Forbrugerombudsmanden: Samtykke til markedsføring skal (og må) ikke fornys ved udsendelse af mails
Der har været meget snak om, at permissions til markedsføring skal fornys, inden GDPR træder i kraft. Nu er der kommet en udmelding fra Forbrugerombudsmanden, der lægger låg på diskussionen.

30. maj 2018
Søren Willemoes
Forbrugerombudsmanden skriver bl.a:
- Markedsføringsloven bestemmer, hvornår virksomheder må udsende elektronisk markedsføring.
- Dine permissions indhentet før 25. maj 2018 skal ikke fornys, hvis de lever op til de gældende regler.
- Hvis dine permissions ikke lever op til kravene i markedsføringsloven, må du ikke sende en mail ud for at bede nyhedsbrevsmodtagerne forny deres samtykke.
- Du må gerne sende en mail ud og orientere dine nyhedsbrevsmodtagere om, at samtykket kan trækkes tilbage, og om din nye persondatapolitik.
- Når du indhenter permissions fra 25. maj 2018 skal du oplyse, at samtykket kan trækkes tilbage. Det er nemlig en ny gyldighedsbetingelse.
- Du skal huske også at opfylde din oplysningspligt efter GDPR, da et samtykke til markedsføring indebærer, at du behandler personoplysninger. Behandlingsgrundlaget efter GDPR kan være både ”interesseafvejningsreglen” og ”samtykke.”
- Du skal kunne dokumentere dine permissions indtil 2 år efter, at den sidste mail er sendt til en nyhedsbrevsmodtager, da strafansvaret forældes efter 2 år. Dvs. at du skal opbevare dokumentation for, at der er givet samtykke i 2 år, når samtykket er trukket tilbage.
- Forbrugerombudsmanden og Datatilsynet vil inden længe udsende en vejledning, der indeholder eksempler på, hvordan en samtykketekst kan se ud, så den overholder kravene i markedsføringsloven og GDPR.