Søg og du skal finde...
Guides

Bruger I rigtige GTIN-varenumre på Amazon, eBay, Google Shopping og Alibaba?

Brug de rigtige varenumre på Amazon, eBay, Google Shopping og Alibaba
I denne guide finder du ud af, hvilke varenumre du skal bruge på markedspladserne, samt hvorfor det er så vigtigt, og hvordan du kommer i gang.

I denne guide fortæller medlemsorganisationen GS1 Denmark:

  • Hvilke varenumre du skal bruge på markedspladserne
  • Hvorfor det er så vigtigt
  • Hvordan du kommer i gang.

Varenumre binder det hele sammen:
Muligvis med undtagelse af jordbærboden på sommerens landeveje, så har alle handlende brug for varenumre til deres produkter. Nummeret binder webshop, økonomisystem, logistik, kundeservice osv. sammen – og når nummeret også bliver indkodet i en stregkode, så er det fysiske produkt også med.

”Det kræver da ikke en doktorgrad i matematik, selv at finde på nogle varenumre,” tænker du måske nok – og det har du for så vidt ret i.

I onlinehandlen har man dog valgt en standard for, hvordan sådan nogle varenumre skal se ud – nemlig den GS1 standard, som hedder GTIN-varenumre (Global Trade Item Number). Det gælder vores lokale platforme, som Miinto og Bilka-to-go, men også de globale markedspladser som Google Shopping, Amazon, eBay og Alibaba.

Hvorfor GS1’s GTIN-varenumre?

Det er afgørende for disse online markedspladser, at shopperne bliver præsenteret for netop de ting, de har interesse for. Derfor søger markedspladserne konstant at optimere deres algoritmer med det formål for øje. Til denne optimering skal de bruge en unik produktidentifikation, som følger en standard for alle produkter, til at kunne matche shopperens søgeord med de bedst-svarende produkter – og til at kunne sammenligne produkter fra flere forhandlere. Alt dette øger shoppernes tilfredshed, fordi de oplever at modtage relevante tilbud på de eftersøgte produkter.

Hvis du i forvejen har angivet interne varenumre til dine produkter, vil du altså skulle ”mappe” dem over til standarden (GTIN), efter kundernes ønsker. Som følge af dette krav fra handlen anbefaler GS1 derfor sine medlemmer til også at anvende GTIN-varenumre i deres interne systemer – det sparer dig en arbejdsgang og minimerer samtidigt risici for fejl-mapning af varenumre.

Hvad får du ud af GTIN-standarden?

Til gengæld for at levere produkter med GTIN-varenumre, belønner markedspladserne leverandører med større eksponering i varekataloger, samt bedre placering i søgeresultater og annoncer. Selv angiver Google, at sælgere med korrekte GTIN-varenumre på deres produkter, oplever at deres konverteringsrater stiger med op til 20%.

Udover dette ses der også en generel positiv effekt på søgemaskiner som Google som følge af at oprette sine produkter med GTIN-varenumre.

Lånte fjer eller unikke GTIN-varenumre?

Det er meget risikabelt og kan blive en dyr affære at udstyre sine produkter med ”lånte fjer”, dvs. enten GTIN-varenumre taget fra andre produkter eller GTIN-varenumre anskaffet på ”den sorte børs” – altså gennem 3. partsudbydere, stridende imod GS1 standarden.

Kort fortalt er årsagen, at når GS1 uddeler numre, kan vi garantere, at det samme nummer kun uddeles én gang. Og kun på den måde kan man opretholde den unikhed i numrene, som giver de ovennævnte fordele.

Sådan kommer du i gang med at bruge korrekte GTIN-numre:

Skal du bruge korrekte GTIN-varenumre, så kan det foregå således:

  • Hvis du videresælger produkter, kan du oftest finde produktets GTIN under stregkoden på pakningen.
  • Hvis du selv producerer eller af andre årsager skal bruge GTIN-varenumre til dine produkter, kan du anskaffe dem hos GS1, fx på gs1.dk/webshop
  • Når du har anskaffet GTIN-varenumre fra GS1 Denmark, har du ret til gratis rådgivning om, hvordan du bruger numrene, danner stregkoder og meget mere.

Alternativt kan du altid kontakte GS1 Denmark Servicecenter  39 27 85 27 og få vejledning i, hvordan du kommer i gang med GTIN-varenumre, så du kan sælge både globalt og lokalt.

Læs mere om hvordan din onlinehandel får succes på www.gs1.dk/onlinesalg

Har du et spørgsmål?

Niels Ralund
Adm. Direktør
Tina Morell Nielsen
Jurist & Chefkonsulent
Henrik Theil
Kommunikationschef
Søren Willemoes
Kommunikationsmedarb.
Niels Preysz
Medlemschef
Micha Hansson
Webmaster & Medlemservice-ansvarlig
Esben Carbac Hansen
Salgsansvarlig
Simon Bjerremann
Analysechef
Anne K. Hansen
Eventchef
Pernille Trieb
Projektleder - er pt. på barsel
Birgitte Warming Juul
Projektleder
Magnus Glenn Hansen
Projektleder
Anna Risbjerg Omann
Studentermedhjælper - medlemsservice
Andrea Skou Pojezny
Studentermedhjælper - event
Frederik Holmershøj
Juridisk studentermedhjælper
Har du brug for hjælp?
?
Send os et spørgsmål

Hvis du har et spørgsmål, så efterlad os en besked og vi vil svare tilbage hurtigst muligt.

Tak for din besked! Der skete en fejl, prøv igen