Søg og du skal finde...
Guides

Black Friday: Styrk dit salg på den store dag

Årets største e-handelsdag er lige om hjørnet, så det er nu, du skal have din webshop i topgear. Clearhaus er klar med en nyttig guide, der hjælper dig med at slå den ene rekord efter den anden på årets store salgsdag.

Guiden er skrevet af Louise Lundgreen fra Clearhaus

Der er vanvittig meget salgspotentiale på Black Friday - ja faktisk hele Black Weekend, som man ofte kalder weekenden, der strækker sig fra Black Friday til og med Cyber Monday. Men der er også ekstra stor konkurrence i disse dage. Alle butikker, fysiske såvel som online, tilbyder vilde rabatter og bruger lidt ekstra markedsføringskroner. Derfor er det vigtigt, at du gør et godt stykke forarbejde inden den store dag.

Før vi ser nærmere på, hvad du kan gøre for at få en optimal Black Friday, tager vi lige et kig på nogle tal fra sidste år.

Kilde: Clearhaus

Sidste år shoppede danskerne for 327% mere på Black Friday, end de gør på en gennemsnitlig dag. Det ses også tydeligt, at Black Friday er startskuddet for julehandlen - en ekstremt lukrativ sæson for webshopejere.

 

Kilde: Clearhaus

Der er mange danskere, der vælger at klikke en ting eller to hjem på Black Friday - også flere end der plejer at være på en normal dag. Men faktisk har vi også en tendens til at bruge lidt flere penge, end vi plejer på Black Friday. Den gennemsnitlige ordrestørrelse er nemlig 15,6% større på denne dag - om det skyldes, at vi køber flere eller blot dyrere ting vides ikke, men det er ret opsigtsvækkende, når man tænker på, at priserne er presset godt i bund.

Kilde: Clearhaus

Ikke alle webshops nyder lige godt af Black Friday - der er helt sikkert nogle kategorier, som sælger bedre end andre. Danskerne er især på udkig efter tøj, sko, accessories og boliginteriør, når de forsøger at navigere i junglen af vilde tilbud.

Kilde: Clearhaus

Normalt foregår det mest af online-handlen hen på aftenen - det er dog ikke tilfældet på Black Friday. I frygt for at gå glip af nogle af de gode tilbud, tyr danskerne nemlig til tasterne (eller telefonen) allerede tidligt om morgenen. E-handlen peaker kl. 8 og aftager først en gang over middag. Vi ser endnu et peak hen på aftenen - så du kan altså sagtens forvente en masse aktivitet over hele døgnet.

Hvad kan jeg gøre for at øge mit salg på Black Friday?

Det er et spørgsmål, som de fleste webshopejere gerne vil have svar på. Der er desværre ikke et enkelt og simpelt svar, for der findes utallige tiltag, som kan sætte skub i dit salg på Black Friday. Det er også forskelligt, hvad der virker fra shop til shop - det kommer i høj grad an på, hvilke produkter du sælger, og hvordan din målgruppe ser ud. Det bedste vi kan gøre, er at give dig en liste med en masse tips - så kan du selv vurdere, hvad der vil fungere for dig.

Kampagner

  • Brug alle dine egne kanaler til at promovere dine klassiske tilbud - du vil på den måde kunne spare lidt penge på markedsføring, og vil derfor kun reducere prisen en smule mere.
  • Hav et par vanvittige tilbud, som i den grad lokker folk til din webshop. Når du har fanget deres opmærksomhed, kan det sagtens være, at de køber lidt ekstra, når nu de er inde på din side.
  • Tilbyd gratis fragt, giv en lille gave eller lave fine pakkeløsninger - på den måde kan du tilføje værdi og få solgt en masse uden at give høje rabatter, der ødelægger din margin.
  • Afhold nogle konkurrencer, så du kan få permissions til at udsende emails - både før og under Black Friday. Du vil på den måde kunne sende Black Friday tilbud ud, men også udnytte den ekstra trafik, du har på denne dag.
  • Lav “sidste chance” eller forlængede tilbud - som vi så tidligere, er der nemlig et peak sent på dagen, hvor folk lige skal have de sidste gode tilbud med.

Få 10+ ideer til Black Friday-kampagner i vores e-bog.

Email marketing

  • Sørg for, at dine emails er mobilvenlige - du skal optimere både billeder, knapper, layout og emnelinje, så det ser fedt ud på telefon og tablet.
  • Hav en klar og tydelig call-to-action. Den må ikke kunne overses, og så skal den fortælle lige præcis, hvad det er, læseren skal gøre.
  • Gør alt klikbart - både tekst, knapper og billeder.
  • Hav direkte links. Læseren skal ledes til en landingsside, som viser præcis de produkter, som du fortæller om i mailen.
  • Brug trigger-emails. For eksempel kan det være en god ide, at minde kunden om de varer, som han smed i indkøbskurven men aldrig fik klikket hjem. Måske kan han endda spare lidt penge her på Black Friday?
  • Begynd at send teaser-emails tidligt, før dine subscribers drukner i Black Friday emails. Hvis du har gode tilbud, skal de nok huske dig.

I vores e-bog kan du finde flere tips til email-marketing fra JACK & JONES’ email-ekspert Anja Steensen.

