Søg og du skal finde...
Guides

Top-54: Ecommerce Analysen 2018 SEO

Novicell har taget SEO-brillerne på og kigget nærmere på, hvordan de 54 største danske netbutikker gør det, når det handler om SEO. Her får du nogle af de vigtigste resultater fra den store SEO-analyse, som du kan hente hos Novicell.

Guiden er lavet af Morten Baltzer Holgaard, Digital Marketing Consultant hos Novicell. Du kan hente analysen nederst på siden.

Dansk e-handel buldrer fortsat derud af, og tendensen er, at det ikke kommer til at stoppe lige foreløbigt. Med Amazons indtog lige om hjørnet får de danske e-handlere dog en større konkurrent, end de nogensinde havde regnet med. Det bliver en udfordring, men jeg er sikker på, at de danske netbutikker er klar til at tage kampen op med giganten.

Skal vi have en chance, skal vi stramme op på en række punkter.

Og hvorfor ikke begynde med små steps som at få styr på SEO og derved få mere organisk trafik? Organisk trafik er ofte den vigtigste datakilde for ecommerce-virksomheder – desværre er det kun få, der mestrer det.

I samarbejde med mine kollegaer hos Novicell, har jeg taget temperaturen på de 54 største ecommerce-virksomheder i Danmark indenfor betalt annoncering, e-mail, konverteringsoptimering og søgemaskineoptimering. Vi ser på, hvem der gør det godt og hvem som har plads til forbedringer. Virksomhederne tæller blandt andet IKEA, Matas & Proshop.

Jeg fokuserer i denne guide på nogle af de udfordringer, som i min optik er vigtige for e-handlerne at have styr på, når det kommer til søgemaskineoptimering.

Performance

9. juli annoncerede Google, at PageSpeed nu ville blive en ranking faktor på mobile søgninger. Det var også dagen, hvor Google’s ”Speed Update” trådte i kraft. Google fortalte selv, at ændringen kun ville ramme siderne med den langsomste hastighed, og bad udviklere tænke over, hvordan performance påvirker brugeroplevelsen.

Google anbefaler specifikt ecommerce hjemmesider, at de loader på mindre end 2 sekunder - ellers kan det får konsekvenser for bundlinjen, da en stor del af brugerne forlader din hjemmeside efter denne tid.

 “2 seconds is the threshold for ecommerce website acceptability. At Google, we aim for under a half second.” Maile Ohye, from Google 

Tilbage til analysen der viser, at 100% af de 54 danske virksomheder har en mobilvenlig hjemmeside – ikke just overraskende:

Mobilvenlighed er essentielt i 2018, hvor flere og flere køb sker over mobilen. FDIH’s E-handelsanalyse i 2017 viste således, at 3 ud af 10 varer online købes via smartphone eller tablet. Jeg spår det tal til at blive større i 2018 og kun vokse endnu mere i de næste par år.

87% er tallet for anvendelse af HTTPS. Det er i mine øjne overraskende mange, der endnu ikke har fået installeret et SSL-certifikat. HTTPS er en nødvendighed på et hvert ecommerce site, da det kun har fordele, og tilmed giver værdi kontra den pris I betaler.

Magasin.dk er et eksempel på et site, der endnu ikke havde et SSL-certifikat i vores analyse. Det ser dog ud til i skrivende stund, at de har fået et – måske de har læst med 😊

Fordele ved HTTPS:

  • I får et lille plus i Googles bog ift. placeringer i søgemaskinen, HTTPS er nemlig en ranking faktor
  • I sikrer hjemmesiden bedre mod hacker-angreb
  • I får et ”Sikker”-ikon i toppen af browseren, der giver brugeren bekræftelse på, at det er et sikkert sted at handle
  • I fremstår som en troværdig virksomhed
  • Prisen er relativt lille: Det kan således ikke betale sig, IKKE at få det installeret i forhold til den værdi det giver

Sørg derfor for, hvis I endnu ikke har skaffet et, at få et SSL-certifikat installeret hurtigst muligt.

Vær dog opmærksom på de tekniske udfordringer der kan opstå ved et skifte fra HTTP > HTTPS. 

Redirects mellem HTTP/HTTPS og www/non-www:

Tallene er henholdsvis 57% og 62%, og det handler om, at man 301-redirecter de rigtige versioner af ens website til ens primære.

Kun lidt over halvdelen af de 54 virksomheder har altså styr på deres ”4 versioner” af deres website.

