Søg og du skal finde...
Guides

Sådan øger du dit salg med YouTube-annoncering

YouTube er en oplagt platform for netbutikker, der vil skrue op for både kreativiteten og salget. Manglende viden bremser desværre netbutikkerne, mener Jacob Kildebogaard, partner i det prisvindende digitale bureau Ambition. Her gør han dig klogere på, hvorfor og hvordan du øger dit salg gennem annoncering på YouTube.

Af Jacob Kildebogaard, Mediedirektør og Partner i Ambition.

I oktober afholder Google for 3. gang deres Premier Partner Award show, hvor der er fem kategorier. Ambition er som første danske bureau for 2. gang i finalen i Video Innovation kategorien. I den anledning vil jeg dele nogle af de erfaringer, vi har fået gennem vores arbejde med annoncering på YouTube.

Når der skal hives salg hjem i webshoppen, er nogle kanaler ret oplagte.
Hvis brugerne aktivt søger efter det, du sælger, så er Google Ads helt oplagt (pull markedsføring).
Skal forbrugerne derimod først se ideen i at købe, så er Facebook ads (push markedsføring) helt oplagt. De fleste netbutikker benytter da også disse kanaler.

Der er derimod færre, der benytter sig af annoncering på YouTube. Det er en skam, for YouTube er en potentiel guldgrube for danske netbutikker.

Min erfaring er, at netbutikker typisk fravælger YouTube-annoncering af to grunde:

1: Kravet til det kreative - pludselig skal du også have videoannoncer

2: Manglende viden om mulighederne.

Hvis du læser videre, vil jeg sørge for, at du ikke længere kan bruge punkt 2 som undskyldning.

Muligheder – kort fortalt

Størstedelen af YouTube-annonceringen er fokuseret omkring to annonceformater:

  • 6 sekunders bumper ad, som brugeren ikke kan skippe
  • Det længere Trueview format, hvor brugeren kan skippe efter 6 sekunder.

Der afregnes pr visning af bumper ads, mens trueview kun koster, hvis brugeren ser 30 sekunder af annoncen, eller hvis annoncen varer mindre end 30 sekunder og ses til ende.

YouTube er primært kendt som branding kanal, hvor Google fx tilbyder evaluering via et brand lift survey. I forhold til tv annoncering er pris pr visning lidt højere, men qua den præcise målretning og frekvensstyring, så er det typisk en helt anden lavere pris, når der snakkes om reach.

YouTube der ses på bundlinjen

Det store spørgsmål er selvfølgelig, hvordan YouTube-annoncering giver penge i din webshop. Det bliver du klogere på idet følgende.

Produkt fokus med shopping integration i din YouTube annoncering!

Nogle produktkategorier får et helt andet liv og glød ved at blive flyttet fra et statisk billede over til video. Med YouTube-annoncering har du mulighed for at eksponere en fed video, og som overlay i siden kan brugeren så se, hvilke produkter der eksponeres. Det er via dit shopping feed, og brugeren kan derfor klikke sig direkte ind til varen. Det kaldes ”Trueview for shopping”.

Denne tilgang kan både bruges som upper funnel markedsføring, målrettet mod din målgruppe (fx køn, alder og interesse), og vi har set super resultater ved at målrette tidligere købere på din shop med eksponering af nye kollektioner eller nye tilbud (fx ved hvert katalog).

Fra how to til produkt

Der er en stor andel søgninger på ”how to” videoer. Fx ”hvordan skifter jeg gear på min racercykel”. Sælger du cykeludstyr er det en unik mulighed for at komme top of mind overfor en målgruppe, der via deres søgning og videovalg aktivt viser, at de er i markedet for dine produkter.

