Søg og du skal finde...
Guides

Black Friday: Sådan udnytter du køen i din netbutik

Alt tyder på, at Black Friday igen i år bliver en vild dag for de danske netbutikker, der kan se frem til omsætningsrekord og lange køer med købelystne kunder.
Bliv klogere med Queue-it og FDIH på, hvordan du giver dine kunder en god kø-oplevelse, så de bliver i på din website og køber mere.

Black Friday øger presset på din webshop - er I klar til at udnytte køen?

Guiden er skrevet af Søren Willemoes i samarbejde med  Camilla Ley Valentin, CCO & Co-founder, Queue-it.

Du kan logge ind og downloade guiden nederst på siden.

Hos Queue-it er flere af vores netbutik-kunder bekymrede for, hvordan deres kunder vil tage imod at sidde i kø, når de vil handle i forbindelse med eksempelvis Black Friday. De frygter, at det vil skade både omsætning og brugeroplevelse. Derfor ser netbutikkerne helst, at alle brugere kan tilgå shoppen helt uproblematisk når, de ønsker det.

Det kan også være en udmærket målsætning, men desværre er virkeligheden ofte en anden: Shoppen loader langsomt eller går ligefrem ned på det allervigtigste tidspunkt, hvis der ikke er etableret et effektivt kø-system. Der er ofte flere årsager til nedbrud; serverkapaciteten er for lille, databasen svigter under presset, ét af de tredjepartskomponenter, der benyttes på sitet, kan ikke følge med osv.

Hvis siden går ned, og kunderne ikke kan gennemføre deres køb, er investeringen i marketing op til de attraktive tilbud eller udsalg tabt, og kunderne får en dårlig oplevelse, som de deler og husker næste gang, de skal købe på nettet.

Mange af disse problemer kan undgås ved at benytte et køsystem. Det sørger nemlig for, at der kun kommer den mængde kunder på sitet, som sitet kan håndtere uden nedbrud eller forlængede svartider.

At undgå nedbrud er dog ikke den eneste grund til at have et køsystem.

Brugeroplevelsen betyder alt, når der er travlt
Der er rigtig meget psykologi i kø og ventetid. Vi kender det fra fysiske køer, hvor vi som kunder bliver fristede af gode tilbud, der er strategisk placeret på opsatte skærme eller i den famøse slikhylde ved kassen.

Kø på internettet er tilsvarende en oplagt mulighed for at underholde og fastholde den ventende bruger. Hvis det gøres fornuftigt, kan ventetiden udnyttes til at få lidt ekstra omsætning eller information ud af kunden. Men ventetid fungerer kun som en god kommunikationsmulighed, hvis brugerne føler sig fair behandlet og oplever en individuel og retfærdig fremdrift. Det er derfor vigtigt at vise kunderne detaljeret og personificeret information om deres situation undervejs, så de forstår, at alle betjenes i rækkefølge, og at man kommer til på et forudsigeligt og overskueligt tidspunkt. Se eksemplet herunder:

Benyt køen i din webshop til at give kunderne en god oplevelse

Kunder i kø konverterer bedre og køber mere
Flere større, udenlandske webshops har gennemført analyser af, hvordan kunder, som har oplevet kø, handler i forhold til kunder, som ikke har oplevet kø på de samme kampagner.
Konklusion er klar. De brugere, som har oplevet kø, før de kom ind på sitet, konverterer bedre end de brugere, som ikke så køen, men kom direkte ind på sitet. De kunder, som bare ”kigger” bliver med andre ord sorteret fra allerede i køen, og dermed forbedres kvaliteten af de brugere, som færdes på sitet i forbindelse med spidsbelastningen.

En anden interessant konklusion er, at de kunder, som har ventet i kø, faktisk køber mere – de har en højere basketsize. Når man har investeret sin tid i at vente på at komme ind i butikken, er man mindre tilbøjelig til at forlade den uden at købe noget.

Hastighed, hastighed, hastighed
Der findes utallige analyser og statistikker, som entydigt viser, at hastighed på websitet er en afgørende succesfaktor på de travleste kampagnedage. Hvis shoppen loader for langsomt, er brugerne videre til konkurrenten med lynets hast.

Heldigvis er der mange muligheder for at forbedre websitets performance og forhindre nedbrud og langsomme svartider.

Særligt medlemstilbud frem til den 24. oktober 2017: Gratis check af din webshop-parathed - læs mere her

Log ind og download guiden "5 ting du skal overveje for at få øge indtjeningen og undgå kø Black Friday"

Har du et spørgsmål?

Niels Ralund
Adm. Direktør
Tina Morell Nielsen
Jurist & Chefkonsulent
Henrik Theil
Kommunikationschef
Søren Willemoes
Kommunikationsmedarb.
Niels Preysz
Medlemschef
Micha Hansson
Webmaster & Medlemservice-ansvarlig
Esben Carbac Hansen
Salgsansvarlig
Simon Bjerremann
Analysechef
Anne K. Hansen
Eventchef
Pernille Trieb
Projektleder - er pt. på barsel
Birgitte Warming Juul
Projektleder
Magnus Glenn Hansen
Projektleder
Anna Risbjerg Omann
Studentermedhjælper - medlemsservice
Andrea Skou Pojezny
Studentermedhjælper - event
Frederik Holmershøj
Juridisk studentermedhjælper
Har du brug for hjælp?
?
Send os et spørgsmål

Hvis du har et spørgsmål, så efterlad os en besked og vi vil svare tilbage hurtigst muligt.

Tak for din besked! Der skete en fejl, prøv igen