E-handelsbarometeret 3. kvartal: 3D-Secure hjælper netbutikker i kampen mod online svindel

7 ud af 10 netbutikker bruger digitale dørmænd som Dankort Secured by Nets og Verified by Visa i forsøget på at bremse svindlerne. Svindel-problemet er dog stadig stort, og halvdelen af netbutikkerne mener ikke, at det nytter at melde svindlen til Politiet.

Online svindel koster e-handlerne dyrt

I 2016 kostede digitale svindlere den danske netbutik Houmann.dk 300.000 kr. I dag er det tal faldet markant, og det skyldes især én ting: Houmann.dk benytter en 3D-Secure løsning.

Og det er netbutikken langt fra alene om. FDIH’s seneste E-handelsbarometer viser, at 7 ud af 10 netbutikker bruger mindst én 3D-Secure løsning.

Den mest benyttede løsning er Dankort Secured by Nets, som bruges af 65 % af netbutikkerne. 63 % bruger Verified by Visa, og 46 % bruger Mastercard Identity Check.

Hvor mange anvender 3D-secure

For langt de fleste har det været en god idé at bruge de digitale dørmænd. Det har mindsket online svindel uden at påvirke konverteringsgraden – hvilket ellers var en bekymring hos flere netbutikker.

Udviklingen stemmer overens med friske tal fra Nets, der konkluderer, at online svindlen på nettet er faldet med 35 % i første halvår sammenlignet med samme periode sidste år. Udviklingen glæder Niels Ralund, adm. direktør i FDIH, som dog også advarer mod at tro, at vi har vundet kampen mod svindlerne.

”Det går den rigtige vej, men vi er langt fra i mål, og intet tyder på, at svindlerne giver op. Knap hver tredje butik har været udsat for online svindel eller svindelforsøg i 3. kvartal, så alle aktører skal fortsætte med at bekæmpe svindlerne.”

Virker 3D-secure?

Kampen mod svindlerne er dog langt fra billig, forklarer Jonathan Bräuner Delfs fra netbutikken Trendhim.

”Udover 3D Secure, skal vi medregne den tid, vi bruger på at sikre os. De procedurer og tekniske foranstaltninger, vi har foretaget, er ikke gratis, men vi gør det selvfølgelig for at sikre både vores brugere og os selv mod svindlerne.”

Langt størstedelen af svindel(forsøgene) er kortsvindel, mens 14 % af virksomhederne har været ramt af hacking og 22 % har været udsat for ID-svindel.

”Man må give svindlerne, at de er kreative. Der kommer hele tiden nye svindelformer, så virksomhederne skal virkelig være vakse ved havelågen for ikke at blive snydt,” lyder det fra Niels Ralund.

Netbutikker: Det nytter ikke at melde online svindel til politiet

I 2018 blev LCIK, Landsdækkende Center for IT-relateret økonomisk Kriminalitet, sat i verden for at gøre det nemmere for netbutikkerne at anmelde svindel og lettere for politiet at efterforske sager, der ofte går på tværs af politikredse. Centeret er kommet godt fra land og har opklaret flere sager, men alligevel undlader 4 ud af 10 netbutikker at anmelde svindel. Over halvdelen af netbutikkerne mener ikke, at det nytter at melde svindlen til politiet.

Anmelder netbutikker svindel til politiet?

Det ærgrer FDIH, som længe har kæmpet for at få et centralt anmeldelsescenter, forklarer Niels Ralund.

”Nu har vi fået en enhed, der effektivt kan løfte opgaven, og som faktisk opklarer sager, så vi opfordrer kraftigt til, at netbutikkerne anmelder svindel og kriminalitet, så vi får mere gang i opklaringsarbejdet.”

”Det handler også om, at vi selv tager ansvar. Vi kan i hvert fald ikke tillade os at brokke os over, at svindlerne ikke bliver fanget, hvis vi ikke anmelder dem.”

Hos LCIK håber man også, at netbutikkerne vil anmelde svindlen, hvis de bliver ramt. 

”Det er vigtigt, at man anmelder det til politiet, hvis man har været udsat for it-relateret økonomisk kriminalitet. Vi har brug for anmeldelserne for at få det fulde overblik over den kriminalitet, som bliver begået og – endnu vigtigere – de optimale vilkår til efterforskning og forebyggelse på området. Med oprettelsen af LCIK har vi netop gjort det nemmere for borgere og virksomheder at anmelde it-relateret økonomisk kriminalitet via politi.dk,  så vi opfordrer stærkt til, at man som virksomhed går ind og anmelder, så vi kan få knækket kurven for it-relateret økonomisk kriminalitet,” siger Trine Møller, centerleder i LCIK.

FDIH medlem?
Log ind herunder og download 1. kvartals e-handelsbarometer

Har du et spørgsmål?

Niels Ralund
Adm. Direktør
Tina Morell Nielsen
Jurist & Chefkonsulent
Henrik Theil
Kommunikationschef
Søren Willemoes
Kommunikationsmedarb.
Niels Preysz
Medlemschef
Micha Hansson
Webmaster & Medlemservice-ansvarlig
Esben Carbac Hansen
Salgsansvarlig
Simon Bjerremann
Analysechef
Anne K. Hansen
Eventchef
Pernille Trieb
Projektleder - er pt. på barsel
Birgitte Warming Juul
Projektleder
Magnus Glenn Hansen
Projektleder
Anna Risbjerg Omann
Studentermedhjælper - medlemsservice
Andrea Skou Pojezny
Studentermedhjælper - event
Frederik Holmershøj
Juridisk studentermedhjælper
Har du brug for hjælp?
?
Send os et spørgsmål

Hvis du har et spørgsmål, så efterlad os en besked og vi vil svare tilbage hurtigst muligt.

Tak for din besked! Der skete en fejl, prøv igen