Danskerne købte 15 mio. rejser og kulturoplevelser på nettet i 2012

Danskerne elsker at købe rejser og kulturoplevelser på nettet. Det viser nye tal fra Dansk e-handelsanalyse, årsrapport 2012.

I 2012 købte danskerne 15 mio. rejser og kulturoplevelser på nettet. Dét er næsten hver femte (17 %) af danskernes køb på nettet, der er rejser og kulturoplevelser. Det viser nye tal fra Dansk e-handelsanalyse, årsrapport 2012.

I kroner og ører udgør danskernes køb af rejser og kulturoplevelser mere end en tredjedel (36 %) af den samlede omsætning på nettet. Danskerne brugte således ca. 20 mia. kr. på rejser og kulturoplevelser i 2012.

”Det er blevet lettere at købe rejser og oplevelser på nettet. Udvalget er enormt, og prissammenligningssider sikrer, at du altid får de billigste billetter, hvad enten du køber fly-, teater- eller koncertbilletter,” fortæller Annette Falberg, adm. direktør i FDIH.

Er du medlem af FDIH, kan du gratis downloade en udvidet version af Dansk e-handelsanalyse, årsrapporten 2012. I den udvidede årsrapport er danskernes køb af rejser og kulturoplevelser inddelt i 12 kategorier, så du kan se præcise data for, hvilken type af rejser og kulturoplevelser danskerne køber på nettet.

Eksempelvis ser vi, at billetter til kulturoplevelser blev købt lige så ofte som flybilletter (23 %), mens leje af bil kun udgjorde 1 % af danskernes rejser og kulturoplevelser i 2012.  Den udvidede årsrapport kan købes af ikke-medlemmer.

Kommentarer

18. jan 2014 Hans

Giver også meget godt mening. For danskerne er blevet gode til at spare i finans krise tiderne. Det de dog ikke sparer så meget på er oplevelser...

14. mar 2014 Kirsten Søndergaard

Jeg må erkende, at det med at købe kultur på nettet, herunder også rejser er meget nyt for mig, men det er bestemt ikke sidste gang, at jeg har gjort det. Jeg har haft en forudtaget holdning til det, og har altid bedst kunne lide at tale med en rejsesælger, hvor det er muligt at spørge ind til de kulturelle muligheder, frem for at bestille ved en eller anden robot, men det virkelig blevet meget nemmere for mig de sidste par år, samtidig er det også blevet meget småt med antallet af personer man fysisk kan tale med, hvis man ønsker at bestille noget. Selvom jeg køber mine kulturelle oplevelser som rejser online nu, så er jeg nu stadig ikke bleg for at løfte røret og ringe til en person ved det selskab jeg skal rejse med. Jeg oplever tit, at der ikke er helt overensstemmelse med det beskrevne, og det sælgere eller kundeservice siger. Så jeg er ikke færdig med den menneskelige kontakt.

10. apr 2014 Wasim Billal

Det kan godt være, at det har noget med min generation at gøre, men jeg forstår slet ikke, hvordan det ikke kan være alle der bestiller alle deres rejser på nettet. Jeg kan slet ikke forestille mig, at jeg nogensinde skulle gå ind til et rejseselskab i en fysisk butik og købe en rejse, og jeg kan ikke forestille mig, at de findes om 10-15 år. Hvordan skulle det nogensinde være en fordel at bevæge sig ind i en butik og købe en rejse? Det er ikke muligt at se billeder af destinationerne, og man stoler udelukkende på en sælger, der lever af at sælge og sikkert får en eller anden form for provision. Og hvis det udelukkende er en flybillet man skal have, giver det endnu mindre mening. Jeg bestiller alle mine billetter online, om det er biograf, koncert eller jeg skal en tur hjem på familiebesøg. Jeg bestiller flybilletter til Irak omkring 2 gange om året, når jeg skal hjem, og det var online sidste gang, gangen gør, og gangen før det, og det bliver det også næste gang. Om man går glip af menneskelig kontakt er en helt anden sag, men hvorfor have menneskelig kontakt med nogen, man skal snakke med en gang? Jeg elsker nettet og de muligheder er er for at købe ting, om det så er tøj eller kultur er mig ligegyldigt... Venlig hilsen Wasim, Onlineshoppefan :-)

27. apr 2014 Klavs Frederiksen

Som Hans nævner i en kommentar, så tror jeg heller ikke danskerne har tænkt sig at gå på kompromis når det drejer sig om at rejse og opleve kultur - de vil blot spare lægge pengene til side i stedet. Personligt booker jeg altid mine ferie og flyrejser online - da det sparer mig en masse tid og ikke mindst penge, da mine erfaringer siger mig at det altid er dyrere at købe dem personligt hos et firma. Der er ingen tvivl om at dette marked stadig vil blive ved at vækste..

31. maj 2014 Emil Børsting Sørensen

Det kommer på ingen måde bag på mig, at danskerne køber deres rejser og kulturoplevelser på nettet oftere, og typisk mere end de fleste andre europæiske lande. Danskerne er generelt dygtige til at bruge nettet til at finde god kvalitet (hvis man kan tale om det på en oplevelse) til en god pris. Jeg tror man i fremtiden vil se endnu flere flybilletter og oplevelser bestilt over nettet.

17. dec 2014 Pia

Har I nogle nyere rapporter for samme emner? Evt. for 2013/2014?

8. jan 2015 Morten Madsen

Som Emil skriver, kan det ikke overraske, at f.eks. rejser er enormt populære at købe på nettet. Man kan jo let forestille sig, hvor meget besparelse, der er for rejseselskaberne, ved at fjerne de store og dyre kontorer på populære adresse i de store byer i Danmark eller ved at fjerne forsendelsen af et stort rejsekatalog ud til masser af danskere. Selvfølgelig kommer hele besparelsen ikke videre til kunderne, men det giver alligevel mulighed for at sælge rejser markant billigere, når det primært gøres via nettet.

6. apr 2015 Claus Rump

Jeg husker stadig (tilbage i 1990'erne) hvordan man fysisk gik ind til Spies rejser's kontor i København, stod i kø og kom så op til den venlige rejsesælger og i samråd fandt ud af, hvor man skulle hen på ferie. De tider er jo long gone. Vi vil stadig være brune, og vi vil stadig have det billigst muligt, men hold da op hvor er der sket meget. Jeg er fuldstændig enig med Wasim Billal.. Det er i dag fuldstændig utænkeligt, at jeg skulle bestille en rejse andre steder end på nettet. Fordelene er åbenlyse med billeder, videoer, prissammenligning mm...

Har du brug for hjælp?
?
Send os et spørgsmål

Hvis du har et spørgsmål, så efterlad os en besked og vi vil svare tilbage hurtigst muligt.

Tak for din besked! Der skete en fejl, prøv igen
Vores persondatapolitik