Sociale medier

  • Lad vær at brug dine penge på alle sociale medier. Vælg de kanaler, som virker for dig. Hvilke platforme genererer trafik og salg? Det er her, du skal bruge dine reklamekroner.
  • Start tidligt - på den måde vil du blive vist i din målgruppes feed inden alle andre virksomheder også går i gang med deres Black Friday-kampagner.
  • Læg et budget - og pas på med at være for nærig. Organiske opslag på Facebook når kun omkring 2% af dine følgere - derfor skal du altså være forberedt på, at bruge en del penge, hvis du vil nå bredt ud.
  • Brug influencers og/eller udnyt dem, som du allerede bruger. Giv dem materiale i god tid, så de kan lave ordentlige opslag om dine produkter. Du kan også give dem eksklusive rabatkoder, som de kan dele med deres følgere.

Kilde: InfluencerDB

  • Brug pixels eller mailinglister, når du poster på sociale medier. På den måde bruger du dine penge klogt. Du rammer nemlig folk, som allerede har vist interesse i dit brand - og derfor er der større chance for, at de køber noget.
  • Optimer dine annoncer og mål på deres performance. Test hvad der virker, specificer formålet med annoncen (trafik, kliks eller køb?), hold øje med, hvordan dine annoncer klarer sig - måske skal de laves om i løbet af Black Friday?

Google Shopping

  • Opdater dit feed i løbet af dagen, så det hele tiden passer til aktuelle tilbud og justeres for udsolgte varer.
  • Undgå billeder med transparent baggrund - de vil måske blive vist med sort baggrund.
  • Skriv gode titler og beskrivelser. Test hvilke keywords og hvilken rækkefølge, der fungerer bedst. Tilføj evt. nogle specifikke Black Friday-keywords.
  • Optimer din webshop til mobil - det vil øge chancen for, at dine annoncer bliver vist.
  • Placer dine produkter i specifikke produktkategorier - jo mere Google ved om dine produkter, des bedre vil de blive til at vise dine annoncer i relevante søgninger.

Optimering af webshop

  • Sørg for, at din hjemmeside kan holde til det ekstra pres, der kommer på Black Friday. Tjek om du har ekstra kapacitet - hvis ikke skal du have opgraderet din server eller pakke hos dit webhotel.
  • Track dine besøgendes adfærd - du kan bruge informationen til up-selling, f.eks. forslag med “Andre købte også” og “relaterede produkter eller personlige emails.
  • Gør dine Black Friday deals tydelige. Vis dem på forsiden og hav banners og pop-ups, der reklamerer for dine bedste tilbud.
  • Reducer din sides loadtid - folk gider nemlig ikke vente på langsomme hjemmesider. Det kan du bl.a. gøre ved at komprimere billeder, fjerne redirects, optimere kode og bruge gzip.
  • Optimér dit checkout-flow. Dine besøgende skal kunne gennemføre et køb hurtigt og uden besvær. Lad dem købe uden at registrere sig, fjern alle unødige trin, bed kun om den nødvendige information og accepter mobilbetalinger, f.eks. MobilePay og Apple Pay.
  • Lav en dedikeret Black Friday-landingside, lad den være live hele året rundt og genbrug den år efter år. Det øger sin SEO-rank, og du kan bruge den til at indsamle permissions til at udsende Black-Friday emails.

Kilde: JACK & JONES

Alt det praktiske

  • Tjek din pakkeproces - hvilke steps er der, og hvor lang tid tager hvert step? Kan du gøre noget af det hurtigere, eller kan noget gøres i forvejen (f.eks. folde æsker)?
  • Tjek dit lager - har du nok produkter - både dem med og uden Black Friday-rabatter? Har du også husket at købe en masse æsker, poser, silkepapir, klistermærker, tape, bobleplast, blæk og mærkater til pakning af ordrer?
  • Skal du tilbyde gratis levering? Det er et godt selling-point, men husk, at dine priser er lavere end de plejer. Du skal stadig tjene penge.
  • Hvad med dag-til-dag-levering? Igen, værdifuld for kunden, men kan du nå at pakke alle de ordrer - der er trods alt mange flere end der plejer at være?
  • Du skal nok bruge et par ekstra hænder på denne travle dag, og måske skal i møde tidligt og blive til sen aften. Forkæl dine medarbejdere og giv dem et ekstra tak ved at bestille morgenmad eller måske en pizza.

Som du kan se, er der nok at gå i gang med - men husk at vælg det, der giver mening for dig og dine kunder. Fokuser på nogle få ting og gør dem til UG - det er meget bedre, end et sjusket forsøg på det hele.

Hvis du gerne vil have flere tips til Black Friday eller ønsker en uddybelse af ovenstående forslag, kan du downloade en Black Friday Håndbog her.

 

Held og lykke! Vi håber du får en rigtig succesfuld Black Friday (og julesæson).

Har du et spørgsmål?

Niels Ralund
Adm. Direktør
Tina Morell Nielsen
Jurist & Chefkonsulent
Henrik Theil
Kommunikationschef
Søren Willemoes
Kommunikationsmedarb.
Niels Preysz
Medlemschef
Micha Hansson
Webmaster & Medlemservice-ansvarlig
Esben Carbac Hansen
Salgsansvarlig
Simon Bjerremann
Analysechef
Anne K. Hansen
Eventchef
Pernille Trieb
Projektleder - er pt. på barsel
Birgitte Warming Juul
Projektleder
Magnus Glenn Hansen
Projektleder
Anna Risbjerg Omann
Studentermedhjælper - medlemsservice
Andrea Skou Pojezny
Studentermedhjælper - event
Frederik Holmershøj
Juridisk studentermedhjælper
Har du brug for hjælp?
?
Send os et spørgsmål

Hvis du har et spørgsmål, så efterlad os en besked og vi vil svare tilbage hurtigst muligt.

Tak for din besked! Der skete en fejl, prøv igen