Dansk e-handel sætter ny rekord med 55 mia. kr

E-handlen har oplevet en kraftig fremgang i 2012, hvor danskerne købte for 55 mia. kr. på nettet. Mobilen er overhalet af tablets i e-handel, viser Dansk E-handelsanalyse.

”Vi oplever fortsat massiv vækst i e-handel, hvor danskerne især lægger vægt på bekvemmeligheden ved at kunne handle, når det passer dem. Og så er tilfredsheden med e-handel rigtig høj, da 8 ud af 10 danskerne er tilfredse med såvel netbutikker som levering,”  konstaterer Annette Falberg, adm. direktør i FDIH, Foreningen for Dansk Internethandel, der står bag Dansk e-handelsanalyse.

På baggrund af Dansk e-handelsanalyses årsrapport for 2012 har FDIH beregnet, at danskerne foretog 89,7 mio. handler på nettet i 2012, og det danske forbrug online var i alt på 54,7 mia. kr. Det er en stigning på godt 19 pct. i forhold til 2011.

Danskernes lyst til at shoppe på udenlandske sites er steget endnu mere, så af de 55 mia. kr. går 12,5 mia. kr. til udlandet, og det er en stigning på 38,9 pct.

”Danskerne ser e-handel i udlandet som en naturlig adfærd, hvor især lave priser og større udvalg trækker. Det øger presset på danske netbutikker, og det er især kendetegnende for e-handel i udlandet, at hver femte dansker betragter sig selv som stamkunde i den udenlandske netbutik, hvor de sidste handlede.”

Tablets på vej frem i e-handel

De traditionelle computere er fortsat altdominerende, når danskerne skal handle på nettet. 9 ud af 10 danskere bruger dem, når de e-handler.

Den nye trend i 2012 er brugen af tablets som fx iPads. 3 pct. af handlerne foretages via tablets, mens det kun er 2 pct., der handler via deres mobiltelefon. Det skal ses i lyset af, at over halvdelen (51 pct. )af respondenterne i Dansk e-handelsanalyse har en smartphone, mens tablet kun ejes af hver sjette (17 pct.).

”De traditionelle stationære og bærbare computere har fortsat en ubestridt førerposition. Så e-handel sker mest hjemmefra, også når det sker fra mobile enheder som tablets og mobiltelefoner. Men tablets vinder stadig større indpas, så de bruges oftere end mobiltelefoner til e-handel, til trods for, at der er 3 gange så mange mobiltelefoner som tablets blandt brugerne.”

Dansk e-handelsanalyse 2012 sætter også tal på fordelingen af fysiske varer og serviceydelser i nethandel, brugen af QR-koder, tilfredshed med levering og brug af forskellige betalingsmidler, samt ikke mindst hvem der handler på nettet.

Det er FDIH, Foreningen for Dansk Internethandel, der står bag Dansk e-handelsanalyse i samarbejde med Post Danmark og Nets. Analysefirmaet Epinion gennemfører undersøgelserne.

Del med dit netværk

LinkedIn Facebook Twitter

Kommentarer

26. mar 2014 Jacob Hunter

55 mia. Puha, det er ikke så lidt. Virkelig flotte tal.

Skriv kommentar

Har du et spørgsmål?

Niels Ralund
Adm. Direktør
Tina Morell Nielsen
Jurist & Chefkonsulent
Henrik Theil
Kommunikationschef
Søren Willemoes
Kommunikationsmedarb.
Micha Hansson
Medlemsservice- og webmanager
Simon Bjerremann
Analysechef
Niels Preysz
Projektchef
Kim Bruno-Lindby
Event & Marketingchef
Ursula Fugmann Kragh
Projektchef
Sidsel Stybe Vestergaard
Projektleder, Event