Søg og du skal finde...
Guides

Guide til markedspladser

Er markedspladserne bare gigantiske forhandlere?
Forbrugernes købsmønster har ændret sig markant de sidste 20 år, her er det er vigtigt at huske på at det ikke er markedspladserne der har forsaget den største ændring, men det at vi er begyndt at købe en betydelig del online.

Derfor får du en guide til markedspladser

Hos FDIH oplever vi voksende interesse og efterspørgsel efter viden og rådgivning til eksponering på europæiske og internationale markedspladser. Derfor har MakesYouLocal udarbejdet en strategisk guide om branding på markedspladser til dig, der overvejer at eksponere dit brand på markedspladser som Amazon, Zalando, Rakuten, Bol.com m.fl.

"Markedspladser er gode til at teste produkters salgbarhed, fordi de rammer så mange kunder. Men i en tid, hvor data er guld værd, og markedspladserne sjældent deler viden om kunderne, kræver det nøje overvejelser at satse på den salgskanal. Derfor håber jeg, at du vil bruge guiden til at få mere viden, inden du beslutter, om du vil sælge via markedspladser eller ej." Niels Ralund, Amd. Direktør, FDIH.

Overvejer du at eksponere dit brand på en markedsplads? 

I dag har markedspladserne en betydelig andel af onlinesalget i nogle lande, men er de set fra et brand eller en producent reelt anderledes end en stor forhandler? Egentlig ikke.  

  • En forhandler overdrager typisk ikke ejerskabet af kunden eller kontakten til kunden og det gør markedspladserne heller ikke. 
  • En forhandler vil tage en større del af marginalen, hvis hanfårskabt succes og stort salg. Det gør markedspladserne også.  
  • En væsentlig forskel, desværre ikke til leverandørens fordel, er at markedspladsen sjældent køber produkterne før de har solgt dem videre, lagerrisikoen bliveraltså hos dig. 

Markedspladserne er altså blevet store og vigtige sælgere for alverdens brands og producenter. Uanset hvor i værdikæden din virksomhed befinder sig, er det vigtigt du forholder dig til dette. Vi har derfor lavet denne rapport, som giver et overblik over de mest toneangivende markedspladser i Europa samt input til hvad du skal have med i dine overvejelser.

〉〉〉 Indhold i Markedspladsguide 〈〈〈

  • Introduktion
  • Strategier på markedspladser
  • Europæiske markedspladser
    • Amazon
    • Zalando
    • Allegro
    • Bol.com
    • Rakuten
    • AliExpress
  • Internationale markedspladser
    • eBay
    • Otto Group
    • Cdiscount
    • Wish
    • Fruugo
    • CDON
    • real
    • Spartoo
    •  eMAG
  • Markedspladser efter marked
    • Nordamerika
    • Asien
    • Sydamerika
    • Afrika
    • Mellemøsten
    •  Australien og New Zealand
  • B2B markedspladser Afsluttende bemærkninger

God fornøjelse.  

Ikke medlem

Bliv medlem hos FDIH allerede i dag og få adgang til Markedspladsguiden.

Eller download LIGHT versionen af guiden her:

FDIH medlem

Log ind og download guiden gratis her

Har du brug for hjælp?
?
Send os et spørgsmål

Hvis du har et spørgsmål, så efterlad os en besked og vi vil svare tilbage hurtigst muligt.

Tak for din besked! Der skete en fejl, prøv igen
Vores persondatapolitik