Persondataforordningen

Forbrugerombudsmanden: Samtykke til markedsføring skal (og må) ikke fornys ved udsendelse af mails

Der har været meget snak om, at permissions til markedsføring skal fornys, inden GDPR træder i kraft. Nu er der kommet en udmelding fra Forbrugerombudsmanden, der lægger låg på diskussionen.

Forbrugerombudsmanden skriver bl.a:

  • Markedsføringsloven bestemmer, hvornår virksomheder må udsende elektronisk markedsføring.
  • Dine permissions indhentet før 25. maj 2018 skal ikke fornys, hvis de lever op til de gældende regler.
  • Hvis dine permissions ikke lever op til kravene i markedsføringsloven, må du ikke sende en mail ud for at bede nyhedsbrevsmodtagerne forny deres samtykke.
  • Du må gerne sende en mail ud og orientere dine nyhedsbrevsmodtagere om, at samtykket kan trækkes tilbage, og om din nye persondatapolitik.
  • Når du indhenter permissions fra 25. maj 2018 skal du oplyse, at samtykket kan trækkes tilbage. Det er nemlig en ny gyldighedsbetingelse.
  • Du skal huske også at opfylde din oplysningspligt efter GDPR, da et samtykke til markedsføring indebærer, at du behandler personoplysninger. Behandlingsgrundlaget efter GDPR kan være både ”interesseafvejningsreglen” og ”samtykke.”
  • Du skal kunne dokumentere dine permissions indtil 2 år efter, at den sidste mail er sendt til en nyhedsbrevsmodtager, da strafansvaret forældes efter 2 år. Dvs. at du skal opbevare dokumentation for, at der er givet samtykke i 2 år, når samtykket er trukket tilbage.
  • Forbrugerombudsmanden og Datatilsynet vil inden længe udsende en vejledning, der indeholder eksempler på, hvordan en samtykketekst kan se ud, så den overholder kravene i markedsføringsloven og GDPR.

Læs hele nyheden fra Forbrugerombudsmanden.

Læs FDIHs artikel om permissions.

Har du brug for hjælp?
?
Send os et spørgsmål

Hvis du har et spørgsmål, så efterlad os en besked og vi vil svare tilbage hurtigst muligt.

Tak for din besked! Der skete en fejl, prøv igen
Vores persondatapolitik