E-handel er nøglen til økonomisk vækst

E-handel bidrager til økonomisk vækst, viser ny rapport fra OECD. Politikerne skal lytte til OECD og lette lovgivning for e-handel, mener FDIH.

Den seneste analyserapport fra OECD, Electronic and Mobile Commerce 2013, viser, at udviklingen i e-handel har været stabilt stigende inden for det seneste årti. Én af grundene til det er, at det fortsat bliver lettere og nemmer at få adgang til internettet.

Politikere skal lytte til OECD og lette lovgivning for e-handel

Danmarks økonomiske vækst kræver, at politikerne lytter til OECD og letter lovgivningen for e-handel, mener Annette Falberg, adm. direktør
i FDIH:

”Politikkerne skal se at få øjnene op for e-handel og forstå, hvor vigtig den er for økonomien. Mange små og mellemstore virksomheder driver e-handel, og love skal være enkle og forståelige. Der strømmer fortsat nye love og regler ud fra EU, som ikke er forståelige for de danske virksomheder. Vi mister de konkurrencemæssige fordele, som
Danmark har opbygget gennem årene, hvis ikke politikkerne har en forståelse for e-handlens påvirkning af landets økonomi,” siger Annette Falberg, adm. direktør i FDIH.

E-vækst og Danmark som frontløber

Både EU og USA har haft en ikke-finansiel vækst inden for e-handel på henholdsvis 14 og 16 %. Det meste af e-handlen foregår mellem virksomhederne (B2B), og udgør tæt på 90 %. De resterende 10 % fordeles mellem B2C, B2G og C2C.

Mens væksten for den generelle e-handel har været stabil over det senest årti, har udbredelsen af mobilbredbånd og mobilenheder været med til at sikre den fremadrettede vækst inden for B2C- og C2C-markedet. De mobile enheder anses for at være den kraftigste platform til yderligere e-vækst. I rapporten nævnes Danmark som den absolutte frontløber inden for mobil e-handel, hvor ca. 32 % af danskerne har handlet via mobilenheder.

Fokus på de små og mellemstore virksomheder

På trods af den stadige vækst i e-handel, er der fortsat betydelige udfordringer for virksomhederne. Rapporten konkluderer, at det især er små og mellemstore virksomheder med 10-49 medarbejdere, der møder udfordringer i forhold til at starte e-handel. De små og mellemstore virksomheder udgør 99 % af alle forretningerne i OECD og bidrager med 40-70 % af den økonomiske vækst.

Barrierer for yderligere e-vækst

E-handel har sine fordele og ulemper, og rapporten understreger, at teknologi kan komme firmaerne til gode – bl.a. vil driftsomkostningerne falde, markederne blive større, og der er lettere indgang til markederne. Modsat har regeringerne udfordringer, der hindrer yderligere e-vækst både inden for B2C- og C2C-markederne. Dét omfatter bl.a. lovgivning på tværs af landene, beskatning, e-betalinger og ikke mindst faglige kompetencer – evnen til at kunne bruge og udnytte de digitale kanaler til nye forretningsmodeller. Dét er især udfordrende for de små og mellemstore virksomheder.

Del med dit netværk

LinkedIn Facebook Twitter

Kommentarer

9. aug 2013 Moogio

Jeg kunne ikke være mere enig, jeg driver selv en forretning, og salget er tydeligvis stigende på dette område.

16. jan 2014 Hans Poulsen

En ting mere at tage i betragtning her... Varer købt på nettet behøver på ingen måde at blive leveret fra de store byer hvor der i forvejen er masser af industri. Flyt det ud på landet og brug nogle af de tomme bygninger derude, samtidig med at der skabes nye jobs i yderkants områderne.

3. mar 2014 Jan

E-handel er helt sikkert en stor "spiller", hvis vi også skal ud af krisen. Derfor er det endnu vigtigere at støtte iværksættere!

14. apr 2014 Morten

Det er en rigtig fin artikel. Nu hvor hele 17% af detailhandelen er rykket online og vi oplever stadig vækst er det bestemt en vigtig faktor ift. at komme helskindet ud af krisen. Jeg synes et andet spændende aspekt er, at det åbner muligheden for at der kan startes mange mindre firmaer. Der er jo alle steder en tendens til at store firmaer opkøber de mindre, og at der dannes få store spillere på mange markeder, som gør det svært for mindre firmaer at komme ind. Med nettet er der derimod nærmest uendeligt mange niche-muligheder, som ikke er mulige offline, da det kræver at man rammer et smalt udsnit af befolkningen som man netop kan gøre det online. Tak for endnu et spændende indlæg!

10. apr 2015 Simon Jensen

Som altid en spændende rapport fra OECD, der rammer hovedet på sømmet. Siden har iværksættere fået muligheden for at oprette et IVS selskab, hvilket bestemt har fjernet en stor barriere; det store kapitalbehov. Jeg tror personligt det har haft en stor indflydelse på e-handlen og dansk iværksætteri generelt. Det har aldrig været nemmere at starte op med en webshop eller nyt koncept. Lad os håbe Danmark kan fortsætte væksten i e-handlen, for det har økonomien behov for.

Skriv kommentar

Har du et spørgsmål?

Niels Ralund
Adm. Direktør
Tina Morell Nielsen
Jurist & Chefkonsulent
Henrik Theil
Kommunikationschef
Søren Willemoes
Kommunikationsmedarb.
Micha Hansson
Medlemsservice- og webmanager
Simon Bjerremann
Analysechef
Niels Preysz
Projektchef
Anders Thesbjerg Tang
Netværksansvarlig
Charlotte Ahm
Projektleder
Pernille Trieb
Projektleder
Kim Bruno-Lindby
Event & Marketingchef