Guide: Undtagelsen til spamforbuddet – gør du det rigtigt?

Du har selvfølgelig styr på reglerne om spam. Men har du også styr på undtagelse til forbuddet mod uanmodet elektronisk markedsføring? Hvis ikke kan du få det i denne guide fra FDIH.

Markedsføringsloven indeholder som bekendt en undtagelse til markedsføringslovens spamforbud: Undtagelsen betyder, at du kan sende elektronisk reklame uden samtykke til dine kunder, når visse betingelser er opfyldt. Vi ser dog ofte, at netbutikker bruger reglen forkert. 

Her får du en guide til, hvornår og hvordan du kan benytte undtagelsen. Du får et forslag til, hvordan du kan formulere den tekst, du bruger og et eksempel på, hvordan du ikke bør formulere teksten.

I guiden får du viden om:

  1. Kundereglen
  2. Betingelser for at bruge Kundereglen
  3. Eksempler på formuleringer til Kundereglen - og hvad du IKKE skal skrive
  4. Hvor skal oplysningerne placeres?
  5. Definition på "Tilsvarende produkter"
  6. Ulemper ved at bruge reglen
  7. Dokumentation

Har du spørgsmål, kan du altid henvende dig til juristerne i FDIH.

Du kan også læse Forbrugerombudsmandens spamvejledning

Log ind og download Guiden 

Har du et spørgsmål?

Niels Ralund
Adm. Direktør
Tina Morell Nielsen
Jurist & Chefkonsulent
Henrik Theil
Kommunikationschef
Søren Willemoes
Kommunikationsmedarb.
Niels Preysz
Medlemschef
Micha Hansson
Webmaster & Medlemservice-ansvarlig
Esben Carbac Hansen
Salgsansvarlig
Simon Bjerremann
Analysechef
Anne K. Hansen
Eventchef
Pernille Trieb
Projektleder - er pt. på barsel
Birgitte Warming Juul
Projektleder
Magnus Glenn Hansen
Projektleder
Anna Risbjerg Omann
Studentermedhjælper - medlemsservice
Andrea Skou Pojezny
Studentermedhjælper - event
Frederik Holmershøj
Juridisk studentermedhjælper
Har du brug for hjælp?
?
Send os et spørgsmål

Hvis du har et spørgsmål, så efterlad os en besked og vi vil svare tilbage hurtigst muligt.

Tak for din besked! Der skete en fejl, prøv igen