Persondataforordningen

GDPR i ansættelsesforhold: Hvordan behandler du dine medarbejderes persondata?

Hvor længe må du holde en medarbejders indbakke åben, og hvad gør du med alle de ansøgninger, du får? Det og meget mere kan du få svar på i ny vedledning fra Datatilsynet.

Datatilsynet har udgivet en vejledning om databeskyttelse i ansættelsesforhold.

I vejledningen finder du information om, hvordan du som arbejdsgiver (dataansvarlig) lovligt kan behandle oplysninger om ansøgere, ansatte og tidligere ansatte i din virksomhed.

Fx kan du læse, hvordan du bør behandle persondata i forbindelse med en afskedigelse, hvor længe du kan holde en E-mail indbakke åben, efter at en medarbejder er fratrådt, og hvordan du som arbejdsgiver skal forholde dig til fagforeninger og tillidsrepræsentanter.

Du finder vejledning om, hvornår du skal indhente samtykke fra den ansatte i forbindelse med offentliggørelse af billeder og andre personoplysninger på nettet.

Som i de øvrige vejledninger kommer Datatilsynet med en del eksempler, der illustrerer, hvordan man skal forholde sig i konkrete tilfælde.

Du kan læse mere i Datatilsynets vejledning om databeskyttelse ved ansættelsesforhold

Har du et spørgsmål?

Niels Ralund
Adm. Direktør
Tina Morell Nielsen
Jurist & Chefkonsulent
Henrik Theil
Kommunikationschef
Søren Willemoes
Kommunikationsmedarb.
Niels Preysz
Medlemschef
Micha Hansson
Webmaster & Medlemservice-ansvarlig
Esben Carbac Hansen
Salgsansvarlig
Simon Bjerremann
Analysechef
Anne K. Hansen
Eventchef
Pernille Trieb
Projektleder - er pt. på barsel
Birgitte Warming Juul
Projektleder
Magnus Glenn Hansen
Projektleder
Anna Risbjerg Omann
Studentermedhjælper - medlemsservice
Andrea Skou Pojezny
Studentermedhjælper - event
Frederik Holmershøj
Juridisk studentermedhjælper
Har du brug for hjælp?
?
Send os et spørgsmål

Hvis du har et spørgsmål, så efterlad os en besked og vi vil svare tilbage hurtigst muligt.

Tak for din besked! Der skete en fejl, prøv igen