Søg og du skal finde...
Guides

Australian Bodycare: Sådan fik vi succes i Tyskland takket været Amazon

Det kræver en benhård strategi og tilstrækkelige ressourcer, hvis du skal have succes på Amazon. Men hvis det lykkes, kan det åbne døre til nye markeder, forklarer Morten Bo Madsen, medejer og salgs- og marketingdirektør i Australian Bodycare, som har brugt Amazon som løftestang til succes i Tyskland. Her giver han seks konkrete og brugbare steps til, hvordan du kan gøre det samme.

Der er ikke langt fra tanke til handling og succes hos Australian Bodycare.

Virksomheden, der producerer og sælger et stort sortiment af hudplejeprodukter baseret på australsk tea tree oil, besluttede i 2018, at de ville sælge via Amazon i Tyskland.

I dag sælger den danske virksomhed over 30 af deres produkter via Amazons tyske netbutik, og de har fire-fem problemløsende hudplejeprodukter blandt de 10 bedst sælgende i deres kategori på Amazon.

Det er i sig selv en ret imponerende bedrift, men salget på Amazon har givet en kæmpe sidegevinst, der er mindst lige så vigtig.

”Vores succes har nemlig åbnet en masse døre for os, og vi er blandt andet kommet ind i en af Tysklands største apotek-webshops, der har taget hele vores sortiment ind. Det skyldes udelukkende, at den tyske webshop kunne se, hvor godt vi præsterede på Amazon i Tyskland,” forklarer Morten Bo Madsen, medejer og salgs- og marketingdirektør i Australian Bodycare.

Vores succes har nemlig åbnet en masse døre for os, og vi er blandt andet kommet ind i en af Tysklands største apotek-webshops, der har taget hele vores sortiment ind

Da virksomheden besluttede sig for at gå på Amazon, var strategien at satse benhårdt på at få etableret Australian Bodycare som et brand på Amazon. Forventningen var nemlig, at når forbrugerne begyndte at interessere sig for produkterne på platformen, ville det være nemmere at komme i kontakt med de fysiske butikskæder på et attraktivt marked. Det viste sig at holde stik, siger salgs- og marketingdirektøren.

”Vores mål har aldrig været at fokusere på Amazon som salgsplatform, men i stedet har vi lagt en klar strategi fra start, der var vinklet skarpt på, hvordan vi via Amazon kunne skabe en eksportsucces i Tyskland - samtidig med, at vi bevarede kontrollen over vores brand.”

Vores mål har aldrig været at fokusere på Amazon som salgsplatform, men i stedet har vi lagt en klar strategi fra start, der var vinklet skarpt på, hvordan vi via Amazon kunne skabe en eksportsucces i Tyskland

Det lyder enkelt, men hvordan bruger man Amazon som eksportløftestang i praksis? Det forklarer Morten Bo Madsen her.

Bestseller badges booster ROAS

Som dansker underkender vi måske lidt, hvor store Amazon er i udlandet. Nu er vi i Top-5 med produkter i vores kategori i Tyskland. Vi kan mærke, at når vi får bestsellers badges på vores produkter hos Amazon, så stiger ROAS helt vildt.

Vejen dertil har ikke været nem, og vi har også stødt på udfordringer. 

Det har blandt andet været svært at finde danske eksperter i Amazon, så vi fik en ind i organisationen, der havde kompetencer på området, og der blev også allokeret midler til det.

Vores erfaringer kan måske være med til at gøre det nemmere for andre virksomheder, der har planer om at bruge Amazon som salgsplatform. 

Så her er konkrete og praktiske brugbare steps til, at dit brand får en større chance for at blive en succes på Amazon.

Brug tid på en markedsanalyse

En god gammeldags markedsanalyse af platformen Amazon danner fundamentet for succes, og er en god investering. Det er muligt at lave analysen selv, hvis en i virksomheden f.eks. har arbejdet med Google eller har kundskaber indenfor og forståelse for IT.

I markedsanalysen skal du være opmærksom på, at på trods af, at Amazon er en stor spiller, så er det vigtigt at finde ud af nøjagtigt, hvor stort markedet er indenfor de produkter, du vil sælge. 

Det er nemt at se, hvad folk søger efter på Amazon, og det kan du bruge til at opbygge din egen forretningsplan.

Hvad omsætter konkurrenterne for? Hvad omsætter Top-10 i kategorien for? Du er nødt til at have en idé om potentialet på platformen for at kunne afsætte den rette mængde ressourcer.

Samtidig er en søgeordsanalyse essentiel. Hvad er de rigtige søgeord for dine produkter, og hvad søger kunderne på, når de klikker ind på Amazon?

Der er værktøjer, som for eksempel Jungle Scout, der er et plugin til Chrome, hvor du kan indtaste et givent søgeord og få estimater for, hvad Top-10 omsætter for. 

