FDIH analyser af medlemmerne
Medlemsanalyser

FDIH’s Fremtidsanalyse: Dansk e-handel i markedspladsernes æra

De danske netbutikker har store forventninger til fremtiden, men de forventer også, at Amazons åbning i Danmark til føre til lukninger af både fysiske butikker og netbutikker. Det viser FDIH’s Fremtidsanalyse, der ser nærmere på dansk e-handel i markedspladsernes æra

Knap en tredjedel af de danske netbutikker forventer en omsætningsvækst på mindst 25 % de næste tre år, mens halvdelen forventer vækst mellem 5 og 24 %.

Optimismen er størst blandt de rene netbutikker, mens omni-channel-virksomhederne er lidt mere forsigtige.

Netbutikkerne ser prispres og unfair konkurrencevilkår i forhold til udenlandske konkurrenter som de største barrierer for væksten.

Netbutikkerne holder sig fra markedspladserne

Det er stadig et fåtal af danske netbutikker, der sælger via markedspladser. Blot 12 % af de adspurgte virksomheder sælger via markedspladser – de, der gør, bruger oftest Amazon.

Knap halvdelen af netbutikkerne svarer i analysen, at de ikke kommer til at bruge markedspladser, mens blot 4 % forventer at sælge via Amazon, når/hvis de kommer til Danmark.

Den væsentligste grund til ikke at sælge via Amazon er udsigten til at miste kontakten og kontrollen over kunderne, mens hver tredje ikke mener, at deres produkter passer ind på markedspladsen.

De primære grunde til at sælge via Amazon er muligheden for bedre bundlinje, større kundegrundlag og muligheden for at benytte Fulfillment by Amazon.

Netbutikker: Amazons indtog vil føre til butiksdød

Alt tyder på, at det er et spørgsmål om når og ikke hvis, Amazon åbner i Danmark. Når de gør, vil det ifølge netbutikkerne få konsekvenser for dansk erhvervsliv. Hver femte netbutik mener, at Amazon efter to år vil sidde på højst 20 % af dansk e-handel, mens blot 3 % forventer, at Amazon ikke snupper mere end 5 %.

Amazons indtog vil ifølge netbutikkerne også føre til butiksdød både på gågaden og på nettet. 79 % forventer lukkede netbutikker, mens 69 % forventer lukkede fysiske butikker.

Over halvdelen mener, at Amazon er en trussel, mens knap hver tredje ser Amazon som en mulighed.

Hent analysen og dyk ned i tallene, som også bliver sammenlignet med tallene fra 2018-analysen.

FDIH-medlem?

Fedt! Log ind nedenfor og få adgang til analysen

Har du brug for hjælp?
?
Send os et spørgsmål

Hvis du har et spørgsmål, så efterlad os en besked og vi vil svare tilbage hurtigst muligt.

Tak for din besked! Der skete en fejl, prøv igen
Vores persondatapolitik