Søg og du skal finde...
Guides

10 tips til dig, der vil i gang med SEO

Har du styr på SEO, kan du få flere kunder ind i biksen ved hjælp af optimering af de organiske søgninger. Kort fortalt. Det er dog også en kompleks størrelse, og der er rigtig mange ting, du skal være opmærksom på, når du kaster dig over arbejdet. For at gøre det lidt nemmere har Kvantum Copenhagen udfærdiget en liste med 10 gode SEO-råd.

Søgemaskineoptimering, eller SEO som det hedder på nydansk, er en vigtig del af arbejdet for netbutikker. Du får her 10 tips til at starte arbejdet med SEO.

1. MÅLSÆTNINGER OG KPI’ER

Målsætninger og KPI’er er ligeså gældende inden for SEO, som for andre forretningsområder. Hvis du har intentioner om at udfærdige SEO arbejde på dit site eller din webshop, er det altid en god ide at starte med en eller flere målsætninger og KPI’er. Det er derfor en god idé at have en SEO-kyndig eller en person med erfaring inden for webanalyse til at fastslå og implementere disse KPI’er. Implementeringen af KPI’er kan ofte være en kompleks affære, som kræver involvering af ens udviklere. En del af dette kan springes over ved at bruge Google Tag Manager til implementeringen, som fungerer som en container, hvor man uden involvering af udviklere kan lave selv kompleks tracking.

2. KUNDEN FREM FOR GOOGLE

Selvom SEO står for søgemaskineoptimering, er det ikke Google, men den besøgende du laver indhold til. Tænk på det sådan her: Google er interesseret i, at deres brugere finder det, de leder efter, så hvis dit site giver de besøgende det, de ønsker, vil det kunne ses i Googles data. Google vil herefter prioritere din side højere, fordi den giver deres kunder, hvad de vil have. Således skal alt indhold på din side tilegnes dine målgrupper og brugere.

3. LØBENDE ARBEJDE

SEO er en iterativ proces med løbende optimering og ændringer. Det kan være for at afprøve nye strategier, eksempelvis teknisk videreudvikling eller tilføjelse af indhold, tilpasning af ændrede behov hos de besøgende mm.

Følg derfor med i dit domænes organiske synlighed via Google Analytics og Google Search Console og reagér ud fra muligheder og faresignaler.

4.HJÆLP GOOGLE MED AT HJÆLPE DIG

Har du en hjemmeside, der sælger lige netop dét, din målgruppe står og mangler? Google vil gerne hjælpe dig med at blive fundet, men det kræver lidt fra din side. Det er en rigtig god idé at have sat Google Analytics samt Google Search Console korrekt op fra start. Det første du skal gøre er at sikre datakvaliteten i Analytics: Når den registrerer besøgende korrekt, vil der komme en stor mængde nyttig data ud, som du kan bruge. Herefter kan du kigge på Search Console. Her er det især en god ide at uploade et XML sitemap. Analytics og Search Console kan hurtigt blive lidt af en mundfuld, og fejl kan ende med at koste stort på den lange bane, så spørg endelig en SEO-kyndig til råds, hvis du er i tvivl.

Log ind og få alle 10 SEO tips til succesfuld SEO

Har du et spørgsmål?

Niels Ralund
Adm. Direktør
Tina Morell Nielsen
Jurist & Chefkonsulent
Henrik Theil
Kommunikationschef
Søren Willemoes
Kommunikationsmedarb.
Niels Preysz
Medlemschef
Micha Hansson
Webmaster & Medlemservice-ansvarlig
Esben Carbac Hansen
Salgsansvarlig
Simon Bjerremann
Analysechef
Anne K. Hansen
Eventchef
Pernille Trieb
Projektleder - er pt. på barsel
Birgitte Warming Juul
Projektleder
Magnus Glenn Hansen
Projektleder
Anna Risbjerg Omann
Studentermedhjælper - medlemsservice
Andrea Skou Pojezny
Studentermedhjælper - event
Frederik Holmershøj
Juridisk studentermedhjælper
Har du brug for hjælp?
?
Send os et spørgsmål

Hvis du har et spørgsmål, så efterlad os en besked og vi vil svare tilbage hurtigst muligt.

Tak for din besked! Der skete en fejl, prøv igen