Ved valg af søgeord kan det være interessant ikke nødvendigvis at vælge de søgeord, der har størst ”hitrate” (volume), men i stedet kigge på søgeord, hvor konkurrenterne ikke præsterer, så du kan udnytte de ord til, at du hurtigt kan få succes med dine produkter.

Ved valg af søgeord kan det være interessant ikke nødvendigvis at vælge de søgeord, der har størst ”hitrate” (volume), men i stedet kigge på søgeord, hvor konkurrenterne ikke præsterer, så du kan udnytte de ord til, at du hurtigt kan få succes med dine produkter.

Vær skarp på Amazons retningslinjer

Amazon har et regelsæt. Brug noget tid på at sætte dig ind i, hvad du må og ikke må, for hvis du overtræder reglerne, er Amazon ret firkantede og lukker din side uden tøven. 

Send dokumentation med varemærkeregistrering, for det betyder, at du selv får lov at bestemme, hvordan dine varer skal præsenteres.

Kender du ikke Amazons regler, kan du med fordele læse siden “Selling Policies and Seller Code of Conduct”.

Flotte produktsider konverterer bare bedre

Få bygget nogle lækre produktsider, som brander dit produkt bedst muligt. Udnyt de muligheder, der eksisterer for antal billeder, lav nogle fede beskrivelser, som tager højde for jeres søgeordsanalyse og en skarp konverteringstekst. Tænk branding! 

Hvis du ikke konverterer, kommer du aldrig med i søgeresultater, og hvis du ikke bruger søgeord i produktbeskrivelsen, kommer du heller ikke op i Amazons ranking.

Lad være med bare at oprette din virksomhed bare for at ”prøve”. Det svarer til at leje et kælderrum i et storcenter, hvor kunderne aldrig kommer forbi. 

Lad være med bare at oprette din virksomhed bare for at ”prøve”. Det svarer til at leje et kælderrum i et storcenter, hvor kunderne aldrig kommer forbi.

Jeg vil dog anbefale, at du ligegyldigt om du ønsker at sælge på Amazon eller ej, registrerer virksomheden som brandownere, så du kan styre brandingen på platformen i fremtiden.

Synlighed på Amazon koster

Hvis du ikke er villig til at investere i annoncering, så er det svært at komme op i ranking på Amazon. 

Amazon har en konverteringsrate på op til 60 pct., fordi besøgende er parate til at købe. Det kan derfor godt betale sig. Brug en investering til at starte med, og så kan det på sigt måske blive organisk.

Hvis du ikke er villig til at investere i annoncering, så er det svært at komme op i ranking på Amazon. 

Den organiske ranking på Amazon bliver blandt andet påvirket af jeres salgshistorik, relevansen af titlen på produktet, features og produktbeskrivelsen i forhold til kundens søgning, prisen og tilgængeligheden af produkterne, som bliver målt efter beholdningshistorikken.

Når produkterne begynder at sælge, får Amazon øje på dig og begynder at hjælpe dig op af listerne.

Få gode anmeldelser fra kunder

Anmeldelser er et afgørende element, men supersvært at imødekomme, når du er ny på Amazon. 

Vær kreativ med at få etableret gode anmeldelser f.eks. gennem vareprøver, en besked med varen eller noget helt tredje. Nu har vi produkter, som har fået både 50 og 100 reviews.

Amazon er kun besværlig, når du ikke har kunden i fokus. Platformen er ekstremt kundefokuseret, så det er et stort problem, hvis du har arbejdet dig godt op i søgeresultaterne, og du så for eksempel ikke har produkter på lager, så du ikke kan levere som lovet og efterlader skuffede kunder.

Der er også begrænsninger for, hvor ”hårdt” man må kontakte købere på platformen. Så her er du nødt til at være varsom, for Amazon går meget op i at håndhæve sine regler på det område. 

Track salg og tjen penge via link på hjemmeside

I forhold til at tiltrække ekstern trafik til Amazon, så bruger vi bl.a. Google Ads, Facebook og Amazons egne muligheder for annoncering. 

Via vores annoncering sender vi ikke disse leads direkte til vores Amazon produkter, men bruger i stedet vores egen tyske hjemmeside, australian-bodycare.com/de/, som en mellemstation. 

Vi har opbygget et website med over 100 guides til problemer relateret til vores produkter samt unik content. Når kunder lander på vores site, er der Affiliate Link til Amazon, så vi både kan tracke vores salg på platformen - og samtidig får betaling for det, når kunderne køber vores produkter på Amazon. Desuden giver det den fordel, at vi kan køre remarketing annoncering overfor dem, som har besøgt vores egen hjemmeside. 

Har du brug for hjælp?
?
Send os et spørgsmål

Hvis du har et spørgsmål, så efterlad os en besked og vi vil svare tilbage hurtigst muligt.

Tak for din besked! Der skete en fejl, prøv igen
Vores persondatapolitik