Lad os blive ved Magasin.dk:

Billedet viser at https://www svarer med en statuskode 200, hvilket er korrekt.

Deres http://www 301-redirecter til overstående, også korrekt.

Herefter opstår problemerne dog. Deres http:// 302-redirecter til https://www – et 302-redirect er kun et midlertidigt redirect, og den viderefører derfor ikke 100% værdi.

Til sidst svarer deres https:// slet ikke, så den kan man ikke tilgå. Her kan Magasin.dk i realiteten miste noget omsætning. Prøv det selv i din browser.

I stedet skal de tre versioner af ens website, som ikke er den primære, 301-redirecte til den primære version som på nedenstående billede.

Er jeres opsætning ikke som overstående, kan det være vigtigt at få rettet til, da det blandt andet kan skabe duplikeret indhold og igen ramme jeres bundlinje.

Test selv her 

On-Page SEO

On-Page SEO, altså indholdet på websitet, er stadig en af de vigtigste og nemmeste faktorer, I selv kan gøre noget ved. I vores analyse har vi set på flere af disse faktorer, og de største udfordringer ligger primært indenfor:

  • H-Tags (Overskrifter)
  • Multimedie-anvendelse
  • Udgående links

35% er tallet for anvendelse af sigende overskrifter (H1, H2): Kun en tredjedel af de 54 virksomheder har således styr på deres overskrifter, både hvad angår korrekt opsætning rent teknisk, men også i forhold til hvor retvisende de er.

5% er tallet for multimedie-anvendelse. Tekst kan kun tage dit indhold så langt. Billeder, videoer, infografikker etc. kan reducere bounce raten og forlænge tid på siden betydeligt. Begge er vigtige brugerinteraktions ranking faktorer. Husk under dette punkt ligeledes at komprimere og optimere jeres multimedie ift. performance.

4% er tallet for anvendelse af udgående links, altså links i giver fra jeres website til andre websites. Kun 4% anvender således denne nemme White Hat SEO-strategi. Udgående links til høj-autoritet-sider hjælper nemlig Google med at forstå jeres sides emne. Det hjælper også til at vise Google, at jeres side er en kvalitetsside med godt indhold, der også linker videre til godt relevant og hjælpsomt indhold.

Tidligere var det lidt ømt at skulle linke ud, da man helst ikke ville give for meget væk selv, men den tankegang kan I godt komme væk fra, da det faktisk er et godt signal at sende i dag.

Derfor: Få indført en rutine, hvor I anvender 2-4 udgående links pr. 1000 ord - det er en god tommelfingerregel for de fleste sites. 

Automation tips

I forhold til overståede omkring On-Page SEO, så kender mange sikkert til denne problemstilling:

I har en webshop med 5.000, 10.000 eller 100.000 produkter, og I har ikke en jordisk chance for:

  • At skrive unikke tekster til alle produkter
  • At skrive unikke SEO-titler/beskrivelser til alle produkter
  • At skrive unikke alt-tekster på billeder til alle produkter

Derfor vil det efter min mening være en god idé at sætte sig ind i vigtigheden af at få så meget automatiseret som muligt. Derved kan man bruge sin tid på det, der giver mest mening for forretningen. Dette gælder også for SEO.

I kan relativt nemt automatisere en del allerede nu. Det gælder for eksempel jeres sidetyper og skabeloner. I kan tilpasse dem, så de er mest hensigtsmæssige i forhold til SEO ved at se på fx tekst, overskrifter, links etc.

Note: Tænk dog ikke kun SEO her - husk også brugervenligheden.

Det næste, I kan automatisere, er jeres SEO-titler og beskrivelser. I stedet for at skrive 5.000 unikke titler/beskrivelser kan I automatisere dem. Det er relativt nemt i de fleste CMS’er, hvor I kan sætte diverse regler op, man selv kan definere. Ikke alene forbedrer I jeres placeringer i søgemaskinen, I forbedrer også CTR (Click Through Rate) hvilket er det, det hele handler om: At få det vigtige klik i søgeresultaterne.

Hvilken ville I for eksempel helst klikke på?

Få ikke kun automatiseret jeres titler/beskrivelser, husk også at gøre dem CTR-venlige med øget fokus på salg og clickbait. Anvend også gerne ikoner, tegn eller ord, der skiller jer ud i mængden. 

