Søg og du skal finde...
Guides

Miniguide: Tre gode råd til dig, der vil styrke dit arbejde med e-mail marketing

E-mail marketing er højt på prioriteringslisten hos mange netbutikker, men hvordan kommer man i gang, og hvad skal man være opmærksom på? Det gør MarketingPlatform dig klogere på i denne miniguide.

FDIH’s E-handelsbarometer viser, at e-mail marketing er meget højt prioriteret af de danske netbutikker.

Det forstår Flemming C. Lund fra MarketingPlatform (tidligere eMailPlatform) godt.

”Flere undersøgelser har nemlig gennem tiden vist, at én investeret krone i e-mail marketing giver pengene op til 40 gange igen, så meget taler for, at en indsats er alle pengene værd.”

Alligevel er der mange netbutikker, som – selvom de har en masse permissions – slet ikke er kommet i gang, forklarer han.

”Det er ærgerligt. Både for dine kontakter, som har sagt ja til, at de gerne vil høre fra dig, men det er selvfølgelig også ærgerligt for din virksomhed, for der ligger en potentiel guldgrube og venter.”

I en tid hvor betalt annoncering bliver dyrere og dyrere, og hvor Intelligent Cookie Prevention (ITP) gør det sværere og sværere at identificere den besøgende på websitet, giver det tiltagende større mening at rette fokus mod e-mail marketing.

Her følger 3 gode råd til dig, der gerne vil styrke dit e-mail marketing arbejde. 

Data, segmentering og personalisering

Data er langt hen ad vejen grundlaget for succes ikke kun med e-mail marketing men også marketing generelt. Jo mere data du har til rådighed, des mere præcist kan du ramme målgruppen og servere lige præcis det indhold, de ønsker og forventer. Det giver glade og engagerede modtagere af dine e-mails, og det giver et afledt positivt resultat på din bundlinje. Derfor bør man indsamle så meget data på den enkelte kontakt som muligt.    

Dataen kan komme fra mange forskellige kilder. Det kan være fra eksempelvis ERP, CRM, webshop, tracking på websitet, eller du kan forsøge at berige dine kontakters data ved outreach til den enkelte kontakt, hvor du beder kontakten om at opdatere præferencer omkring ønsket hyppighed af e-mails, hvilke områder kontakten er interesseret i at få mere information omkring med videre. 

Brug dataen til at skabe segmenter, hvor du sikrer, at indholdet matcher interesseområder hos modtageren, og at e-mails bliver serveret, når kontakten ønsker det, og i den frekvens kontakten ønsker. Der er en masse data, der viser, at segmenterede e-mails virker. Direct Marketing Association har ​i en undersøgelse​ konkluderet, at click-through-rates der er godt 100% højere end i ikke-segmenterede kampagner. Samtidig genererer disse e-mails gennemsnitligt 58% mere omsætning. 

Basalt skal du have data på kontakten, der forklarer de behov, ønsker og krav, som kontakten har, og dette kan kombineres med elementer fra: 

- Demografisk data (Alder, køn, uddannelse m.v.)  - Geografisk data (Land, By, Sprog, klima m.v.)  - Adfærd (Købshistorik, engagement, købsstadie m.v.)  - Psykografisk data (Livsstil, interesser, værdier, holdninger m.v.) 

Med denne data i hånden kan du skræddersy dit indhold til kontakten, der vil give højere engagement, sundere kontaktlister, færre der afmelder sig nyhedsbrevet, en forhøjet Customer Lifetime Value (CLV) for at nævne nogle få af de mange positive gevinster, som berigelse af data kan give din virksomhed. 