Få lukket salget med remarketing

Et lidt større emne, som jeg kun vil behandle med ét konkret eksempel, er brug af YouTube-annoncering i kunderejsen. Den lavest hængende frugt her er annoncering overfor brugere, der har besøgt dit website uden at gennemføre et køb. Der kan være flere strategier ift. indholdet overfor denne målgruppe:

  • Eksponering af indhold fra produktkategorier brugeren har set – produktfokuseret
  • Opbygning af tillid, fx i form af kundestatements, supportmuligheder og øvrige selling points
  • Vidensdeling, fx video om hvordan man rent faktisk skifter gearet

Det kan planlægges tidsforskudt, så brugeren de første syv dage efter besøg ser et budskab, de næste syv ser et andet og derefter får 14 dage med fuld salgsfokus – evt. med en rabatkupon.

Skaf e-mail-tilmeldinger på YouTube

Google har godt bemærket succesen og effektiviteten i Facebook lead ad koncept, og i juli offentliggjorde Google, at dette format nu også kommer på YouTube. Det er ikke gået live endnu, men konceptet er det samme som fra Facebook.

Kombiner dine annoncer med display på YouTube

Det kan være svært for brugeren at nå at se, reagere og klikke på et link til din shop på de 6 sekunders bumper ad. Selv ved 30 sekunders annonce kan det smutte, fx fordi brugeren gerne vil se annoncen.

Derfor er det essentielt, at du integrerer display i din annoncering. Fx kan du kombinere din video med et display banner ved siden af videoen, så brugeren har budskab og look’n’feel lige ved siden af, mens de ser den video, de kom efter. Det vil øge din klikrate og salg.

Samtidig kan du også gå all-in og købe ejerskab et døgn. Vi har tidligere købt Black Friday, hvilket betyder, at alle, der kommer forbi YouTube den pågældende dag, ser dine bannere. Det koster lidt og skal også vurderes ift. værdi ift. branding, men det kan være en rigtig god idé på bestemt oplagte dage.

Flere muligheder

Mine eksempler er ikke en udtømmende liste; der er mange spændende målretninger jeg ikke har omtalt, og der er andre fede formater. YouTube rummer fx også over ”look-a-likes” målretning, dog i stedet kaldet ” Customer match”, målretning mod brugere et bestemt sted i livet, fx før/efter bryllup, før/efter flytning eller før/efter endt uddannelse. Der kan også målrettes ift. hvad brugeren har vist, de er i markedet for, samt mere konkret ift. hvad de har søgt efter på Google.

Mulighederne er mange, så det er bare med at få YouTube tænkt ind i din markedsføring.  

En lille note. YouTube har netop lanceret deres premium univers, hvor brugerne kan betale sig til ikke at se annoncer. Det åbnede i Danmark d. 29. august, så de næste uger og måneder vil vise, hvilken påvirkning det evt. har på annonceringen. Personligt ser jeg det ikke som et potentielt problem, da det vil være heavy users, der signer up, og dermed er det en lav procentdel af brugerne, vi mister annonce-muligheden til. 

Har du et spørgsmål?

Niels Ralund
Adm. Direktør
Tina Morell Nielsen
Jurist & Chefkonsulent
Henrik Theil
Kommunikationschef
Søren Willemoes
Kommunikationsmedarb.
Niels Preysz
Medlemschef
Micha Hansson
Webmaster & Medlemservice-ansvarlig
Esben Carbac Hansen
Salgsansvarlig
Simon Bjerremann
Analysechef
Anne K. Hansen
Eventchef
Pernille Trieb
Projektleder - er pt. på barsel
Birgitte Warming Juul
Projektleder
Magnus Glenn Hansen
Projektleder
Anna Risbjerg Omann
Studentermedhjælper - medlemsservice
Andrea Skou Pojezny
Studentermedhjælper - event
Frederik Holmershøj
Juridisk studentermedhjælper
Har du brug for hjælp?
?
Send os et spørgsmål

Hvis du har et spørgsmål, så efterlad os en besked og vi vil svare tilbage hurtigst muligt.

Tak for din besked! Der skete en fejl, prøv igen