Billeder

Next up er billeder. Som nævnt tidligere er billeder/multimedie vigtigt, når vi har med ecommerce at gøre – det er ofte gode billeder, der sælger produkterne.

Faktisk er kun lidt over halvdelen af netbutikkerne, nemlig 65%, gode nok, når det kommer til alt-tekster på deres billeder. Gode alt-tekster gør, at I har mulighed for at rangere højt i Google Images og få mere trafik, som også er vigtigt i forhold til produkter. Der er tre ting, der er vigtige, når vi snakker billeder, og de kan alle automatiseres forholdsvis nemt og er værd at se på:

  • Filnavn på billedet
  • Størrelsen på billedet
  • Alt-tekst på billedet

Filnavn og alt-teksten skal gerne være beskrivende og fortælle, hvad man ser på billedet, mens størrelsen er afgørende i forhold til performance, som I læste om tidligere.

Tekst

Nu til noget lidt sværere – nemlig jeres tekster.

Mange har ikke mulighed for at skrive unikke tekster. De anvender i stedet leverandør-tekster til deres produkter, hvilket ikke giver mening.

Reglen her er altid: Lav unikt indhold!

Leverandør-tekster er I ikke de eneste, der har fået tilsendt, og derfor heller ikke de eneste der anvender. Alt dette fører til en række sider med ikke-unikt indhold. For at gøre dette til en endnu værre fejl, er disse leverandør-beskrivelser normalt ikke skrevet på en måde, der sælger produkterne godt.

Men fortvivl ikke. Der er hjælp på vej til jer, der ikke orker at skrive unikke produkt-beskrivelser. For det er faktisk allerede muligt at lave maskinskrevne tekster ved hjælp af Google Sheets & Wordpress.

Maskinskrevne tekster tænker I så?

Ja du læste rigtigt - og i det lange løb er det faktisk en langt bedre investering end at skrive manuelle tekster. Et studie fra Christian Højbo Møller ejer af Candidlab beviste det i forbindelse med Marketing Camp 2018.

Det er dog ikke noget, der er normalt indenfor SEO verdenen – endnu. Men mon ikke det bliver nemmere at automatisere selv disse ting i fremtiden.

Slutteligt kan jeg fortælle at 33% er tallet for: Content-længde over 300 ord.

Kun en tredjedel har således tilfredsstillende mængde af indhold på deres hjemmesider. 300 ord er et målepunkt, vi blev nødt til at sætte for at vurdere dette parameter så objektivt som muligt. Under 300 ord har vi derfor vurderet som ikke tilstrækkeligt. Det er endnu en udfordring, som mange står overfor, måske uden at være klar over det eller have prioriteret det.

Jeg startede indlægget med at skrive, at ganske få mestrer SEO-disciplinen til perfektion, hvilket næsten også er umuligt, da vi SEO-specialister altid kan finde huller i osten. Derfor er det vigtigt at bruge kræfterne rigtigt og starte med de lavest hængende frugter først for at få størst muligt udbytte af indsatsen.

Analysen af de 54 virksomheder har bevist, at selv de største ecommerce sites i Danmark langt fra er fuldkomne, når det kommer til online markedsføring.

Så hvem er gode og hvem er mindre gode? Hvilke andre parametre har vi målt på? Og hvordan klarer I jer i forhold til de største? Det kan du blive klogere på i analysen

Har du et spørgsmål?

Niels Ralund
Adm. Direktør
Tina Morell Nielsen
Jurist & Chefkonsulent
Henrik Theil
Kommunikationschef
Søren Willemoes
Kommunikationsmedarb.
Niels Preysz
Medlemschef
Micha Hansson
Webmaster & Medlemservice-ansvarlig
Esben Carbac Hansen
Salgsansvarlig
Simon Bjerremann
Analysechef
Anne K. Hansen
Eventchef
Pernille Trieb
Projektleder - er pt. på barsel
Birgitte Warming Juul
Projektleder
Magnus Glenn Hansen
Projektleder
Anna Risbjerg Omann
Studentermedhjælper - medlemsservice
Andrea Skou Pojezny
Studentermedhjælper - event
Frederik Holmershøj
Juridisk studentermedhjælper
Har du brug for hjælp?
?
Send os et spørgsmål

Hvis du har et spørgsmål, så efterlad os en besked og vi vil svare tilbage hurtigst muligt.

Tak for din besked! Der skete en fejl, prøv igen