Persondataforordningen

GDPR: Optagelse af kundesamtaler til intern træningsbrug kræver kundens samtykke

TDC A/S har fået en alvorlig kritik fra Datatilsynet og et midlertidigt forbud mod at optage kundesamtaler, fordi TDC ikke kan sikre sig kundens frivillige samtykke til optagelserne.

Kunden, der klagede til Datatilsynet, blev i telefonkøen oplyst om, at samtalen blev optaget. Det ville han ikke finde sig i og frabad sig under telefonsamtalen, at samtalen blev optaget. Det var ikke muligt for kundeservice at afbryde optagelserne.

TDC oplyste til Datatilsynet, at det ikke var teknisk muligt at indhente samtykke. TDC brugte derfor i stedet for interesseafvejningsreglen i forordningens art. 6, stk. 1 litra f. til at behandle oplysningerne.

Datatilsynet ville ikke fravige tilsynets mangeårige praksis, hvorefter optagelse og lagring af telefonsamtaler til uddannelsesbrug, kræver samtykke.

Vil du vide mere om, hvordan du indhenter samtykke til optagelse af telefonsamtaler, din oplysningspligt, og personens rettigheder, så læs Datatilsynets vejledning

Datatilsynets afgørelse om TDC

Har du brug for hjælp?
?
Send os et spørgsmål

Hvis du har et spørgsmål, så efterlad os en besked og vi vil svare tilbage hurtigst muligt.

Tak for din besked! Der skete en fejl, prøv igen
Vores persondatapolitik