Søg og du skal finde...
Guides

Balck Friday: 5 gennemtestede tips, der kan løfte dit salg til Black Friday

Black Friday er årets største handelsdag for både netbutikker og fysiske butikker. Her får du fem råd, der kan løfte dit salg på den store dag.

Guiden er skrevet i samarbejde med Morten Storgaard fra Netkablet.dk

Jeg har bedt en række netbutikker dele et af deres bedste ”Black-Friday-tip”, til inspiration for andre butikker. 

Tip #1 - Start i god tid på de sociale medier

Det første tip handler om at starte i god tid på de sociale medier, for jo tættere du kommer på dagen, des dyrere bliver det at annoncere. 

Onlime har haft gode erfaringer med at booste konkurrencer og budskaber 1-2 måneder før Black Friday, og på den måde få folk tagget i audiences i god tid. Disse audiences kan du booste mod, når dagen nærmer sig, og naturligvis i løbet af dagen, efterhånden som tilbuddene lanceres. 

Tips #2 – Opret et event på Facebook

Det næste tip kommer i forlængelse af det første, og er også et tip til at undgå de skyhøje annonceringspriser i dagene op til Black Friday.

Refurb har de seneste år oprettet et Facebook Event til Black Friday, hvilket er en rigtig god ide. Sagen er nemlig, at når du har folk tilmeldt et event, kan du sende dem information og budskaber, uden at skulle have den store pung op af lommen. 

På den måde kan du nå billigere ud til målgruppen, og samtidig er der også den gode ting ved events, at alle deltagere på et event ser dine beskeder, og ikke kun en lille del, som det ofte er tilfældet med Facebooks fansider. 

Tips #3 – Stresstest logistikken inden det går løs

Det næste tip kommer fra Skatepro, og handler om at sørge for at alle dele af forretningen er klar til overload af trafik og henvendelser. 

Sørg for at lægge en slagplan for både kundeservice, pakkeri og IT, så både hjemmeside og personale ved hvad de skal gøre, når telefonerne gløder og fragtburene flyder over. 

Helt praktisk foreslår Skatepro, at man sørger for ekstra bemanding på kontoret hele døgnet. Hurtige svar på kundeservice og åbne telefonlinjer betyder alfa og omega, når dankortene gløder, og folk sidder klar til at trykke på knappen. 

Tips #4 – Giv shoppen et speed-check

De fleste er efterhånden klar over, at du gavner bundlinjen, hver gang ud skærer et sekund af webshoppens loadtid. Dette er særlig vigtigt, når vi snakker om peak-perioder som Black Friday. Det giver ganske enkelt mere forretning per besøgende at optimere hastigheden for de besøgende. 

Tippet kommer fra Nordiskspil.dk, som særligt på Black Friday oplever, at det er vigtigt med et hurtigt site, også for at undgå nedbrud og lange loadtider. 

Hvis du ikke har ladet en specialist i hastighedsoptimering gennemgå dit site, så er det nu du skal gøre det. Hvert år sker der nemlig det, at shops ikke kan klare presset fra de mange besøgende, og så går sitet ganske enkelt ned. Dette kan klares ved at opgradere sin hostingplan, men du bør også gøre dit website så let og hurtigt som muligt, da det gavner alle dine besøgende året rundt. 

Tip #5 – Send masser af e-mail

Er det din første Black Friday, bør du lytte godt efter dette tip fra spilcompagniet.dk. Det handler om at turde at sende flere mails, end man normalt gør på en vigtig dag.
Du skal naturligvis sende mails ud i dagene op til Black Friday, men på selve dagen skal du sørge for at udsende en række mails. 3-4 mails er passende for de fleste shops. Det skal være løbende information om lagerstatus, nye produkter på tilbud, konkurrencer m.m. 

Når antallet af mails kommer op på 6 mails og derover, har jeg erfaringer med at kunderne begynder at brokke sig, men mange shops sender kun en enkelt mail ud på dagen. I disse tilfælde er der meget mere forretning at hente. 

Jeg håber disse tips har inspireret dig til at komme i gang med forberedelserne til Black Friday i god tid, og få mere ud af dine marketingskroner. 

Held og lykke med salget.

Har du et spørgsmål?

Niels Ralund
Adm. Direktør
Tina Morell Nielsen
Jurist & Chefkonsulent
Henrik Theil
Kommunikationschef
Søren Willemoes
Kommunikationsmedarb.
Niels Preysz
Medlemschef
Micha Hansson
Webmaster & Medlemservice-ansvarlig
Esben Carbac Hansen
Salgsansvarlig
Simon Bjerremann
Analysechef
Anne K. Hansen
Eventchef
Pernille Trieb
Projektleder - er pt. på barsel
Birgitte Warming Juul
Projektleder
Magnus Glenn Hansen
Projektleder
Anna Risbjerg Omann
Studentermedhjælper - medlemsservice
Andrea Skou Pojezny
Studentermedhjælper - event
Frederik Holmershøj
Juridisk studentermedhjælper
Har du brug for hjælp?
?
Send os et spørgsmål

Hvis du har et spørgsmål, så efterlad os en besked og vi vil svare tilbage hurtigst muligt.

Tak for din besked! Der skete en fejl, prøv igen