. Og med det kommende valg til Europaparlamentet næste år, er der næppe fokus på ændring af direktivet hos de ansvarlige i EU. Så nu må de danske politikere presse EU til at revidere direktivet,” siger Henrik Theil, FDIH.

Kommentarer

19. sep 2013 Ole Andersen

Hej Henrik. Det var dog uhyggelig læsning for en e-købmand. Man skulle jo tro at lobbyister fra detailhandlen har siden med til bords. Det bliver meget risikofyldt og bekosteligt at opfylde de lovkrav. Kunne modsvaret være et lukket register i det EU land med den lempeligsete datalovgivning hvor man så kunne blackliste personer fra hele EU allerede første gang de snyd en webshop. For når først uærlige personer får færten af hvad de kan med den nye lov, så gør de det nok ikke kun en gang. Den måde du skriver på om at man i EU ikke kan nå at ændre noget minder om en supertanker der ikke kan stoppe eller ændre kurs hurtigt. Nu er det jo mennesker der sidder der nede så HVIS de ville kunne de nok finde nødbremsen. Forsæt endelig kampen. mvh Ole Andersen

Skriv kommentar
Har du brug for hjælp?
?
Send os et spørgsmål

Hvis du har et spørgsmål, så efterlad os en besked og vi vil svare tilbage hurtigst muligt.

Tak for din besked! Der skete en fejl, prøv igen
Vores persondatapolitik