Persondataforordningen

Nej, du skal ikke forny dine permissions – det kan blive en dyr fornøjelse

Flere virksomheder, der har bedt om fornyelse af permissions, sidder tilbage med en stærkt reduceret permissiondatabase. Usikkerhed om regler kan koste dyrt.

FDIH har hørt fra medlemmer, der har mistet op til 90% af deres permissions til nyhedsbrev ved at skrive til deres kunder, at hvis de ikke fornyede deres permission, ville de ikke få nyhedsbreve i fremtiden. Årsagen til de mange mails, der opfordrer til nyt samtykke, kan findes i forvirringen omkring den nye persondataforordning, da flere rådgivere anbefaler virksomheder at forny deres permissions.  

Enten er det unødvendigt eller også er det ulovligt at anmode om nye permissions på denne måde. Forbrugerombudsmanden har nemlig udtalt, at hvis de permissions man har, lever op til markedsføringslovens krav, skal de ikke fornys. Lever de ikke op til markedsføringslovens krav, må man ikke sende en mail til en nyhedsbrevsmodtager og bede om en ny permission.

”Det ærgrer FDIH, at virksomheder bliver anbefalet at forny deres permissions. Har du en gyldig permission, skal den ikke fornys. Men hvis du ikke har en permission, der lever op til markedsføringslovens krav, må du ikke sende en mail til dine kunder for at få dem til at afgive en ny gyldig permission”, siger FDIH’s jurist Tina Morell. Hun fortsætter:

”Et samtykke til markedsføring skal være forudgående. Du må altså ikke sende en mail til nogen for at få vedkommende til at give (et gyldigt) samtykke.”

Et samtykke til markedsføring skal være forudgående. Du må altså ikke sende en mail til nogen for at få vedkommende til at give (et gyldigt) samtykke.

Pest eller kolera

Lever dine permissions ikke op til markedsføringslovens krav, er de strengt taget ikke gyldige, og du kan ikke lovligt bruge dem til at udsende nyhedsbreve. Du risikerer derfor en bøde, hvis nogen klager.

Hvis du, for at bringe orden i dine permissions, sender mails til dine nyhedsbrevsmodtagere og beder dem forny deres permissions, risikerer du både at miste dine permissions og udsætte dig selv for risikoen en bøde, hvis der bliver klaget til Forbrugerombudsmanden.

Har du skrevet til dine nyhedsbrevsmodtagere, at de kun vil få nyhedsbrev i fremtiden, hvis de fornyr deres permission, er du bundet af det. Dvs. at du ikke længere kan sende nyhedsbrev til dem, der ikke har fornyet deres permission. Det gælder, uanset om der oprindelig var en gyldig permission.

Læs mere om reglerne for permissions

Læs endnu mere om anmodning om permissions

 

Medlems-cases

12. jun 2019 Vertica A/S
Brødrene Dahl
12. jun 2019 Vertica A/S
Bolia

Nye medlemmer

21. jun 2019
Branche: Tøj, Sko og Smykker
www.rosenborgsko.dk
18. jun 2019
Branche: Rådgivning
eksport-usa.dk
12. jun 2019
Branche: Bureau
compent.dk

Har du et spørgsmål?

Niels Ralund
Adm. Direktør
Tina Morell Nielsen
Jurist & Chefkonsulent
Henrik Theil
Kommunikationschef
Søren Willemoes
Kommunikationsmedarb.
Niels Preysz
Medlemschef
Micha Hansson
Webmaster & Medlemservice-ansvarlig
Simon Bjerremann
Analysechef
Mikkel Roh Bøgebjerg
Projektleder/ medlemsservice
Anne K. Hansen
Eventchef
Pernille Trieb
Projektleder - er pt. på barsel
Birgitte Warming Juul
Projektleder
Magnus Glenn Hansen
Projektleder
Ditte Rogild Andersen
Studentermedhjælper - medlemsservice
Frederik Holmershøj
Juridisk studentermedhjælper
Tine Lauritsen
Ba.jur.
Har du brug for hjælp?
?
Send os et spørgsmål

Hvis du har et spørgsmål, så efterlad os en besked og vi vil svare tilbage hurtigst muligt.

Tak for din besked! Der skete en fejl, prøv igen