Genaktivér kontakter og ryd op i din kontaktliste 

Som udgangspunkt er det godt at have så mange kontakter som muligt, som du kan kommunikere med. Men ingen kontakter er ens, og kontakterne har forskellig værdi for din virksomhed. Eksempelvis er en kontakt, som har tilmeldt sig nyhedsbrevet i forbindelse med en ordre på webshoppen, formentlig meget mere værd end den kontakt, der har tilmeldt sig via en konkurrence på Facebook. Og en kontakt, som har handlet hos dig 5 gange, er mere værd end en kontakt, som har stået på din liste i 3 år, og som de seneste 2 år ikke har åbnet dine e-mails. 

De kontakter, der ikke engagerer sig med dine e-mail kampagner, kan påvirke din leveringsevne, og derfor er det bedre at vinke farvel til dem. 

Men inden da bør man gøre alt, hvad man kan for at engagere kontakten igen. Alle ved hvor dyrt det er at skaffe nye leads og kunder i dag, og derfor er der meget vundet ved at få genaktiveret en kontakt.

Det kan eksempelvis gøres ved at opsætte marketing automation flows, der sender en e-mail til kontakter der:

  • Ikke har åbnet en e-mail de seneste 12 måneder
  • Ikke har handlet de seneste 6 måneder 
  • Ikke har klikket sig videre fra en e-mail de seneste 3 måneder   

Mulighederne er mange og vil være forskellige alt afhængig af den branche og virksomhed, man arbejder med.

Målret dine e-mails mod disse med en serie “Vi savner dig” e-mails, der forsøger at få engageret den inaktive kontakt igen. Hvis kontakten stadig ikke er engageret efter serien af e-mails, bør kontakten fjernes for at holde hygiejnen og effektiviteten på din e-mail liste helt i top.   

Automatisér alt hvad du kan 

Vi ser mange, der stadig bruger meget tid på at sende manuelle e-mails og dermed bruge rigtig lang tid på at få udsendt e-mail kampagner til kontakterne. Tid som kan bruges på mange andre vigtige opgaver.  

Omend manuelle e-mail kampagner er svære at komme udenom, så ligger der rigtig mange processer, som kan løses med marketing automation, og som samtidig frigiver tid i din virksomhed. Det vil sige e-mail kampagner, der automatisk bliver sendt til kontakter baseret på forskellige triggere. 

Alle, der arbejder med e-mail marketing, bør benytte sig af de mange fantastiske muligheder, som marketing automation giver, og det er uanset om man arbejder inden for B2C, B2B, Det Offentlige eller andet.  

Man kan lave marketing automations flows, der understøtter alle processer og købsstadier i en virksomhed. Ofte vil man opsætte flows, der byder velkommen med f.eks. en rabat, flows med belønning af VIP kunder, fødselsdagsflow, opvarmning af kolde kontakter som nævnt i punktet ovenfor, flow med opfordring til anmeldelse på Trustpilot 4 dage efter køb, men også de lidt mere interessante flows, hvor købshistorik bliver brugt aktivt.

Det kan være i form af at lave opsalg til allerede købte produkter, reminder om at det er tid til genkøb af produkter og meget, meget mere.

I ​denne artikel​ har vi skrevet lidt flere eksempler på marketing automation flows til inspiration. Der kan nævnes en lang række flere punkter, som kan styrke e-mail marketing arbejdet. Det er værd også at rette et øje mod Artificial Intelligence/Machine Learning, hvor maskingenererede produktrekommenderinger automatisk indsættes i såvel e-mail kampagner som på websitet, ligesom det vil blive tiltagende normalt at bruge AI/ML til at generere tekster, eksempelvis emnelinjer, som kan blive sammensat baseret på kontaktens historik.   

E-mail marketing er så relevant som nogensinde og med korrekt brug og indsats, er man sikret en fantastisk kommunikations- og vækstmotor i enhver organisation eller virksomhed.  

Har du brug for hjælp?
?
Send os et spørgsmål

Hvis du har et spørgsmål, så efterlad os en besked og vi vil svare tilbage hurtigst muligt.

Tak for din besked! Der skete en fejl, prøv igen
Vores persondatapolitik